Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat narzędzi technologii informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania jego nauki oraz pracy badawczej
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności zastosowanie wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w inżynierii w medycynie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych4
T-L-2Microsoft Office 365: praktyczne poznanie wybranych aplikacji (Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)4
T-L-3MS Word: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.4
T-L-4MS Excel: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań4
T-L-5Access: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Przygotowanie bazy danych.4
T-L-6OriginPro: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.5
T-L-7Programy do edycji struktur chemicznych: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.3
T-L-8Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych1
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym: narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym1
T-W-3Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365)1
T-W-4Procesor tekstu Word2
T-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel2
T-W-6Access2
T-W-7OriginPro3
T-W-8Programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix1
T-W-9Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do laboratoriów22
A-L-3konsultacje u prowadzącego zajęcia2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu20
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B02_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
IwM_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B02_U01
Dobiera i stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
IwM_1A_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B02_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B02_U01
Dobiera i stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dokumentacja programów narzędziowych i systemowych
  2. Marek Miłosz, Maciej Bąbol, Współczesne technologie informatyczne : zagrożenia i ochrona aplikacji internetowych, Lublin : Politechnika Lubelska, 2014, 978-83-7947-074-7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych4
T-L-2Microsoft Office 365: praktyczne poznanie wybranych aplikacji (Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)4
T-L-3MS Word: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.4
T-L-4MS Excel: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań4
T-L-5Access: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Przygotowanie bazy danych.4
T-L-6OriginPro: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.5
T-L-7Programy do edycji struktur chemicznych: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.3
T-L-8Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych1
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym: narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym1
T-W-3Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365)1
T-W-4Procesor tekstu Word2
T-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel2
T-W-6Access2
T-W-7OriginPro3
T-W-8Programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix1
T-W-9Zaliczenie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do laboratoriów22
A-L-3konsultacje u prowadzącego zajęcia2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu20
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B02_W01Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W05Absolwent zna zasady projektowania, modelowania, symulacji oraz rozumie zasady metod, narzędzi badawczych i technik obrazowania i diagnostyki (w tym technik informatycznych) stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w inżynierii w medycynie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat narzędzi technologii informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania jego nauki oraz pracy badawczej
Treści programoweT-W-1Historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym: narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym
T-W-3Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365)
T-W-4Procesor tekstu Word
T-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel
T-W-6Access
T-W-7OriginPro
T-W-8Programy do edycji struktur chemicznych: MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B02_U01Dobiera i stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności zastosowanie wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w inżynierii w medycynie
Treści programoweT-L-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych
T-L-2Microsoft Office 365: praktyczne poznanie wybranych aplikacji (Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)
T-L-3MS Word: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-4MS Excel: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań
T-L-5Access: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Przygotowanie bazy danych.
T-L-6OriginPro: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.
T-L-7Programy do edycji struktur chemicznych: ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przy komputerze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0