Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi kierunku inżynieria w medycynie
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych i opisywania zjawisk fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej5
T-L-2Wyznaczanie gęstości za pomocą piknometru i aerometru5
T-L-3Wyznaczanie szybkości wydzielania ciepła za pomocą mikrokalorymetru5
T-L-4Pomiar oporu elektrycznego i siły elektromotorycznej5
T-L-5Cechowanie termopary5
T-L-6Wyznaczanie zależności pomiędzy stężeniem a współczynnikiem załamania światła roztworów4
T-L-7Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Wstęp do statystycznej oceny wyników pomiarów2
T-W-2Gęstość ciał stałych i cieczy2
T-W-3Siła i ruch2
T-W-4Energia2
T-W-5Sprężystość2
T-W-6Grawitacja2
T-W-7Drgania2
T-W-8Fale (optyka)2
T-W-9Termodynamika – podstawy3
T-W-10Elektrostatyka2
T-W-11Fale elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja3
T-W-12Fizyka jądrowa oraz radioaktywność5
T-W-13Zaliczenie pisemne1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje u prowadzącego zajęcia2
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4przygotowanie sprawozdań z wykonanych laboratoriów7
49
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia14
A-W-3Konsultacje2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMED_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
IwM_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMED_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
IwM_1A_U03C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMED_1A_B03_W01
definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMED_1A_B03_U01
stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej5
T-L-2Wyznaczanie gęstości za pomocą piknometru i aerometru5
T-L-3Wyznaczanie szybkości wydzielania ciepła za pomocą mikrokalorymetru5
T-L-4Pomiar oporu elektrycznego i siły elektromotorycznej5
T-L-5Cechowanie termopary5
T-L-6Wyznaczanie zależności pomiędzy stężeniem a współczynnikiem załamania światła roztworów4
T-L-7Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do statystycznej oceny wyników pomiarów2
T-W-2Gęstość ciał stałych i cieczy2
T-W-3Siła i ruch2
T-W-4Energia2
T-W-5Sprężystość2
T-W-6Grawitacja2
T-W-7Drgania2
T-W-8Fale (optyka)2
T-W-9Termodynamika – podstawy3
T-W-10Elektrostatyka2
T-W-11Fale elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja3
T-W-12Fizyka jądrowa oraz radioaktywność5
T-W-13Zaliczenie pisemne1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje u prowadzącego zajęcia2
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4przygotowanie sprawozdań z wykonanych laboratoriów7
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia14
A-W-3Konsultacje2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMED_1A_B03_W01definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi kierunku inżynieria w medycynie
Treści programoweT-W-1Wstęp do statystycznej oceny wyników pomiarów
T-W-2Gęstość ciał stałych i cieczy
T-W-3Siła i ruch
T-W-4Energia
T-W-5Sprężystość
T-W-6Grawitacja
T-W-7Drgania
T-W-8Fale (optyka)
T-W-9Termodynamika – podstawy
T-W-10Elektrostatyka
T-W-11Fale elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja
T-W-12Fizyka jądrowa oraz radioaktywność
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMED_1A_B03_U01stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych i opisywania zjawisk fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie szybkości wydzielania ciepła za pomocą mikrokalorymetru
T-L-2Wyznaczanie gęstości za pomocą piknometru i aerometru
T-L-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-L-4Pomiar oporu elektrycznego i siły elektromotorycznej
T-L-5Cechowanie termopary
T-L-6Wyznaczanie zależności pomiędzy stężeniem a współczynnikiem załamania światła roztworów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%.
3,5
4,0
4,5
5,0