Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika i wytrzymałość materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika i wytrzymałość materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy rachunku różniczkowego i całek |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pojęciem mechaniki i wytrzymałości materiałów (czynniki wpływające na wytrzymałość materiałów, wprowadzenie do metod obliczeń wytrzymałościowych) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia i zasady statyki. Układy sił, redukcja, warunki równowagi, połączenia | 4 |
T-A-2 | Obliczanie cięgien | 2 |
T-A-3 | Tarcie i prawa tarcia | 2 |
T-A-4 | Środki ciężkości, charakterystyki geometryczne figur płaskich | 2 |
T-A-5 | Momenty bezwładności, osie główne, główne momenty bezwładności | 2 |
T-A-6 | Zależności pomiędzy siłami wewnętrznymi w prętach zginanych | 2 |
T-A-7 | Układy statycznie wyznaczalne | 2 |
T-A-8 | Wyznaczanie sił wewnętrznych w belkach prostych i przegubowych, wyznaczanie sił wewnętrznych w ramach prostych i przegubowych, wyznaczanie sił wewnętrznych w kratownicach płaskich. | 8 |
T-A-9 | Założenia wytrzymałości materiałów. Określanie własności mechanicznych materiałów | 2 |
T-A-10 | Klasyfikacje konstrukcji, obciążeń, odkształceń | 1 |
T-A-11 | Ściskanie i rozciąganie - naprężenia w przekrojach poprzecznych i w przekrojach ukośnych | 2 |
T-A-12 | Zaliczenia pisemne | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Statyka | 2 |
T-W-2 | Aksjomaty statyki, płaskie układy sił | 2 |
T-W-3 | Płaski i przestrzenny układ sił | 2 |
T-W-4 | Tarcie | 2 |
T-W-5 | Rozciąganie i ściskanie | 2 |
T-W-6 | Ścinanie techniczne | 2 |
T-W-7 | Analiza stanu naprężenia | 2 |
T-W-8 | Analiza stanu odkształcenia | 2 |
T-W-9 | Charakterystyki geometryczne figur płaskich | 2 |
T-W-10 | Skręcanie | 2 |
T-W-11 | Zginanie – wykresy sił wewnętrznych | 2 |
T-W-12 | Zginanie – warunek bezpieczeństwa | 2 |
T-W-13 | Zginanie – równanie różniczkowe linii ugięcia | 2 |
T-W-14 | Rozciąganie mimośrodowe | 2 |
T-W-15 | Wytężanie materiału | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącymi | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literatura przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącymi | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - prelekcja |
M-2 | objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B11_W01 Definiuje i opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów | IwM_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B11_U01 Analizuje i rozwiązuje proste zadania z mechaniki i wytrzymałości materiałów | IwM_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-1, T-A-8, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B11_W01 Definiuje i opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów | 2,0 | |
3,0 | Punkty zdobyte przez studenta na egzaminie pisemnym znajdują się w przedziale [50%, 60%] punktów możliwych do uzyskania na egzaminie pisemnym w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B11_U01 Analizuje i rozwiązuje proste zadania z mechaniki i wytrzymałości materiałów | 2,0 | |
3,0 | Punkty zdobyte przez studenta na zaliczeniach pisemnych znajdują się w przedziale [50%, 60%] punktów możliwych do uzyskania na zaliczeniu pisemnym w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z. Dyląg, A. Jakubowicz, Z. Orłoś, Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2013
- Z. L. Kowalewski, Podstawy wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- W. Biały, Mechanika z przykładami: statyka, płaska geometria mas, Wydawnistwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021