Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Biofizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biofizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy z zakresu wybranych procesów fizycznych odpowiedzialnych za zjawiska przebiegające w układach biologicznych oraz metod terapii i diagnostyki, gdzie wykorzystuje się ultradźwięki oraz promieniowanie elektromagnetyczne |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności stosowania prawa fizyki do opisu zjawisk przebiegających w układach biologicznych oraz oceny wpływu zewnętrznych czynników fizycznych na te procesy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Fizyczne podstawy transportu przez błony- pomiar współczynnika dyfuzji | 6 |
T-L-2 | Pomiar gęstości oleju oraz gęstości płynu biologicznego metodą Stokesa | 6 |
T-L-3 | Pomiar stężenia fizjologicznie aktywnych jonów za pomocą elektrod jonoselektywnych (potencjometria) | 6 |
T-L-4 | Wyznaczanie widma absorpcji barwników organicznych (spektrofotometria). Prawo Lamberta-Beera | 6 |
T-L-5 | Pomiar potencjału elektrycznego sztucznej błony kationoselektywnej. Wyznaczanie stosunku przepuszczalności K+/Na | 5 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do biofizyki | 1 |
T-W-2 | Błony komórkowe – transport | 3 |
T-W-3 | Ruch w układach biologicznych | 2 |
T-W-4 | Opis oddziaływań międzycząsteczkowych | 2 |
T-W-5 | Optyczne metody badania oddziaływań | 2 |
T-W-6 | Lasery, charakterystyka i ich zastosowanie w medycynie | 2 |
T-W-7 | Ultradźwięki, charakterystyka i zastosowanie w diagnostyce i terapii | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 4 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 6 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w egzaminie | 1 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 2 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B13_W01 opisuje podstawowe procesy fizyczne odpowiedzialne za zjawiska przebiegające w układach biologicznych; opisuje metody terapii i diagnostyki, gdzie wykorzystuje się ultradźwięki oraz różne rodzaje promieniowania elektromagnetycznego | IwM_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B13_U01 stosuje prawa fizyki do opisu zjawisk przebiegających w układach biologicznych oraz ocenia wpływ zewnętrznych czynników fizycznych na te procesy | IwM_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B13_W01 opisuje podstawowe procesy fizyczne odpowiedzialne za zjawiska przebiegające w układach biologicznych; opisuje metody terapii i diagnostyki, gdzie wykorzystuje się ultradźwięki oraz różne rodzaje promieniowania elektromagnetycznego | 2,0 | |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B13_U01 stosuje prawa fizyki do opisu zjawisk przebiegających w układach biologicznych oraz ocenia wpływ zewnętrznych czynników fizycznych na te procesy | 2,0 | |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Gadomski, Jacek Siódmiak, Biofizyka, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, 2013
- Beata Czarnecka, Biofizyka : podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014