Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Biomateriały: Wyroby medyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomateriały: Wyroby medyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Goszczyńska <Agata.Wrzesniewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z wyrobami medycznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z głównymi kategoriami materiałów stosowanych do wytwarzania wyrobów medycznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru biomateriału do wyrobu oraz zastosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie plastra do leczenia ran na skórze z wykorzystaniem terpenów pochodzenia naturalnego | 5 |
T-L-2 | Otrzymywanie mezoporowatej krzemionki do zastosowań w medycynie | 5 |
T-L-3 | Ferrosan Medical Devices (systemy hemostatyczne i do biopsii) | 5 |
T-L-4 | Demant (aparaty i implanty słuchowe) | 5 |
T-L-5 | Wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej | 9 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kategoryzacja wyrobów medycznych, ścieżka do rynku | 2 |
T-W-2 | Produkcja i rynek wyrobów medycznych: produkcja, sterylizacja, opakowania | 3 |
T-W-3 | Biomateriały do zastosowań w medycynie: metaliczne, ceramiczne i kompozytowe – właściwości, otrzymywanie i integracja z tkankami | 7 |
T-W-4 | Przykład: Szkła kontaktowe | 3 |
T-W-5 | Jednorazowe wyroby polimerowe: rękawiczki, wenflony, strzykawki, etc. | 2 |
T-W-6 | Materiały krzemionkowe stosowane do odbudowy struktur kostnych, tkanek i narządów, do leczenia ran, jako systemy dostarczania leków i genów, a także jako biosensory i biomarkery | 3 |
T-W-7 | Cewniki, instrumenty laparoskopowe, wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 12 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia z ćw. laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B21-2_W01 Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych | IwM_1A_W13, IwM_1A_W03, IwM_1A_W04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B21-2_U01 Oenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą. | IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B21-2_K01 Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych. | IwM_1A_K02 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B21-2_W01 Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i objaśnia niektóre pojęcia związane z zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B21-2_U01 Oenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą. | 2,0 | |
3,0 | Student w najprostszy sposób ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B21-2_K01 Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalną aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się źródłami zewnętrznymi w trakcie zajęć i przygotowania sprawozdań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red: Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Tom 4. Biomateriały, EXIT, Warszawa, 2016, ISBN 978-83-7837-054-3
Literatura dodatkowa
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004