Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Nanomateriały w medycynie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały w medycynie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy dotyczącej nanomateriałów i biomateriałów (metod otrzymywania i charakterystyki oraz ich potencjalnego zastosowania) stosowanych w medycynie |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności otrzymywania ora charakterystyki wybranych nanomateriałów i biomateriałów dla zastosowań w medycynie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd najnowszej literatury związanej z nowoczesnymi materiałami do transportu leków | 5 |
T-A-2 | Nowoczesna diagnostyka medyczna z wykorzystaniem nanomateriałów | 5 |
T-A-3 | Bionanomateriały wykorzystywane w medycynie | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie nanometrycznych struktur złota jako nośników leków w terapii celowanej i do terapii fotodynamicznej | 5 |
T-L-2 | Synteza sferycznych nanostruktur krzemionkowych do transportu leków | 5 |
T-L-3 | Otrzymywanie i funkcjonalizacja nanorurek węglowych cząsteczkami leków antynowotworowych i ich kontrolowane uwalnianie | 9 |
T-L-4 | Kontrolowane uwalnianie kwasu foliowego z wykorzystaniem grafenu jako nanonośnika | 5 |
T-L-5 | Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych nanomateriałów | 5 |
T-L-6 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje nanotechnologii i jej podstawowe pojęcia, czym zajmuje się nanotechnologia. Historia rozwoju nanotechnologii, zjawiska i procesy w nanoskali, nanomateriały. Kierunki rozwoju, koncepcje i możliwości zastosowania nanotechnologii w medycynie | 4 |
T-W-2 | Nanotechnologia w procesie odkrywania i badania substancji aktywnej farmaceutycznie oraz opracowywania nanonośników leków. Nanoterapeutyki. Molekularna diagnostyka medyczna | 3 |
T-W-3 | Metody wytwarzania nanomateriałów wykorzystywanych w medycynie | 4 |
T-W-4 | Biomateriały dla potrzeb medycznych, z uwzględnieniem biomateriałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i węglowych. Wykorzystanie drukarek 3D do wytwarzania biomateriałów o potencjalnym zastosowaniu w medycynie | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 13 |
A-L-4 | zapoznanie się z literaturą | 4 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w egzaminie | 1 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 3 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: ocena sprawozdań |
S-5 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych i ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C09_W01 Definiuje zakres technik wytwarzania i charakteryzowania nanomateriałów i bionanomateriałów oraz ich zastosowania w medycynie. | IwM_1A_W03, IwM_1A_W04, IwM_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C09_U01 Proponuje i realizuje syntezę wybranych nanomateriałów i biomateriałów; przeprowadza ich charakterystykę z zastosowaniem wybranych technik; wskazuje i opisuje ich potencjał zastosowania w medycynie. | IwM_1A_U07, IwM_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C09_W01 Definiuje zakres technik wytwarzania i charakteryzowania nanomateriałów i bionanomateriałów oraz ich zastosowania w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C09_U01 Proponuje i realizuje syntezę wybranych nanomateriałów i biomateriałów; przeprowadza ich charakterystykę z zastosowaniem wybranych technik; wskazuje i opisuje ich potencjał zastosowania w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jurczyk M, Nanomateriały. Wybrane zagadnienia, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
- elsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN Warszawa, 2008
- A. Mazurkiewicz, Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom, 2007