Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały w diagnostyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały w diagnostyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z materiałami wykorzystywanymi w diagnostyce medycznej |
C-2 | Wykształcenie umiejetności analizy wyników wybranych metod diagnostycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroskopia fluorescencyjna w badaniach próbek biologicznych z wykorzystaniem nanomateriałów. | 10 |
T-L-2 | Zastosowanie techniki PCR w badaniach bakteriologicznych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczniki fluorescencyjne – sondy, barwniki, kropki kwantowe; zastosowanie w analityce toksykologicznej, farmaceutycznej i środowiskowej oraz w medycynie pracy do wykrywania i oznaczania ilościowego substancji szkodliwych dla zdrowia | 4 |
T-W-2 | Biochemia diagnostyczna i kontrastowanie (bar, jod, kontrasty) | 2 |
T-W-3 | Czujniki MEMS – zasada działania, zastosowanie (stymulatory serca, monitorowanie stanu pacjenta ect) | 2 |
T-W-4 | Światłowody w diagnostyce medycznej | 2 |
T-W-5 | Nanotechnologiczne rozwiązania w diagnostyce | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczeń | 10 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 7 |
A-L-4 | zapoznanie z materiałami dyaktycznymi/literaturą | 5 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna praca z literaturą | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne dot. wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdania |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C13_W01 Wymienia materiały stosowane w diagnostyce oraz objaśnia mechanizmy ich działania | IwM_1A_W02, IwM_1A_W04, IwM_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C13_U01 Interpretuje i opisuje wyniki wybranych metod diagnostycznych | IwM_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C13_K01 Wykazuje aktywną postawę cwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | IwM_1A_K02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C13_W01 Wymienia materiały stosowane w diagnostyce oraz objaśnia mechanizmy ich działania | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje materiały stosowane w diagnostyce oraz objaśnia mechanizmy ich działania w stopniu przeciętnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C13_U01 Interpretuje i opisuje wyniki wybranych metod diagnostycznych | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje i opisuje wyniki dot. wybranych metod diagnostycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C13_K01 Wykazuje aktywną postawę cwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje znikomą aktywność w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się poprawnością językową związaną z przedmiotem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- redakcja naukowa Eligia M. Szewczyk., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, 2019
- redakcja Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Edra Urban & Partner, 2017
- redakcja naukowa Bogdan Solnica, Medyczne laboratorium diagnostyczne : metodyka i aparatura, 2015
- red. nauk. Bogdan Solnica, Diagnostyka laboratoryjna, 2014