Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Etyczne aspekty sztucznej inteligencji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne aspekty sztucznej inteligencji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1BRAK

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką, ze szczególnym uwzględnieniem etycznych aspektów, przetwarzania i analizy danych oraz rozwojem sztucznej inteligencji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka sztucznej inteligencji (AI)- czym jest; Historia etyki AI; Podejścia do etyki AI (legalistyczne, podejście operacyjne, podejście krytyczne; Etyka AI wedle Unii Europejskiej; Jak w praktyce stosować etykę AI; Ethics by Design, czyli projektowanie AI zgodnie z wartościami; AI Act – unijny projekt regulacji sztucznej inteligencji, Korzyści z wdrożenia etyki AI; Etyka AI w Polsce; Wyzwania związane z etyką AI.8
T-W-2Prezentacje studentów z zakresu tematyki wykładu5
T-W-3Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenie4
A-W-3Przygotowanie prezentacji4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2dyskusja w grupie
M-3przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test)
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A15-2_W01
Student zna i romumie zagadnienia związane z problematyką etyki w zakresie przetwarzania i analizy danych oraz rozwojem sztucznej inteligencji.
IwM_1A_W09C-1T-W-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A15-2_W01
Student zna i romumie zagadnienia związane z problematyką etyki w zakresie przetwarzania i analizy danych oraz rozwojem sztucznej inteligencji.
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych. Przygotował i zaprezentował prezentację w tematyce zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maciej Chojnowsk, Etyka sztucznej inteligencji-wprowadzenie, 2022, https://ethicstech.eu/wp-content/uploads/2022/12/ESIW-v2.0_FINAL-2.pdf

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka sztucznej inteligencji (AI)- czym jest; Historia etyki AI; Podejścia do etyki AI (legalistyczne, podejście operacyjne, podejście krytyczne; Etyka AI wedle Unii Europejskiej; Jak w praktyce stosować etykę AI; Ethics by Design, czyli projektowanie AI zgodnie z wartościami; AI Act – unijny projekt regulacji sztucznej inteligencji, Korzyści z wdrożenia etyki AI; Etyka AI w Polsce; Wyzwania związane z etyką AI.8
T-W-2Prezentacje studentów z zakresu tematyki wykładu5
T-W-3Zaliczenie2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenie4
A-W-3Przygotowanie prezentacji4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A15-2_W01Student zna i romumie zagadnienia związane z problematyką etyki w zakresie przetwarzania i analizy danych oraz rozwojem sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią w medycynie, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką, ze szczególnym uwzględnieniem etycznych aspektów, przetwarzania i analizy danych oraz rozwojem sztucznej inteligencji.
Treści programoweT-W-2Prezentacje studentów z zakresu tematyki wykładu
T-W-1Etyka sztucznej inteligencji (AI)- czym jest; Historia etyki AI; Podejścia do etyki AI (legalistyczne, podejście operacyjne, podejście krytyczne; Etyka AI wedle Unii Europejskiej; Jak w praktyce stosować etykę AI; Ethics by Design, czyli projektowanie AI zgodnie z wartościami; AI Act – unijny projekt regulacji sztucznej inteligencji, Korzyści z wdrożenia etyki AI; Etyka AI w Polsce; Wyzwania związane z etyką AI.
Metody nauczaniaM-3przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie
M-2dyskusja w grupie
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test)
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych. Przygotował i zaprezentował prezentację w tematyce zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0