Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ekonometria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonometria
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,40,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
C-4Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ekonometrycznych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w gospodarce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.1
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga.1
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga.2
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.1
T-L-7Budowa modeli decyzyjnych. Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.2
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).2
T-L-9Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.2
15
wykłady
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.1
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.1
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).2
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.4
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.2
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.4
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.14
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-5Odrabianie prac domowych.11
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-4, C-3T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B08_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-W-7M-1, M-2S-2, S-3
E_1A_B08_W03
Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07C-3T-L-8, T-L-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08_U01
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U12C-1T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_B08_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U21C-3T-L-8, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K04C-1T-L-4, T-L-5, T-L-8M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B08_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
E_1A_B08_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
E_1A_B08_W03
Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych z pomocą nauczyciela umie wskazać metodę ich rozwiązania.
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks), ale przy interpretacji wyników wymaga pomocy nauczyciela.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i samodzielnie umie dokonać interpretacji wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B08_U01
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystycznedo ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki z pomocą nauczyciela.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować samodzielnie otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
E_1A_B08_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne.
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks. Potrafi dokonać interpretacji z pomocą nauczyciela.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji uzysaknaych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B08_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
  4. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
  5. Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, trzecie
  6. Stock J.H., Watson M.W., Introduction to Econometrics, Pearson Education, Inc., New Jersey, 2015, trzecie, https://www.academia.edu/45070819/Introduction_to_Econometrics
  7. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  8. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  9. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Szapiro T. (red), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  2. Maddala G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, drugie
  3. Sobczyk M., Ekonometria, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2013
  4. Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapters 11, 12), McGraw-Hill Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
  5. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.1
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga.1
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga.2
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.1
T-L-7Budowa modeli decyzyjnych. Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.2
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).2
T-L-9Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.1
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.1
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).2
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.4
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.2
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.4
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.14
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-5Odrabianie prac domowych.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_W01Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ekonometrycznych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w gospodarce.
C-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
Treści programoweT-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga.
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
Treści programoweT-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_W03Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
Treści programoweT-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-L-9Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.
T-L-7Budowa modeli decyzyjnych. Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych z pomocą nauczyciela umie wskazać metodę ich rozwiązania.
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks), ale przy interpretacji wyników wymaga pomocy nauczyciela.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i samodzielnie umie dokonać interpretacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_U01Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
Treści programoweT-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystycznedo ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki z pomocą nauczyciela.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować samodzielnie otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_U02Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
Treści programoweT-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne.
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks. Potrafi dokonać interpretacji z pomocą nauczyciela.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simpleks. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji uzysaknaych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B08_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
Treści programoweT-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.