Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Rynek kapitałowy i finansowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek kapitałowy i finansowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość finansów i bankowości |
W-2 | Znajomość makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej a ponadto wykazuje się umiejętnością pozyskania informacji o rynku |
C-2 | Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku kapitałowego oraz ocenić ich ryzyko inwestycyjne |
C-3 | Student zna instytucje rynku kapitałowego i ich rolę na rynku |
C-4 | Student wykazuje praktyczną umiejętność obliczania, analizy i interpretacji wskaźników rynku kapitałowego |
C-5 | Student umie odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku finansowym oraz wykazać się umiejętnością syntetycznej oceny sytuacji różnych zjawisk na rynku kapitałowym. Student właściwie dobiera instrumenty rynku kapitałowego do sytuacji w zależności od oczekiwań inwestora |
C-6 | Student ma świadomość konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Inwestowanie na rynku kapitałowym - zasady ogólne | 1 |
T-A-2 | Ryzyko inwestycyjne – metody oceny ryzyka | 2 |
T-A-3 | Zarys strategii inwestowania | 2 |
T-A-4 | Źródła informacji o rynku i instrumentach finansowych | 1 |
T-A-5 | Wprowadzenie do analizy fundamentalnej i do analizy technicznej | 2 |
T-A-6 | Wprowadzenie do analizy portfelowej | 1 |
T-A-7 | Zasady obrotu papierami wartościowymi na giełdzie | 2 |
T-A-8 | Rodzaje zleceń giełdowych | 1 |
T-A-9 | Innowacje na rynku finansowym | 1 |
T-A-10 | Indeksy giełdowe i ich znaczenie dla rynku | 1 |
T-A-11 | Wskaźniki rynku kapitałowego | 4 |
T-A-12 | Obliczanie i ocena wyników inwestycyjnych | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie rynku finansowego i jego struktura | 1 |
T-W-2 | Rynki sformalizowane – giełdy papierów wartościowych. Rynek pierwotny i rynek wtórny. Rynek kasowy i rynek transakcji terminowych | 1 |
T-W-3 | Inwestorzy instytucjonalni na rynku kapitałowym w tym fundusze inwestycyjne, banki | 3 |
T-W-4 | Instrumenty rynku kapitałowego. Instrumenty dłużne. Instrumenty udziałowe. Instrumenty pochodne | 3 |
T-W-5 | Nadzór na rynkiem finansowym - Komisja Nadzoru Finansowego | 1 |
T-W-6 | Kryzysy finansowe i ich przyczyny | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie sie do zajęć | 12 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej lektury | 19 |
A-A-3 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań i gromadzenie informacji | 19 |
A-A-5 | Przygotowanie się do egzaminu | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 24 |
A-W-4 | Gromadzenie informacji o rynku finansowym | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Prezentacje mulimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test obejmujące pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test obejmujący pytania weryfikujace wiedzę nakreśloną w celach przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego i jego podziału. Rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej | E_2A_W01 | S2A_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-5 | S-1 |
E_2A_C3_W02 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego i kapitałowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | E_2A_W02 | S2A_W02 | C-3 | T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
E_2A_C3_W03 Student ma pogłębiona wiedzę z zakresu instrumentów rynku kapitałowego i zna sposoby ich wykorzystania | E_2A_W03 | S2A_W03 | C-2 | T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_U01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku i stawiać właściwe wnioski | E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U16 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05 | C-5 | T-W-6 | M-2, M-4 | S-2 |
E_2A_C3_U02 Student potrafi w praktyce obliczać, oceniać i interpretować wskaźniki rynku kapitałowego | E_2A_U02 | S2A_U02 | C-4 | T-A-10, T-A-12, T-A-4, T-A-11 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzeby ciągłego uczenia się | E_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K06 | C-6 | T-A-10, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-7, T-A-9, T-A-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego i jego podziału. Rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej | 2,0 | Brak zrozumienia istoty rynku finansowego i kapitałwowego dla gospodarki wolnorykowej. Brak wiedzy o podziale rynku finansowego |
3,0 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. | |
3,5 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. | |
4,0 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami. | |
4,5 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami oraz ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki | |
5,0 | Student doskonale definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami oraz ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki z przykładami. | |
E_2A_C3_W02 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego i kapitałowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu instytycji rynku finansowego i kapitałowego. |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności funduszy inwestycyjnych i zna pozostałe instytucje rynku kapitałowego | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich i Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | |
E_2A_C3_W03 Student ma pogłębiona wiedzę z zakresu instrumentów rynku kapitałowego i zna sposoby ich wykorzystania | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu instrumentów rynku kapitałowego |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą co najmniej dwóch instrumentów rynku kapitałowego i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę, zna co najmniej 1 indeks giełdowy | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą co najmniej trzech instrumentów rynku kapitałowego i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę, zna co najmniej 1 indeks giełdowy | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą co najmniej trzech instrumentów rynku kapitałowego i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę. Zna strategie inwestycyjne, zna co najmniej 2 indeksy giełdowe | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą co najmniej czterech instrumentów rynku kapitałowego ( w tym co najmniej jednego innowacyjnego instrumentu) i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę. Zna strategie inwestycyjne, zna co najmniej 2 indeksy giełdowe | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą co najmniej czterech instrumentów rynku kapitałowego ( w tym co najmniej jednego innowacyjnego instrumentu) i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę. Zna strategie inwestycyjne. Zna co najmniej 4 indeksy giełdowe, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_U01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku i stawiać właściwe wnioski | 2,0 | Brak umiejętności interpretacji zjawisk rynkowych |
3,0 | Student potrafi interpretować co najmniej jedno zjawisko rynkowe | |
3,5 | Student potrafi interpretować co najmniej dwa zjawiska rynkowe | |
4,0 | Student portfai interpretować co najmniej trzy zjawiska rynkowe oraz stawiać odpowiednie wnioski | |
4,5 | Student portfai interpretować co najmniej trzy zjawiska rynkowe oraz stawiać odpowiednie wnioski i potrafić prognozować ich zmiany | |
5,0 | Student portfai interpretować co najmniej trzy zjawiska rynkowe w tym co najmniej jedno dotyczące rynku funduszy inwestycyjnych oraz stawiać odpowiednie wnioski a także potrafi prognozować ich zmiany | |
E_2A_C3_U02 Student potrafi w praktyce obliczać, oceniać i interpretować wskaźniki rynku kapitałowego | 2,0 | Brak umiejętności wykorzystania wskaźników rynku kapitałowego w praktyce |
3,0 | Student potrafi w praktyce wykorzystać co najmniej jeden wskaźnik rynku kapitałowego, potrafi samodzielnie dokonać niezbędnych obliczeń i bezbłędnie interpretuje otrzymane wyniki, zna miary ryzyka inwestycyjnego | |
3,5 | Student potrafi w praktyce wykorzystać co najmniej dwa wskaźniki rynku kapitałowego, potrafi dokonać niezbędnych obliczeń oraz trafnie interpretuje otrzymane wyniki, zna miary ryzyka inwestycyjnego | |
4,0 | Student potrafi w praktyce wykorzystać co najmniej dwa wskaźniki rynku kapitałowego, samodzielnie wykonuje niezbędne obliczenia i bezbłędnie interpretuje otrzymane wyniki, zna miary ryzyka inwestycyjnego, potrafi dokonać obliczeń wyników inwestycyjnych | |
4,5 | Student potrafi w praktyce wykorzystać co najmniej trzy wskaźniki rynku kapitałowego, samodzielnie wykonuje niezbędne obliczenia i bezbłędnie interpretuje otrzymane wyniki, zna miary ryzyka inwestycyjnego, potrafi dokonać obliczeń wyników inwestycyjnych | |
5,0 | Student bardzo dobrze wykorzystuje w praktyce co najmniej trzy wskaźniki rynku kapitałowego, samodzielnie wykonuje niezbędne obliczenia, potrafi dokońać obliczeń wyników inwestycyjnych, bezbłędnie interpretuje otrzymane wyniki i potrafi wskazać szanse i zagrożenia zwiażane z otrzymanymi wynikami w zależności od podjętej decyzji, zna miary ryzyka inwestycyjnego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzeby ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu rynku finansowego |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiesław Dębski, Rynek finansowy i jego mechanizmy - podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa, 2007, IV
- Jan Czekaj, Rynki, instrumnety i instytucje finansowe, PWN, Warszawa, 2008
- Witold Bień, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszawa, 2007
- Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, metody oceny, analiza z uwzględnieniem światowego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa, 2011, II
- Bogumił Bernaś red., Finanse międzynarodowe, PWN, Warszawa, 2006
- Krzysztof Jajuga, Teresa Jajuga, Inwestycje. Instrumnety finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inzynieria finansowa, PWN, Warszawa, 2006, III
- Marcin Kalinowski red., Rynki finansowe w warunkach kryzysu, CeDeWu, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Urszula Banaszczak-Soroka, Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, PWN, Warszawa, 2008
- Katarzyna Gabryelczyk red., Nowe usługi finansowe, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Wioletta Nawrot, Exchange-Traded Funds (ETF) - nowe produkty na rynku funduszy inwestycyjnych, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Wioletta Nawrot, Rynek kapitałowy i jego rozwój, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Adam Jagielnicki, NewConnect - nowa szansa na duże zyski, Onepress, Gliwice, 2009
- Marcin Kalinowski, Michał Pronobis, red., Innowacje na rynkach finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2010