Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskowe przedsiębiorstwem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskowe przedsiębiorstwem
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z przedmiotów realizowanych na specjalności a poprzedzających przedmiot. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. zaliczony przedmiot "Gospodarka a środowisko" lub analogiczny obejmujący podstawowe kwestie z zakresu ekologii, rozwoju zrównoważoneg, gospodarki odpadowej, etc.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie polityki ekorozwoju, której realizację nakładają na przedsiębiorstwa z większości branż przepisy i zasady organizacyjne a przedsiębiorstwa mają obowiązek wywiązywania się z nich.
C-2Przekazanie studentom wiedzy i ukształtowanie umiejętności umożliwiających rozumienie wzajemnych interakcji pomiędzy działaniami przedsiębiorstw a stanem środowiska. Uświadomienie znaczenia proekologicznej postawy wśród (przyszłych) polskich przedsiębiorców oraz zapoznanie ich z obowiązkami w zakresie oddziaływania na środowisko, w zakresie sektora MSP. Przekazanie umiejętności w zakresie organizacji funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji działających w ramach szerokiego sektora usług środowiskowych.
C-3Przygotowanie studentów do zintegrowanego zarządzania organizacją, które zgodnie z nowymi standardami UE umożliwia identyfikację i kształtowanie procesów gospodarczych zachodzących w firmie na elementy środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Globalizacja strategii firm oraz zachowań konsumpcyjnych – konsekwencje środowiskowe.1
T-K-2Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie środowiska – potrzeba, konieczność czy przymus ? Opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty za zanieczyszczanie środowiska1
T-K-3Gospodarka opakowaniami w przedsiębiorstwie. Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie.1
T-K-4Zarządzanie środowiskowe – adaptacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Środowiskowe normy jakościowe (z serii ISO i EMAS)– zakres i analiza porównawcza korzyści z uwzględnieniem profilu przedsiębiorstwa.1
T-K-5Kreowanie nowych rynków na usługi i produkty „proekologiczne” (m.in. prawa do emisji zanieczyszczeń).1
T-K-6Wsparcie finansowe dla przedsięwzięć zmniejszających oddziaływanie na środowisko (m.in. ISPA, zielone linie kredytowe).1
6
wykłady
T-W-1Ekologia a ekonomia (tradycyjne a współczesne rozumienie ekologii).2
T-W-2Gospodarcze i społeczne przyczyny globalnych zagrożeń środowiskowych.1
T-W-3Przyjęcie przez Polskę koncepcji ekorozwoju - konsekwencje dla przedsiębiorstw.2
T-W-4Proces kształtowania świadomości ekologicznej przedsiębiorców oraz ich postaw proekologicznych.1
T-W-5Recykling – przyszłość światowej gospodarki.2
T-W-6System zarządzania środowiskowego przedsiębiorstwem.1
T-W-7Zarządzanie ekologiczne o pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-K-2Lektura materiałów przygotowujących do konwersatoriów, lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć.7
A-K-3Realizacja zadań międzyćwiczeniowych.2
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, czas na test do 1,5h.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W01, E_2A_W13, E_2A_W15S2A_W01, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W11C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników.
E_2A_U16, E_2A_U03S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/3_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
E_2A_K07, E_2A_K02, E_2A_K06S2A_K02, S2A_K03, S2A_K07C-2, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/3_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami .
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi .
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi .
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy .
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa .
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski .

Literatura podstawowa

  1. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona Środowiska, PWE, Warszawa, 2004
  3. Pochyluk R., Grudowski P., Szymański J., Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001, EKOKONSULT, Gdańsk, 1999
  4. Pochyluk R., Grudowski P., Szymański J., Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001, EKOKONSULT, Gdańsk, 1999
  5. Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, wyd. nauk. US, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999
  2. Boć J., Nowacki K., Semborska-Boć E., Ochrona środowiska, -, -, 2003
  3. Budzikowski A., Ochrona środowiska jako program globalny, PWE, Warszawa, 1998

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Globalizacja strategii firm oraz zachowań konsumpcyjnych – konsekwencje środowiskowe.1
T-K-2Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie środowiska – potrzeba, konieczność czy przymus ? Opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty za zanieczyszczanie środowiska1
T-K-3Gospodarka opakowaniami w przedsiębiorstwie. Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie.1
T-K-4Zarządzanie środowiskowe – adaptacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Środowiskowe normy jakościowe (z serii ISO i EMAS)– zakres i analiza porównawcza korzyści z uwzględnieniem profilu przedsiębiorstwa.1
T-K-5Kreowanie nowych rynków na usługi i produkty „proekologiczne” (m.in. prawa do emisji zanieczyszczeń).1
T-K-6Wsparcie finansowe dla przedsięwzięć zmniejszających oddziaływanie na środowisko (m.in. ISPA, zielone linie kredytowe).1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia a ekonomia (tradycyjne a współczesne rozumienie ekologii).2
T-W-2Gospodarcze i społeczne przyczyny globalnych zagrożeń środowiskowych.1
T-W-3Przyjęcie przez Polskę koncepcji ekorozwoju - konsekwencje dla przedsiębiorstw.2
T-W-4Proces kształtowania świadomości ekologicznej przedsiębiorców oraz ich postaw proekologicznych.1
T-W-5Recykling – przyszłość światowej gospodarki.2
T-W-6System zarządzania środowiskowego przedsiębiorstwem.1
T-W-7Zarządzanie ekologiczne o pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw.1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-K-2Lektura materiałów przygotowujących do konwersatoriów, lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć.7
A-K-3Realizacja zadań międzyćwiczeniowych.2
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/3_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie polityki ekorozwoju, której realizację nakładają na przedsiębiorstwa z większości branż przepisy i zasady organizacyjne a przedsiębiorstwa mają obowiązek wywiązywania się z nich.
C-2Przekazanie studentom wiedzy i ukształtowanie umiejętności umożliwiających rozumienie wzajemnych interakcji pomiędzy działaniami przedsiębiorstw a stanem środowiska. Uświadomienie znaczenia proekologicznej postawy wśród (przyszłych) polskich przedsiębiorców oraz zapoznanie ich z obowiązkami w zakresie oddziaływania na środowisko, w zakresie sektora MSP. Przekazanie umiejętności w zakresie organizacji funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji działających w ramach szerokiego sektora usług środowiskowych.
C-3Przygotowanie studentów do zintegrowanego zarządzania organizacją, które zgodnie z nowymi standardami UE umożliwia identyfikację i kształtowanie procesów gospodarczych zachodzących w firmie na elementy środowiska.
Treści programoweT-K-1Globalizacja strategii firm oraz zachowań konsumpcyjnych – konsekwencje środowiskowe.
T-K-2Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie środowiska – potrzeba, konieczność czy przymus ? Opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty za zanieczyszczanie środowiska
T-K-3Gospodarka opakowaniami w przedsiębiorstwie. Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie.
T-K-4Zarządzanie środowiskowe – adaptacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Środowiskowe normy jakościowe (z serii ISO i EMAS)– zakres i analiza porównawcza korzyści z uwzględnieniem profilu przedsiębiorstwa.
T-K-5Kreowanie nowych rynków na usługi i produkty „proekologiczne” (m.in. prawa do emisji zanieczyszczeń).
T-K-6Wsparcie finansowe dla przedsięwzięć zmniejszających oddziaływanie na środowisko (m.in. ISPA, zielone linie kredytowe).
T-W-1Ekologia a ekonomia (tradycyjne a współczesne rozumienie ekologii).
T-W-2Gospodarcze i społeczne przyczyny globalnych zagrożeń środowiskowych.
T-W-3Przyjęcie przez Polskę koncepcji ekorozwoju - konsekwencje dla przedsiębiorstw.
T-W-4Proces kształtowania świadomości ekologicznej przedsiębiorców oraz ich postaw proekologicznych.
T-W-5Recykling – przyszłość światowej gospodarki.
T-W-6System zarządzania środowiskowego przedsiębiorstwem.
T-W-7Zarządzanie ekologiczne o pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, czas na test do 1,5h.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/3_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy i ukształtowanie umiejętności umożliwiających rozumienie wzajemnych interakcji pomiędzy działaniami przedsiębiorstw a stanem środowiska. Uświadomienie znaczenia proekologicznej postawy wśród (przyszłych) polskich przedsiębiorców oraz zapoznanie ich z obowiązkami w zakresie oddziaływania na środowisko, w zakresie sektora MSP. Przekazanie umiejętności w zakresie organizacji funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji działających w ramach szerokiego sektora usług środowiskowych.
C-3Przygotowanie studentów do zintegrowanego zarządzania organizacją, które zgodnie z nowymi standardami UE umożliwia identyfikację i kształtowanie procesów gospodarczych zachodzących w firmie na elementy środowiska.
Treści programoweT-K-2Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie środowiska – potrzeba, konieczność czy przymus ? Opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty za zanieczyszczanie środowiska
T-K-3Gospodarka opakowaniami w przedsiębiorstwie. Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie.
T-K-4Zarządzanie środowiskowe – adaptacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Środowiskowe normy jakościowe (z serii ISO i EMAS)– zakres i analiza porównawcza korzyści z uwzględnieniem profilu przedsiębiorstwa.
T-K-5Kreowanie nowych rynków na usługi i produkty „proekologiczne” (m.in. prawa do emisji zanieczyszczeń).
T-K-6Wsparcie finansowe dla przedsięwzięć zmniejszających oddziaływanie na środowisko (m.in. ISPA, zielone linie kredytowe).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/3_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy i ukształtowanie umiejętności umożliwiających rozumienie wzajemnych interakcji pomiędzy działaniami przedsiębiorstw a stanem środowiska. Uświadomienie znaczenia proekologicznej postawy wśród (przyszłych) polskich przedsiębiorców oraz zapoznanie ich z obowiązkami w zakresie oddziaływania na środowisko, w zakresie sektora MSP. Przekazanie umiejętności w zakresie organizacji funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji działających w ramach szerokiego sektora usług środowiskowych.
C-3Przygotowanie studentów do zintegrowanego zarządzania organizacją, które zgodnie z nowymi standardami UE umożliwia identyfikację i kształtowanie procesów gospodarczych zachodzących w firmie na elementy środowiska.
Treści programoweT-K-2Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie środowiska – potrzeba, konieczność czy przymus ? Opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty za zanieczyszczanie środowiska
T-K-3Gospodarka opakowaniami w przedsiębiorstwie. Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie.
T-K-4Zarządzanie środowiskowe – adaptacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Środowiskowe normy jakościowe (z serii ISO i EMAS)– zakres i analiza porównawcza korzyści z uwzględnieniem profilu przedsiębiorstwa.
T-K-5Kreowanie nowych rynków na usługi i produkty „proekologiczne” (m.in. prawa do emisji zanieczyszczeń).
T-K-6Wsparcie finansowe dla przedsięwzięć zmniejszających oddziaływanie na środowisko (m.in. ISPA, zielone linie kredytowe).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami .
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi .
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi .
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy .
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa .
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski .