Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Kot <Wieslaw.Kot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Kot <Wieslaw.Kot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pobudzenie i rozwiniecie wyobraźni przestrzennej
C-2Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni
C-3Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe
C-4Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych
C-5Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych3
T-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami6
T-L-3Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych3
T-L-4Rysowanie schematu ideowego układu i wykonanie mozaiki obwodu drukowanego z wykorzystaniem programu CAD3
15
wykłady
T-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny1
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny2
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów2
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn2
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe2
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia2
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym2
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiona po przedstawieniu sporządzonego schematu elektrycznego i zaprojektowanego obwodu drukowanego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_W01
Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
AR_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_U01
Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu
AR_1A_U03T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4S-1, S-2, S-3
AR_1A_B04_U02
Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
AR_1A_U23T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07C-3, C-4, C-5T-L-2, T-L-4M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_W01
Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
2,0
3,0Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_U01
Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu
2,0
3,0Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_B04_U02
Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
2,0
3,0Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998, Wydanie siódme
  2. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2004, Wydanie dwudzieste czwarte

Literatura dodatkowa

  1. Wiesław Kot, A9CAD Instrukcja użytkownika, Szczecin, 2010, Instrukcja dostępna na stronie zm.zut.edu.pl jako plik pdf

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych3
T-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami6
T-L-3Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych3
T-L-4Rysowanie schematu ideowego układu i wykonanie mozaiki obwodu drukowanego z wykorzystaniem programu CAD3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny1
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny2
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów2
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn2
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe2
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia2
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym2
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_W01Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pobudzenie i rozwiniecie wyobraźni przestrzennej
C-2Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni
Treści programoweT-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_U01Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U03Potrafi przygotować prezentację multimedialną, stworzyć stronę internetową oraz napisać program komputerowy związany z automatyką i robotyką.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe
C-4Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych
C-5Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych
T-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami
T-L-3Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych
T-L-4Rysowanie schematu ideowego układu i wykonanie mozaiki obwodu drukowanego z wykorzystaniem programu CAD
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiona po przedstawieniu sporządzonego schematu elektrycznego i zaprojektowanego obwodu drukowanego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie narysować rysunek techniczny danego elementu, stosując właściwe grubości linii, a na arkuszu rysunkowym umieścić obramowanie i tabliczkę rysunkową. Potrafi również narysować ideowy schemat elektryczny prostego układu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_U02Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U23Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku oraz przedstawić je w postaci multimedialnej prezentacji i formie ustnej wypowiedzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe
C-4Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych
C-5Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych
Treści programoweT-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami
T-L-4Rysowanie schematu ideowego układu i wykonanie mozaiki obwodu drukowanego z wykorzystaniem programu CAD
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiona po przedstawieniu sporządzonego schematu elektrycznego i zaprojektowanego obwodu drukowanego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
3,5
4,0
4,5
5,0