Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-4Podstawowa wiedza z zakresu ekologiii wód i hydrochemii
W-5Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych6
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych2
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników3
T-W-2Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-3Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
wykłady
A-W-1Udział w zjaęciach10
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i konsultacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
C-6, C-1, C-2, C-4, C-3, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6T-W-3, T-W-2, T-W-1M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_K01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
C-2, C-6, C-1, C-4, C-5, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_K01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego

Literatura podstawowa

  1. Chełmicki K, Woda, PWN, W-wa, 2001
  2. UE, Ramowa Dyrektywa Wodna W/60, EU, Warszawa, 2006
  3. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
  4. Sejm RP, Prawo wodne, Sejm RP, Warszawa, 2011
  5. Hermanowicz i wspaut., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sejm RP, Prawo ocgrony środowiska, Sejm RP, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych6
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych2
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników3
T-W-2Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-3Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zjaęciach10
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Cel przedmiotuC-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
Treści programoweT-W-2Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-3Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-1Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_U01Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
Treści programoweT-W-3Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-2Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-1Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_K01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
Treści programoweT-W-3Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-1Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-2Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-3Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego