Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Immunologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków. | 2 |
T-L-2 | Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków. | 2 |
T-L-3 | Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków. | 2 |
T-L-4 | Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków. | 2 |
T-L-5 | Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków. | 2 |
T-L-6 | Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne. | 1 |
T-L-7 | Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety). | 1 |
T-L-8 | Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE). | 2 |
T-L-9 | Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). | 2 |
T-L-10 | Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników. | 2 |
T-L-11 | Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje | 2 |
T-W-2 | Główny układ antygenów zgodności tkankowej | 2 |
T-W-3 | Nieswoista odporność humoralna | 1 |
T-W-4 | Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną | 1 |
T-W-5 | Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T | 1 |
T-W-6 | Swoista odporność humoralna | 2 |
T-W-7 | Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna | 2 |
T-W-8 | Odporność w zakażeniach bakteryjnych | 2 |
T-W-9 | Odporność w zakażeniach wirusowych | 2 |
T-W-10 | Szczepienia i szczepionki | 1 |
T-W-11 | Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości | 1 |
T-W-12 | Autoimmunizacja | 1 |
T-W-13 | Immunologia nowotworów | 1 |
T-W-14 | Immunostymulacja, immunosupresja | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 20 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem | 10 |
A-L-5 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_W01 Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych. | MS_1A_W11, MS_1A_W13 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-7, T-L-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_U01 Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | MS_1A_U04, MS_1A_U08 | P1A_U01, P1A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C17_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-7, T-L-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_W01 Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_U01 Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C17_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
- Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000