Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i selekcja ryb
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.2
T-L-2Wsobność2
T-L-3Selekcja masowa2
T-L-4Odziedziczalność2
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"2
T-L-6Selekcja kierunkowa2
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa2
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna2
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.2
T-L-11Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.6
26
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech.2
T-W-2Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.2
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.4
T-W-4Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.2
T-W-5Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.4
T-W-6Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.10
T-W-7Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Udział w konsultacjach14
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2konsultacje z prowadzącym14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W09R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-3, T-L-8, T-L-6, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-9, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-L-7, T-L-10, T-L-11M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_U01
Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
TZiZ_1A_U13, TZiZ_1A_U01R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U04C-1T-W-6, T-W-2, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-9, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-7M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
TZiZ_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K02C-1T-W-3, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-L-6, T-L-11, T-L-4, T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_U01
Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować wybrane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższaniem wartości użytkowej ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D9tzpw_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
  2. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
  3. Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Goryczko K., Barwne formy pstrąga tęczowego., IRŚ, Olsztyn, 2004
  2. Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2004, Szóste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.2
T-L-2Wsobność2
T-L-3Selekcja masowa2
T-L-4Odziedziczalność2
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"2
T-L-6Selekcja kierunkowa2
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa2
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna2
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.2
T-L-11Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.6
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech.2
T-W-2Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.2
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.4
T-W-4Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.2
T-W-5Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.4
T-W-6Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.10
T-W-7Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Udział w konsultacjach14
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2konsultacje z prowadzącym14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_W01Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-W-6Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech.
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-L-4Odziedziczalność
T-W-4Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-W-2Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-W-5Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-L-2Wsobność
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-L-3Selekcja masowa
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-W-7Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-L-11Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_U01Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-W-6Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-2Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-L-11Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech.
T-W-5Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-L-2Wsobność
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-7Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
T-W-4Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować wybrane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższaniem wartości użytkowej ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D9tzpw_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad.
Treści programoweT-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji"
T-W-6Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych.
T-W-2Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa
T-L-3Selekcja masowa
T-L-2Wsobność
T-W-7Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb.
T-L-6Selekcja kierunkowa
T-L-11Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu.
T-L-4Odziedziczalność
T-L-9Selekcja powrotna przemienna
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-W-5Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred.
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie.
T-W-4Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
M-3Seminarium
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0