Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Regionalne produkty z mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalne produkty z mięsa
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Regionalne produkty mięsne powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy.5
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski.9
T-L-4Podsumowanie1
16
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne. Polskie produkty regionalne na tle wyrobów tradycyjnych Unii Europejskiej.2
T-W-2Ochrona produktów regionalnych2
T-W-3Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.8
T-W-4Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego. Podsumowanie4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury28
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)24
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
TOW_1A_W14S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TOW_1A_K03, TOW_1A_K08, TOW_1A_K07, TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych a także potrafi ją kojarzyć. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  3. Deutz A., Deutz U, Dziczyzna. Polowanie, przyrządzanie, Bellona, 2008
  4. Skórzyńska L., Polska dziczyzna, IKON, Kraków, 2011
  5. Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy.5
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski.9
T-L-4Podsumowanie1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne. Polskie produkty regionalne na tle wyrobów tradycyjnych Unii Europejskiej.2
T-W-2Ochrona produktów regionalnych2
T-W-3Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.8
T-W-4Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego. Podsumowanie4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury28
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)24
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W01Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne. Polskie produkty regionalne na tle wyrobów tradycyjnych Unii Europejskiej.
T-W-2Ochrona produktów regionalnych
T-W-3Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
T-W-4Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego. Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych a także potrafi ją kojarzyć. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U01Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-4Podsumowanie
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy.
T-W-3Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
T-W-2Ochrona produktów regionalnych
T-L-4Podsumowanie
T-W-4Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego. Podsumowanie
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne. Polskie produkty regionalne na tle wyrobów tradycyjnych Unii Europejskiej.
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.