Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej pozyskiwania i zabezpieczania mięsa zwierząt pochodzących z różnych regionów geograficznych, oraz charakterystyki produktów uzyskanych w wyniku przetwarzania tego surowca, typowych dla danych rejonów turystycznych świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP. | 1 |
T-L-2 | Charakterystyka morfometryczna surowca mięsnego. Wpływ czynników biologicznych i środowiskowych na strukturę mięsa. | 2 |
T-L-3 | Tekstura oraz ocena sensoryczna mięsa. Ocena instrumentalna oraz sensoryczna tekstury mięsa i wyrobów mięsnych. | 2 |
T-L-4 | Technologia produkcji i ocena jakościowa kiełbas. | 3 |
T-L-5 | Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających. | 3 |
T-L-6 | Technologia produkcji i ocena jakościowa wędzonek. | 2 |
T-L-7 | Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych. | 2 |
T-L-8 | Podsumowanie | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa najczęściej wykorzystywanych przez człowieka gatunków zwierząt hodowlanych i dziko żyjących. Spożycie mięsa w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-3 | Postępowanie z tuszami zwierząt po uboju (obróbka wstępna, ocena weterynaryjna, rozbiory, klasyfikacja jakościowa mięsa). Budowa mięśnia oraz zmiany poubojowe zachodzące w mięsie zwierząt hodowlanych i łownych. Wyróżniki jakościowe i technologiczne mięsa. | 2 |
T-W-4 | Wędliny – podział i charakterystyka poszczególnych grup. Ocena wędlin, kryteria i wymagania. | 2 |
T-W-5 | Podsumowanie treści wykładów. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 18 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin: pisemny (2 godziny) w formie opisowej (ok. 6 pytań). Ocena pozytywna po uzyskaniu min. 55% odpowiedzi poprawnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_null_W01 Ma wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków. Zna metody oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca, a także kierunki jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakość wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. | TOW_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_null_U01 Potrafi zbadać strukturę, teksturę oraz inne właściwości fizykochemiczne i sensoryczne mięsa zwierząt i ptactwa. Potrafi wykorzystać ten surowiec do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin oraz dokonać odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. | TOW_1A_U01, TOW_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_null_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-2, T-L-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_null_W01 Ma wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków. Zna metody oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca, a także kierunki jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakość wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Nie potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Z trudem potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. W podobnym stopniu potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata, a także potrafi kojarzyć nabyta wiedzę. . | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_null_U01 Potrafi zbadać strukturę, teksturę oraz inne właściwości fizykochemiczne i sensoryczne mięsa zwierząt i ptactwa. Potrafi wykorzystać ten surowiec do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin oraz dokonać odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin. Potrafi dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_null_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
- Fleischwirtschaft, 2012
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012