Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej pozyskiwania i zabezpieczania mięsa zwierząt pochodzących z różnych regionów geograficznych, oraz charakterystyki produktów uzyskanych w wyniku przetwarzania tego surowca, typowych dla danych rejonów turystycznych świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.1
T-L-2Charakterystyka morfometryczna surowca mięsnego. Wpływ czynników biologicznych i środowiskowych na strukturę mięsa.2
T-L-3Tekstura oraz ocena sensoryczna mięsa. Ocena instrumentalna oraz sensoryczna tekstury mięsa i wyrobów mięsnych.2
T-L-4Technologia produkcji i ocena jakościowa kiełbas.3
T-L-5Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających.3
T-L-6Technologia produkcji i ocena jakościowa wędzonek.2
T-L-7Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych.2
T-L-8Podsumowanie1
16
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne.1
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa najczęściej wykorzystywanych przez człowieka gatunków zwierząt hodowlanych i dziko żyjących. Spożycie mięsa w Polsce i na świecie.2
T-W-3Postępowanie z tuszami zwierząt po uboju (obróbka wstępna, ocena weterynaryjna, rozbiory, klasyfikacja jakościowa mięsa). Budowa mięśnia oraz zmiany poubojowe zachodzące w mięsie zwierząt hodowlanych i łownych. Wyróżniki jakościowe i technologiczne mięsa.2
T-W-4Wędliny – podział i charakterystyka poszczególnych grup. Ocena wędlin, kryteria i wymagania.2
T-W-5Podsumowanie treści wykładów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury16
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin: pisemny (2 godziny) w formie opisowej (ok. 6 pytań). Ocena pozytywna po uzyskaniu min. 55% odpowiedzi poprawnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków. Zna metody oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca, a także kierunki jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakość wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
TOW_1A_W14S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi zbadać strukturę, teksturę oraz inne właściwości fizykochemiczne i sensoryczne mięsa zwierząt i ptactwa. Potrafi wykorzystać ten surowiec do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin oraz dokonać odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-2, T-L-2, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków. Zna metody oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca, a także kierunki jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakość wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Nie potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Z trudem potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. W podobnym stopniu potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata, a także potrafi kojarzyć nabyta wiedzę. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi zbadać strukturę, teksturę oraz inne właściwości fizykochemiczne i sensoryczne mięsa zwierząt i ptactwa. Potrafi wykorzystać ten surowiec do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin oraz dokonać odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin. Potrafi dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.1
T-L-2Charakterystyka morfometryczna surowca mięsnego. Wpływ czynników biologicznych i środowiskowych na strukturę mięsa.2
T-L-3Tekstura oraz ocena sensoryczna mięsa. Ocena instrumentalna oraz sensoryczna tekstury mięsa i wyrobów mięsnych.2
T-L-4Technologia produkcji i ocena jakościowa kiełbas.3
T-L-5Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających.3
T-L-6Technologia produkcji i ocena jakościowa wędzonek.2
T-L-7Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych.2
T-L-8Podsumowanie1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne.1
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa najczęściej wykorzystywanych przez człowieka gatunków zwierząt hodowlanych i dziko żyjących. Spożycie mięsa w Polsce i na świecie.2
T-W-3Postępowanie z tuszami zwierząt po uboju (obróbka wstępna, ocena weterynaryjna, rozbiory, klasyfikacja jakościowa mięsa). Budowa mięśnia oraz zmiany poubojowe zachodzące w mięsie zwierząt hodowlanych i łownych. Wyróżniki jakościowe i technologiczne mięsa.2
T-W-4Wędliny – podział i charakterystyka poszczególnych grup. Ocena wędlin, kryteria i wymagania.2
T-W-5Podsumowanie treści wykładów.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury16
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W01Ma wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków. Zna metody oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca, a także kierunki jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakość wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej pozyskiwania i zabezpieczania mięsa zwierząt pochodzących z różnych regionów geograficznych, oraz charakterystyki produktów uzyskanych w wyniku przetwarzania tego surowca, typowych dla danych rejonów turystycznych świata.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne.
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa najczęściej wykorzystywanych przez człowieka gatunków zwierząt hodowlanych i dziko żyjących. Spożycie mięsa w Polsce i na świecie.
T-W-3Postępowanie z tuszami zwierząt po uboju (obróbka wstępna, ocena weterynaryjna, rozbiory, klasyfikacja jakościowa mięsa). Budowa mięśnia oraz zmiany poubojowe zachodzące w mięsie zwierząt hodowlanych i łownych. Wyróżniki jakościowe i technologiczne mięsa.
T-W-4Wędliny – podział i charakterystyka poszczególnych grup. Ocena wędlin, kryteria i wymagania.
T-W-5Podsumowanie treści wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin: pisemny (2 godziny) w formie opisowej (ok. 6 pytań). Ocena pozytywna po uzyskaniu min. 55% odpowiedzi poprawnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Nie potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Z trudem potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. W podobnym stopniu potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata, a także potrafi kojarzyć nabyta wiedzę. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki i postępowania z mięsem zwierząt i ptactwa różnych gatunków, a także metod oceny jakościowej i klasyfikacji tego surowca oraz kierunków jego wykorzystania. Potrafi rozpoznać oraz ocenić jakości wędlin charakterystycznych dla różnych rejonów turystycznych świata.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U01Potrafi zbadać strukturę, teksturę oraz inne właściwości fizykochemiczne i sensoryczne mięsa zwierząt i ptactwa. Potrafi wykorzystać ten surowiec do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin oraz dokonać odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej pozyskiwania i zabezpieczania mięsa zwierząt pochodzących z różnych regionów geograficznych, oraz charakterystyki produktów uzyskanych w wyniku przetwarzania tego surowca, typowych dla danych rejonów turystycznych świata.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.
T-L-2Charakterystyka morfometryczna surowca mięsnego. Wpływ czynników biologicznych i środowiskowych na strukturę mięsa.
T-L-3Tekstura oraz ocena sensoryczna mięsa. Ocena instrumentalna oraz sensoryczna tekstury mięsa i wyrobów mięsnych.
T-L-4Technologia produkcji i ocena jakościowa kiełbas.
T-L-5Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających.
T-L-6Technologia produkcji i ocena jakościowa wędzonek.
T-L-7Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych.
T-L-8Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin wraz z dokonaniem odpowiedniej oceny jakościowej gotowego wyrobu. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z ze zbadaniem struktury, tekstury oraz innych właściwości fizykochemicznych mięsa zwierząt i ptactwa, a także wykorzystaniem tego surowca do produkcji wybranych grup asortymentowych wędlin. Potrafi dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej pozyskiwania i zabezpieczania mięsa zwierząt pochodzących z różnych regionów geograficznych, oraz charakterystyki produktów uzyskanych w wyniku przetwarzania tego surowca, typowych dla danych rejonów turystycznych świata.
Treści programoweT-L-3Tekstura oraz ocena sensoryczna mięsa. Ocena instrumentalna oraz sensoryczna tekstury mięsa i wyrobów mięsnych.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.
T-L-8Podsumowanie
T-L-7Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych.
T-W-3Postępowanie z tuszami zwierząt po uboju (obróbka wstępna, ocena weterynaryjna, rozbiory, klasyfikacja jakościowa mięsa). Budowa mięśnia oraz zmiany poubojowe zachodzące w mięsie zwierząt hodowlanych i łownych. Wyróżniki jakościowe i technologiczne mięsa.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne.
T-L-4Technologia produkcji i ocena jakościowa kiełbas.
T-L-5Technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających.
T-W-5Podsumowanie treści wykładów.
T-L-6Technologia produkcji i ocena jakościowa wędzonek.
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa najczęściej wykorzystywanych przez człowieka gatunków zwierząt hodowlanych i dziko żyjących. Spożycie mięsa w Polsce i na świecie.
T-L-2Charakterystyka morfometryczna surowca mięsnego. Wpływ czynników biologicznych i środowiskowych na strukturę mięsa.
T-W-4Wędliny – podział i charakterystyka poszczególnych grup. Ocena wędlin, kryteria i wymagania.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.