Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Turystyka a mody i systemy żywieniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka a mody i systemy żywieniowe | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej, biochemii, towaroznwstwa produktów spożywczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i ocena towaroznawcza systemów żywieniowych: Dr Haya, makrobiotycznej, wegetariańskiej. | 1 |
T-L-2 | Analiza i ocena towaroznawcza diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego Dra Dukana. | 1 |
T-L-3 | Analiza i ocena towroznawcza diety „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi” oraz chronobiologicznej. | 1 |
T-L-4 | Analiza i ocena towroznawcza diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, Diamondów. | 1 |
T-L-5 | Analiza i ocena towaroznawcza diet: dobrego samopoczucia, South Beach, Andersona, | 1 |
T-L-6 | Analiza i ocena towaroznawcza diet jednoskładnikowych: ziemniaczanej, cytrusowej, makaronowej, kanapkowej. | 1 |
T-L-7 | Analiza i ocena towaroznawcza ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus. | 1 |
T-L-8 | Ocena produktów spożywczych pod katem ich wartości odżywczej oraz programy znakowania produktów wartością odżywczą („Wybieraj z GDA”; „Żywienie z myślą o przyszłości” itp.). | 1 |
T-L-9 | Ocena wybranych suplementów diet obecnych na rynku spożywczym i farmaceutycznym, jako reklamowanych gwarantach poprawy zdrowia. | 2 |
T-L-10 | Ocena pod kątem wartości odżywczej wybranych modnych produktów spożywczych: dań typu fast-food, dań typu instant. | 2 |
T-L-11 | Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych | 2 |
T-L-12 | Prezentacja zaliczeniowa zadania projektowego oceny wybranej diety | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy racjonalnego żywienia. | 4 |
T-W-2 | Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet. | 2 |
T-W-3 | Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana). | 2 |
T-W-4 | Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów). | 2 |
T-W-5 | Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na) | 2 |
T-W-6 | Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błon-nik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka. | 2 |
T-W-7 | Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
A-L-4 | przygotowanie projektu | 10 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | zajęcia kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-W-3 | analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda analizy przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_W01 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | TOW_1A_W05, TOW_1A_W19, TOW_1A_W20, TOW_1A_W22 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | TOW_1A_U04, TOW_1A_U05, TOW_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_O15-1ut_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | TOW_1A_U10, TOW_1A_U12, TOW_1A_U15 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_O15-1ut_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | TOW_1A_K06, TOW_1A_K07, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_W01 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę tylko z zajęć z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
3,5 | Student posiada wiedzę ponad dostateczną tylko z zajęć z zakresu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz kilku pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,0 | Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu ogólnie kilkunastu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
5,0 | Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz bardzo wielu pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić ryzyka stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ryzyko ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzajacych i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejszenia niedoborów i nadmiarów składników odżywczych i ją uzasadnić. | |
TOW_1A_O15-1ut_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. |
3,0 | Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi błędami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
3,5 | Student potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej amodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-1ut_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | 2,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
TOW_1A_O15-1ut_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
Literatura podstawowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akadmeia Rolnicza, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Roszkowski W. (red), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
- Rodrigez J.G, Najsłynniejsze diety, Imprint, Warszawa, 2008
- Bawa S.(red.), Dietoterapia 1, SGGW, Warszawa, 2009