Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka a towaroznawstwo produktów roślinnych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu towaroznawstwo produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności i towaroznawstwa żywności. |
W-2 | Powinien umieć interpretować wyniki w oparciu o wytyczne zgodne z PN, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat oceny towaroznawczej produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem charakterystyki surowca, technologii jego produkcji i wymagań jakościowych zgodnych z PN. |
C-2 | Celem ćwiczeń audytoryjnych jest praktyczne przeprowadzenie oceny jakości wybranych produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o PN oraz prezentacja multimedialna zagadnień dotyczących tematu realizowanego na zajęciach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości przekąsek ziemniaczanych na przykładzie chipsów i sneksów z różnych stron świata. | 1 |
T-L-2 | Ocena towaroznawcza dżemów, marmolad i powideł z surowców krajowych i egzotycznych. | 2 |
T-L-3 | Ocena jakości soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych. | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości marynat warzywnych i owocowych. | 3 |
T-L-5 | Ocena jakości konserw warzywnych. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka, podział, technologia otrzymywania i wymagania jakościowe półproduktów owocowo-warzywnych. | 2 |
T-W-2 | Metody utrwalania produktów roślinnych i ich wpływ na cechy jakościowe wyrobu. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka towaroznawcza frytek i chipsów. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka i ocena towaroznawcza soków owocowych i warzywnych. | 1 |
T-W-5 | Marynaty owocowe i warzywne ich charakterystyka, produkcja, wymagania jakościowe. | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka towaroznawcza dżemów, galaretek i owoców kandyzowanych. | 1 |
T-W-7 | Mrożonki owocowe i warzywne ich charakterystyka, podział, technologia produkcji i wymagania jakościowe. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 8 |
A-L-5 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 11 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, zwiazane z oceną jakości produtów roślinnych w oparciu o PN i z przygotowaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz zaprezentowanych prezentacji multimedialnych i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ostateczna jako śerdnia wyliczona z ocen: z ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C9ut_W01 Ma wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych i fizykochemicznych. | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C9ut_W02 Ma wiedzę na temat wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne produktu pochodzenia roślinnego. | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C9ut_W03 Ma wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu pochodzenia roślinnego i jego oceny rynkowej. | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C9ut_U01 Potrafi znaleźć informacje odpowiednie z zakresu towaroznawstwa produktów roślinnych oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i przebiegu procesów powstawania produktów pochodzenia roślinnego. | TOW_1A_U01, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
TOW_1A_C9ut_U02 Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i technologie do rozwiazywania problemów w zakresie towaroznawstwa produktów roślinnych. | TOW_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
TOW_1A_C9ut_U03 Samodzielnie planuje własną karierę zawodową, na podstawie zdobytej wiedzy z zakesu towaroznawstwa produktów roślinnych. | TOW_1A_U07, TOW_1A_U06, TOW_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C9ut_K01 Rozumie potrzebę uczenia się, jest świadomy swoich wartości i celów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umie wykorzystać potencjał tkwiący w ludziach ich wiedzę i umiejętności. | TOW_1A_K05, TOW_1A_K02, TOW_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
TOW_1A_C9ut_K02 Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | TOW_1A_K03, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C9ut_W01 Ma wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych i fizykochemicznych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych i fizykochemicznych jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych i fizykochemicznych jest powyżej standardu. | |
TOW_1A_C9ut_W02 Ma wiedzę na temat wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne produktu pochodzenia roślinnego. | 2,0 | Wiedza studenta na temat wpływu surowców i procesu technologicznego na jakośći bezpieczeństwo zdrowotne produktu pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajacy, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta na temat wpływu surowców i procesu technologicznego na jakośći bezpieczeństwo zdrowotne produktu pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu. | |
TOW_1A_C9ut_W03 Ma wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu pochodzenia roślinnego i jego oceny rynkowej. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu pochodzenia roślinnego i jego oceny rynkowej jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu pochodzenia roślinnego i jego oceny rynkowej jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C9ut_U01 Potrafi znaleźć informacje odpowiednie z zakresu towaroznawstwa produktów roślinnych oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i przebiegu procesów powstawania produktów pochodzenia roślinnego. | 2,0 | Umiejętności studenta w znalezieniu odpowiednich informacji z zakresu produktów roślinnych oraz w wykorzystaniu wiedzy teoretycznej do analizowania i przebiegu procesów powstawania produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczająe. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętności studenta w znalezieniu odpowiednich informacji z zakresu produktów roślinnych oraz w wykorzystaniu wiedzy teoretycznej do analizowania i przebiegu procesów powstawania produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. | |
TOW_1A_C9ut_U02 Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i technologie do rozwiazywania problemów w zakresie towaroznawstwa produktów roślinnych. | 2,0 | Umiejętności studenta w wykorzystaniu odpowiednich metod i technologii rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa produktów roślinnych są niewystarczające. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętności studenta w wykorzystaniu odpowiednich metod i technologii rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa produktów roślinnych są powyżej standardu. | |
TOW_1A_C9ut_U03 Samodzielnie planuje własną karierę zawodową, na podstawie zdobytej wiedzy z zakesu towaroznawstwa produktów roślinnych. | 2,0 | Umiejętności studenta w samodzielnym planowaniu własnej kariery zawodowej na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu towaroznawstwa produktów roślinnych są niewystarczające. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętności studenta w samodzielnym planowaniu własnej kariery zawodowej na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu towaroznawstwa produktów roślinnych są powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C9ut_K01 Rozumie potrzebę uczenia się, jest świadomy swoich wartości i celów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umie wykorzystać potencjał tkwiący w ludziach ich wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie potrzeby uczenia się są niewystarczajace. Student jest nieświadomy swoich wartości i celów, nie wykazuje odpowiedzialności za podejmowane decyzje i nie umie wykorzystać potencjału tkwiącego w ludziach ich wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie potrzeby uczenia się są powyżej standardu. Student jest wysoce świadomy swoich wartości i celów, wykazuje dużą odpowiedzialność za podejmowane decyzje i umie zdecydowanie, wykorzystać potencjał tkwiący w ludziach ich wiedzę i umiejętności. | |
TOW_1A_C9ut_K02 Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie dalszego kształcenia się i wyznaczania kierunków własnego rozwoju są niewystarczające. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauwazalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie dalszego kształcenia się i wyznaczania kierunków własnego rozwoju są powyżej średniego standardu. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz.I i II, WSiP, Warszawa, 1999
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw, AWA, Wrocław, 2002
- Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
- Lempka A., Towaroznawstwo - produkty spożywcze, PWE, Warszawa, 1995
- Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej., WNT, Warszawa, 1999
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności., WSiP, Warszawa, 1997
- Palich P., Budzyński B., Towaroznawcza ocena jakości artykułów spożywczych., WSM, Gdynia, 2000
- Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
- Pijanowski E., Mrozewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1993
- Kaleciak J., Technologia przetwórstwa owocowo-warzywnego., PWSZ, Bielsko-Biała, 1971