Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Higiena w zakładach spożywczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena w zakładach spożywczych | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zagrożeń i przestrzegania zasad higieny związanej z produkcją żywności |
C-2 | Zapoznanie z technikami laboratoryjnymi dotyczącymi oznaczania zanieczyszczeń w żywności i środowisku produkcyjnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, zasady zaliczenia, przedstawienie literatury, wybór tematów referatów). Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności | 1 |
T-L-2 | Badanie środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych | 1 |
T-L-3 | Poznanie środków czystości stosowanych w zakładach spożywczych, badanie skuteczności ich działania | 3 |
T-L-4 | Naturalne substancje szkodliwe w żywności. Prezentacja prac studentów | 4 |
T-L-5 | Pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności | 3 |
T-L-6 | Ocena żywności pod kątem dopuszczalnych zawartości zanieczyszczeń mineralnych i środków konserwujących | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Higiena w zakładzie spożywczym, rys historyczny, cele i zadania. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie technologiczne zakładu produkcji spożywczej z uwzględnieniem aspektów higienicznych. Warunki sanitarno-higieniczne produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności. | 2 |
T-W-3 | Wyposażenie i materiały mające kontakt z żywnością, układ funkcjonalny zakładu spozywczego. Higiena osobista personelu. | 2 |
T-W-4 | Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. Kontrola sanitarna, organizacja krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego. | 2 |
T-W-5 | Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-6 | Zanieczyszczenia chemiczne i możliwości skażenia żywności. | 6 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 16 |
A-L-2 | Opracowanie wyników z laboratorium oraz wstępne teoretyczne przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczeń cząstowych oraz zaliczenia końcowego ćwiczeń | 16 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_W01 - Posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymagania mi sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i konsumpcyjnych w zakładach żywienia zbiorowego - ma wiedzę dotyczącą aspektów higienicznych przy projektowaniu zakładów żywienia zbiorowego - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotyczącą środków utrzymania czystości w zakładach gastronomicznych - ma podstawową wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności oraz w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada podstawową wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - orientuje się w przepisach prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami | TOW_1A_W20, TOW_1A_W22, TOW_1A_W25 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_U01 - potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać i eliminować praktyki stwarzające ryzyko zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej | TOW_1A_U07, TOW_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-5, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_K01 - ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w zakładach przemysłu spożywczego, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_W01 - Posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymagania mi sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i konsumpcyjnych w zakładach żywienia zbiorowego - ma wiedzę dotyczącą aspektów higienicznych przy projektowaniu zakładów żywienia zbiorowego - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotyczącą środków utrzymania czystości w zakładach gastronomicznych - ma podstawową wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności oraz w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada podstawową wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - orientuje się w przepisach prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami | 2,0 | student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%) |
3,0 | student opanował podstawowy zasób wiedzy | |
3,5 | student zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu i poprawnie je wykorzystuje | |
4,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zasad higieny w zakładach spożywczych | |
4,5 | student posiada wiedzę na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie sanitarno-higienicznej surowców i produktów spożywczych, a także wiedzę dotyczącą możliwości zatruć i ich przeciwdziałaniu | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody analityczne, potrafi samodzielnie identyfikować i analizować zagrożenia związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny w zakładach spożywczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_U01 - potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać i eliminować praktyki stwarzające ryzyko zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej | 2,0 | student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%) |
3,0 | student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy, wykorzystuje tylko kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia | |
3,5 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych | |
4,0 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych a także potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania | |
5,0 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać, przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania, proponować sposoby rozwiązania problemów i uzasadniać swój wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O2-1tz_K01 - ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w zakładach przemysłu spożywczego, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | 2,0 | Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych |
3,0 | Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych | |
3,5 | Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych | |
4,5 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór |
Literatura podstawowa
- Zdzisław E. Sikorski, Chemia żywności. T. 3. Odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
- Stanisław Zalewski; Elżbieta Brzozowska i in., Podstawy technologii gastronomicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Cezary Włodzimierz Korczak, HIGIENA : podręcznik dla szkół medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
- Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
- red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
- kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
- miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
- kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
- red. Marcinkowski J.T., "Podstawy higieny", Volumed, Wrocław, 1997
- Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005