Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zintegrowana polityka produktowa.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowana polityka produktowa.
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy związanej z koniecznością prowadzenia polityki produktowej w przedsiębiorstwach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zintegrowana polityka produktowa - analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegorwanej Polityki Produktowej, Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju.4
T-L-2Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego - analiza i opracowanie.4
T-L-3Zarządzanie produktem - poziomy produktu. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów. Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu.3
T-L-4Przygotowanie projektu wprowadzenia nowego produktu na rynek zgodnie z zasadami polityki produktowej.5
16
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu polityki produktowej3
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania)2
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu,.4
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów2
T-W-5Strategie nowego produktu2
T-W-6Zarządzanie produktami w przedsiębiorstwie.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-L-3Opracowanie projektu i przygotowanie prezentacji17
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
M-2ćwiczenia z elementami projektowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła na podstawie obserwacji
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-1tz_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie rodzajów produktów oraz z zakresu zarządzania produktem i strategiami marketingowymi związanymi z polityką produktową
TOW_1A_W05S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-1tz_U01
Student potrafi opracować strarategię zarządzania produktem
TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-1tz_K01
Student ma świadomość konsekwencji swojej działalności w zakresie studiowanego przedmiotu. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadanie.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-1tz_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie rodzajów produktów oraz z zakresu zarządzania produktem i strategiami marketingowymi związanymi z polityką produktową
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie rodzajów produktów oraz z zakresu zarządzania produktem i strategiami marketingowymi związanymi z polityką produktową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-1tz_U01
Student potrafi opracować strarategię zarządzania produktem
2,0
3,0Student potrafi opracować strarategię zarządzania produktem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-1tz_K01
Student ma świadomość konsekwencji swojej działalności w zakresie studiowanego przedmiotu. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadanie.
2,0
3,0Student ma świadomośc konsekwencji swojej działalności w zakresie studiowanego przedmiotu. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mruk H., Rutkowski I., Strategia produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  2. pod red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. Linda Gorchels, Zarządzanie produktem. Od badań i rozwoju do budżetowania reklamy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007

Literatura dodatkowa

  1. red.nauk. Bogdan Sojkin, Wprowadzenie nowego produktu na rynek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2003
  2. Rutkowski I., Rozwój nowego produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zintegrowana polityka produktowa - analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegorwanej Polityki Produktowej, Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju.4
T-L-2Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego - analiza i opracowanie.4
T-L-3Zarządzanie produktem - poziomy produktu. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów. Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu.3
T-L-4Przygotowanie projektu wprowadzenia nowego produktu na rynek zgodnie z zasadami polityki produktowej.5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu polityki produktowej3
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania)2
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu,.4
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów2
T-W-5Strategie nowego produktu2
T-W-6Zarządzanie produktami w przedsiębiorstwie.3
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-L-3Opracowanie projektu i przygotowanie prezentacji17
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-1tz_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie rodzajów produktów oraz z zakresu zarządzania produktem i strategiami marketingowymi związanymi z polityką produktową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie ekonomiki zarządzania przedsiębiorstwem, handlu, prawa patentowego i ochrony własności intelektualnej. Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia produktu, produktywności, narzędzi marketingowych stosowanych przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy związanej z koniecznością prowadzenia polityki produktowej w przedsiębiorstwach
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu polityki produktowej
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania)
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu,.
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów
T-W-5Strategie nowego produktu
T-W-6Zarządzanie produktami w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła na podstawie obserwacji
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie rodzajów produktów oraz z zakresu zarządzania produktem i strategiami marketingowymi związanymi z polityką produktową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-1tz_U01Student potrafi opracować strarategię zarządzania produktem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy związanej z koniecznością prowadzenia polityki produktowej w przedsiębiorstwach
Treści programoweT-L-1Zintegrowana polityka produktowa - analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegorwanej Polityki Produktowej, Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu polityki produktowej
T-L-2Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego - analiza i opracowanie.
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania)
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu,.
T-L-3Zarządzanie produktem - poziomy produktu. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów. Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu.
T-L-4Przygotowanie projektu wprowadzenia nowego produktu na rynek zgodnie z zasadami polityki produktowej.
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów
T-W-5Strategie nowego produktu
T-W-6Zarządzanie produktami w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z elementami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła na podstawie obserwacji
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować strarategię zarządzania produktem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-1tz_K01Student ma świadomość konsekwencji swojej działalności w zakresie studiowanego przedmiotu. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy związanej z koniecznością prowadzenia polityki produktowej w przedsiębiorstwach
Treści programoweT-L-1Zintegrowana polityka produktowa - analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegorwanej Polityki Produktowej, Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu polityki produktowej
T-L-2Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego - analiza i opracowanie.
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania)
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu,.
T-L-3Zarządzanie produktem - poziomy produktu. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów. Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu.
T-L-4Przygotowanie projektu wprowadzenia nowego produktu na rynek zgodnie z zasadami polityki produktowej.
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów
T-W-5Strategie nowego produktu
T-W-6Zarządzanie produktami w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
M-2ćwiczenia z elementami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła na podstawie obserwacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomośc konsekwencji swojej działalności w zakresie studiowanego przedmiotu. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadanie.
3,5
4,0
4,5
5,0