Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP. Zapoznanie studentów z wyposażeniem pracowni mikrobiologicznej (aparatura, sprzęt) oraz sposobem przygotowania szkła i sprzętu laboratoryjnego. | 2 |
T-L-2 | Metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Wyjaławianie przy pomocy UV. | 3 |
T-L-3 | Pożywki - podłoża bakteriologiczne. Rodzaje i sposób przygotowywania pożywek. | 2 |
T-L-4 | Wzrost mikroorganizmów. Hodowla – typy wzrostu na podłożu płynnym – typ oddychania. Wzrost i hodowla (metody fizyczne, chemiczne i biologiczne) drobnoustrojów beztlenowych. | 3 |
T-L-5 | Typy wzrostu na podłożach stałych. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii. | 2 |
T-L-6 | Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce. | 2 |
T-L-7 | Morfologia komórki – cd. Barwienie otoczek, endospor, obserwacja ruchu w kropli wiszącej. | 2 |
T-L-8 | Różnicowanie drobnoustrojów na podstawie preparatów mikroskopowych. | 4 |
T-L-9 | Drożdże. Metody bezpośrednie (liczenie żywych i martwych komórek w komorze Thoma). Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, zasady klasyfikacji | 4 |
T-L-10 | Od czego zależy wzrost mikroorganizmów.? Czynniki środowiskowe mające wpływ na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów – wpływ niektórych czynników. na możliwości wzrostowe wybranych mikroorganizmów. | 4 |
T-L-11 | Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku (metoda NPL, miana) Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku – metody płytkowe (posiew powierzchniowy i zalewany). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizmy zaliczane do mikroorganizmow.Charakterystyka glównych grup mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne | 2 |
T-W-3 | Morfologia komórki - rodzaje i rola struktur wewnątrz- i zewnątrzkomórkowe | 4 |
T-W-4 | Wplyw warunków srodowiskowych na wzrost i przeżywalnośc mikroorganizmów | 2 |
T-W-5 | Wzrost mikroorganizmów - czas 1 generacji | 2 |
T-W-6 | Mikroorganizmy pożyteczne, szkodliwe i wskaźnikowe | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielna analiza tematyki laboratoriów - korzystanie z literatury. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach praktycznych | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | zajecia laboratoryjne, ćwiczenia indywidualne i w grupach |
M-3 | interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejetności i bieglości w przygotowywaniu stanowiska pracy, stosowaniu techni mikrobiologicznych w izolacji, obserwacji i identyfikacji mikroorganizmów |
S-2 | Ocena formująca: wyrywkowa ocena stanu przygotownia teoretycznego do biezacych zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: testowe zaliczenie z zajęc praktycznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B12_W01 zna przyczyny, etapy rozwoju Mikrobiologii i typowe dla Mikrobiologii metody badawcze oraz wie jakie znaczenia ma mikrobiologia dla rozwoju innych nauk biologicznych | TOW_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-4 |
TOW_1A_B12_W02 ma wiedze na temat grup zaliczanych do mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologii, roznorodności metabolitycznej oraz roli w srodowisku zycia człowieka | TOW_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B12_U01 potrafi zastosować podstawowe techniki mikrobiologiczne umożliwiające izolację, obserwację, identyfikację mikroorganizmów | TOW_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-8, T-L-11, T-L-5, T-L-3, T-L-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B12_K01 ma swiadomośc specyfiki technik mikrobiologicznych, potrzeby ciągłego dokształcania się | TOW_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-11, T-L-6, T-L-2, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B12_W01 zna przyczyny, etapy rozwoju Mikrobiologii i typowe dla Mikrobiologii metody badawcze oraz wie jakie znaczenia ma mikrobiologia dla rozwoju innych nauk biologicznych | 2,0 | |
3,0 | ma nieuporzadkowana wiedzę dotyczaca rozwoju Mikrobiologii i jej znaczenia dla innych nauk biologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_B12_W02 ma wiedze na temat grup zaliczanych do mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologii, roznorodności metabolitycznej oraz roli w srodowisku zycia człowieka | 2,0 | |
3,0 | wie jakie grupu organizmow zaliczane sa do mikroorganizmów ale ma trudnosci ze wskazaniem tego co je rózni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B12_U01 potrafi zastosować podstawowe techniki mikrobiologiczne umożliwiające izolację, obserwację, identyfikację mikroorganizmów | 2,0 | |
3,0 | potrafi użyć wiekszość technik , ale nie potrafi ocenic efektów pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B12_K01 ma swiadomośc specyfiki technik mikrobiologicznych, potrzeby ciągłego dokształcania się | 2,0 | |
3,0 | ograniczona świadomośc dotyczaca specyfiki techni mikrobiologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Politechnika Łódzka, Łodź, 2008
- Salyers AA., DD. Whitt, Mikrobiologia- Róznorodnośc, chorobotwórczośc i środowisko, PWN, W-wa, 2009
- Nicklin J., K. Graeme-Cook T. Paget, R. Killington, Krotkie wykłady- Mikrobiologia, PWN, W-wa, 2000