Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Narzędzia połowu jako towar:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia połowu jako towar
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 26 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć ogólne wiadomości z dziedzny materiałoznawstwa, rysunku technicznego oraz fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, eksploatacją i prawidłowym doborem materiałów do wykonywania narzędzi połowu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Surowce włókiennicze w rybołówstwie4
T-L-2Rozpoznawanie i własności grup materiałów sieciowych3
T-L-3Podstawowe węzły stosowane na wodzie oraz prace takielarskie4
T-L-4Krojenie, osadzanie i obliczanie materiałów sieciowych3
T-L-5Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym5
T-L-6Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym5
T-L-7Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu2
26
wykłady
T-W-1Znaczenie rybołówstwa1
T-W-2Kierunki i tendencje rozwoju narzędzi połowu3
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu techniki rybołówstwa3
T-W-4Kryteria podziału rybackich narzędzi połowu2
T-W-5Materiałoznawstwo sieciowe6
T-W-6Budowa narzędzi połowu8
T-W-7Zasady projektowania i wykonywania dokumentacji technicznej narzędzi połowu3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2rysunki i obliczenia dotyczące projektów16
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4konsultacje12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3pokaz
M-4ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O6-2tz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo nazywać narzędzia połowu, opisać ich budowę i materiały z jakich są zbudowane
TOW_1A_W25S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O6-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć rozpoznawać, nazywać, eksploatować i umieć dobierać materiały do budowy narzędzi połowu
TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-4, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O6-2tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kreatywności w dobieraniu możliwych materiałów do budowy narzędzi połowu
TOW_1A_K05S1A_K01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-7, T-W-6, T-L-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O6-2tz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo nazywać narzędzia połowu, opisać ich budowę i materiały z jakich są zbudowane
2,0nie zna narzędzi połowu i nie umie ich nazwać, opisać, przedstawić budowę i materiały potrzebne do ich wykonania
3,0zna podstawowe narzędzia połowu
3,5zna narzędzia połowu, umie nazwać podstawowe narzędzia i opisać ich działanie
4,0zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, potrafi opisać działanie podstawowych narzędzi i wymienić podstawowe materiały używane w rybołówstwie
4,5zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, sposoby eksploatacji i podstawowe materiały z jakich buduje się narzędzia połowu
5,0zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, eksploatację, materiałoznawstwo rybackie oraz sposoby wytwarzania narzędzi połowu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O6-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć rozpoznawać, nazywać, eksploatować i umieć dobierać materiały do budowy narzędzi połowu
2,0nie umie rozpoznawać, nazywać, eksploatowć i dobierać materiały do budowy narzędzi połowu
3,0umie rozpoznawać podstawowe narzędzia połowu, umie niektóre nazwać i opisać budowę i dobrać kilka materiałów do ich wykonania
3,5umie rozpoznać i nazwać podstawowe narzędzia polowu, opisać jak są zbudowane potrafi dobrać najważniejsze materiały do ich wykonania
4,0umie prawidłowo rozpoznawać, nazywać, opisać ich budowę i jak obsługiwać niektóre z nich oraz dobierać matriały do ich budowy
4,5umie prawidłowo rozpoznać, nazwać i opisać wszystkie narzędzia połowu, przedstawić ich budowę, sposoby eksploatowania i dobierania materiałów di ich budowy
5,0umie prawidłowo rozpoznać, nazwać, opisać, przedstawić budowę, omówić sposoby i warunki eksploatacji i doboru materiałów do wykonania narzędzi połowu oraz zna własności tych materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O6-2tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kreatywności w dobieraniu możliwych materiałów do budowy narzędzi połowu
2,0nie wykazuje żadnego zainteresowania, kreatywności i postrzegania relacji pomiędzy narzędziami połowu, ich użytkowaniem a materiałami z których są wykonywane
3,0nabył pewnych oznak kreatywności i miernych zdolności do tworzenia
3,5nabył cech kreatywności i zdolności do doboru niektórych materiałów do wykonywania narzędzi połowu
4,0cechuje się kreatywnością, zdolnością do doboru materiałów do budowy narzędzi połowu
4,5cechuje się kreatywnością, zdolnością do prawidłowego doboru różnorodnych materiałów do budowy i eksploatacji narzędzi połowu
5,0wyróżnia się kreatywnością, cechuje się wybitną zdolnością w doborze materiałów do budowy, eksploatacji i obrotu narzędziami połowu

Literatura podstawowa

  1. Świniarski J, Rybackie narzędzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
  2. Świniarski J, Narzędzia i metody połowu ryb, AR, Szczecin, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Surowce włókiennicze w rybołówstwie4
T-L-2Rozpoznawanie i własności grup materiałów sieciowych3
T-L-3Podstawowe węzły stosowane na wodzie oraz prace takielarskie4
T-L-4Krojenie, osadzanie i obliczanie materiałów sieciowych3
T-L-5Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym5
T-L-6Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym5
T-L-7Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie rybołówstwa1
T-W-2Kierunki i tendencje rozwoju narzędzi połowu3
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu techniki rybołówstwa3
T-W-4Kryteria podziału rybackich narzędzi połowu2
T-W-5Materiałoznawstwo sieciowe6
T-W-6Budowa narzędzi połowu8
T-W-7Zasady projektowania i wykonywania dokumentacji technicznej narzędzi połowu3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2rysunki i obliczenia dotyczące projektów16
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4konsultacje12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O6-2tz_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo nazywać narzędzia połowu, opisać ich budowę i materiały z jakich są zbudowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, eksploatacją i prawidłowym doborem materiałów do wykonywania narzędzi połowu
Treści programoweT-W-1Znaczenie rybołówstwa
T-W-2Kierunki i tendencje rozwoju narzędzi połowu
T-W-6Budowa narzędzi połowu
T-W-7Zasady projektowania i wykonywania dokumentacji technicznej narzędzi połowu
T-L-7Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu techniki rybołówstwa
T-W-5Materiałoznawstwo sieciowe
T-L-1Surowce włókiennicze w rybołówstwie
T-W-4Kryteria podziału rybackich narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4ćwiczenia
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna narzędzi połowu i nie umie ich nazwać, opisać, przedstawić budowę i materiały potrzebne do ich wykonania
3,0zna podstawowe narzędzia połowu
3,5zna narzędzia połowu, umie nazwać podstawowe narzędzia i opisać ich działanie
4,0zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, potrafi opisać działanie podstawowych narzędzi i wymienić podstawowe materiały używane w rybołówstwie
4,5zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, sposoby eksploatacji i podstawowe materiały z jakich buduje się narzędzia połowu
5,0zna narzędzia połowu, ich nazewnictwo, eksploatację, materiałoznawstwo rybackie oraz sposoby wytwarzania narzędzi połowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O6-2tz_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć rozpoznawać, nazywać, eksploatować i umieć dobierać materiały do budowy narzędzi połowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, eksploatacją i prawidłowym doborem materiałów do wykonywania narzędzi połowu
Treści programoweT-L-1Surowce włókiennicze w rybołówstwie
T-W-1Znaczenie rybołówstwa
T-W-7Zasady projektowania i wykonywania dokumentacji technicznej narzędzi połowu
T-W-6Budowa narzędzi połowu
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu techniki rybołówstwa
T-W-5Materiałoznawstwo sieciowe
T-L-6Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym
T-L-2Rozpoznawanie i własności grup materiałów sieciowych
T-L-5Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym
T-L-3Podstawowe węzły stosowane na wodzie oraz prace takielarskie
T-L-4Krojenie, osadzanie i obliczanie materiałów sieciowych
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia
M-3pokaz
M-2opis
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznawać, nazywać, eksploatowć i dobierać materiały do budowy narzędzi połowu
3,0umie rozpoznawać podstawowe narzędzia połowu, umie niektóre nazwać i opisać budowę i dobrać kilka materiałów do ich wykonania
3,5umie rozpoznać i nazwać podstawowe narzędzia polowu, opisać jak są zbudowane potrafi dobrać najważniejsze materiały do ich wykonania
4,0umie prawidłowo rozpoznawać, nazywać, opisać ich budowę i jak obsługiwać niektóre z nich oraz dobierać matriały do ich budowy
4,5umie prawidłowo rozpoznać, nazwać i opisać wszystkie narzędzia połowu, przedstawić ich budowę, sposoby eksploatowania i dobierania materiałów di ich budowy
5,0umie prawidłowo rozpoznać, nazwać, opisać, przedstawić budowę, omówić sposoby i warunki eksploatacji i doboru materiałów do wykonania narzędzi połowu oraz zna własności tych materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O6-2tz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kreatywności w dobieraniu możliwych materiałów do budowy narzędzi połowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, eksploatacją i prawidłowym doborem materiałów do wykonywania narzędzi połowu
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu techniki rybołówstwa
T-W-2Kierunki i tendencje rozwoju narzędzi połowu
T-W-1Znaczenie rybołówstwa
T-L-7Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu
T-W-6Budowa narzędzi połowu
T-L-1Surowce włókiennicze w rybołówstwie
Metody nauczaniaM-2opis
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje żadnego zainteresowania, kreatywności i postrzegania relacji pomiędzy narzędziami połowu, ich użytkowaniem a materiałami z których są wykonywane
3,0nabył pewnych oznak kreatywności i miernych zdolności do tworzenia
3,5nabył cech kreatywności i zdolności do doboru niektórych materiałów do wykonywania narzędzi połowu
4,0cechuje się kreatywnością, zdolnością do doboru materiałów do budowy narzędzi połowu
4,5cechuje się kreatywnością, zdolnością do prawidłowego doboru różnorodnych materiałów do budowy i eksploatacji narzędzi połowu
5,0wyróżnia się kreatywnością, cechuje się wybitną zdolnością w doborze materiałów do budowy, eksploatacji i obrotu narzędziami połowu