Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Jakość surowca i produktu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość surowca i produktu | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii żywności oraz analizy sensorycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - przemysł spożywczy w regionie | 2 |
T-L-2 | Ziemniaki jako surowiec i produkt - ocena jakości i wydajności w trakcie produkcji frytek | 2 |
T-L-3 | Sok, nektar czy napój - wymagania i badania | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości ryb - ilość glazury , ocena stopnia świeżości | 4 |
T-L-5 | Ocena jakości wina i piwa - oznaczanie kwasowości potencjometrycznie, oznaczanie zawartości alkoholu | 2 |
T-L-6 | Analiza sensoryczna wybranych surowców i produktów spożywczych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka przemysłu spozywczego w polsce | 2 |
T-W-2 | Jakość żywności | 3 |
T-W-3 | Jakość surowców pochodzenia roślinnego | 4 |
T-W-4 | Jakość surowców pochodzenia zwierzęcego | 4 |
T-W-5 | Aspekty handlowe jakości ryb | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obecność na zajeciach | 15 |
A-L-2 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
A-L-3 | Bieżące przygotowywanie się do zajęć | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach, aktywny udział w trakcie dyskusji | 15 |
A-W-2 | Bierzące przygotowanie do zajęc | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad konwersatoryjny |
M-2 | Środki audiowizualne - prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego |
S-2 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajeciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C5ut_W01 Ma podstawową wiedzę o rodzajach i jakości produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego | TOW_1A_W01 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10 | InzA_W02 | C-1 | T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TOW_1A_C5ut_W02 Potrafi dokonać oceny towaroznawczej surowców i produktów spozywczych | TOW_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-L-3, T-W-5, T-L-5, T-W-4, T-L-6, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-L-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_W03 Potrafi zrożnicować żywność tradycyjna i ekologiczną potrafi ocenić cykl produkcyjny i technologię | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-L-5, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-L-1 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_W04 Zna podstawowe analizy służące ocenie jakości produktów | TOW_1A_W16 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-4, T-W-4, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_W05 Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim. | TOW_1A_W24 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W09 | InzA_W03 | C-1 | T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_W06 Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka. | TOW_1A_W25 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C5ut_U01 Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości | TOW_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-L-5, T-W-5, T-L-3, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U02 Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo | TOW_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U03 Potrafi rozwiązywać problemy związane z interpretacją wyników | TOW_1A_U07 | S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U06 | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-L-4, T-W-4, T-L-6 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U04 Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup produktów spozywczych | TOW_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-W-5, T-W-2, T-L-6 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U05 Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań. | TOW_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-L-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U06 Potrafi łaczyć i interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł | TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-3 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_U07 Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych | TOW_1A_U13 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C5ut_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki | TOW_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_K02 Potrafi pracować zespołowo jest świadom podejmowanych przez siebie decyzji dotyczącyh oceny jakości towarów | TOW_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05 | InzA_K02 | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-W-5, T-L-5, T-W-2, T-L-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_K03 Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy. | TOW_1A_K05 | S1A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-3, T-L-6, T-W-5, T-L-1 | M-1 | S-1 |
TOW_1A_C5ut_K04 Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju | TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | — | C-1 | T-W-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C5ut_W01 Ma podstawową wiedzę o rodzajach i jakości produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę w zakkresie jaości produktów rolno spozywczczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_W02 Potrafi dokonać oceny towaroznawczej surowców i produktów spozywczych | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę na temat oceny towaroznawczej surowców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_W03 Potrafi zrożnicować żywność tradycyjna i ekologiczną potrafi ocenić cykl produkcyjny i technologię | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę na temat zmian jakościowych w łańcuchu technologicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_W04 Zna podstawowe analizy służące ocenie jakości produktów | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę na temat metod analizy jakościowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_W05 Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim. | 2,0 | |
3,0 | dostatecznie opanował wiedze w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_W06 Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę bna temat nowoczesnych metod oceny jakości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C5ut_U01 Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetności posługiwania się wiedza w tym zakresie przedmiotowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U02 Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetnosci w tuym zakresie problemowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U03 Potrafi rozwiązywać problemy związane z interpretacją wyników | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetnosci dotyczące interpretacji wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U04 Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup produktów spozywczych | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetnoci w rozpoznawaniu pozczególnych grup towarowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U05 Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań. | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetnosci wnioskowanaina na ppodstawie wyników analiz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U06 Potrafi łaczyć i interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczne umiejetnosci łaczenia i kojarzenia różnych metod analitycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_U07 Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne umiejetności w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C5ut_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne kompetencje w ramach danego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_K02 Potrafi pracować zespołowo jest świadom podejmowanych przez siebie decyzji dotyczącyh oceny jakości towarów | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne kompetencje w ramach danego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_K03 Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne kompetencje w ramach danego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C5ut_K04 Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczne kompetencje w ramach danego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, 2003
- Kasperek M, Krauze J., Krauze A, Badanie produktów spożywczych, AE POznań, 1983
Literatura dodatkowa
- USTAWA z dnia 28 lipca 2005 r.o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw1), (Dz. U. Nr 178 poz. 1480 z dnia 16 września 2005 r.) i kolejne uaktualnienia, 2011
- CZasopisma branżowe, Sigma Not, Warszawa, 2011