Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chłodnictwo i przechowalnictwo | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia / Biochemia |
W-2 | Biologia |
W-3 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. |
C-2 | Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych. |
C-3 | Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonywania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie właściwości cieplnych surowców i produktów żywnościowych | 2 |
T-L-3 | Zamrażanie metodą Freeze Flo | 2 |
T-L-4 | Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie wodochłonności tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych. Wpływ substancji dodatkowych na zdolność wiązania wody przez tkankę utrwalanej w warunkach zamrażalniczych | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych. | 2 |
T-W-2 | Schładzanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport. | 2 |
T-W-3 | Podmrażanie surowców i produktów żywnościowych. | 1 |
T-W-4 | Zamrażanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport. | 2 |
T-W-5 | Proces suszenia sublimacyjnego. Proces rehydratacji. Właściwości surowców i produktów liofilizowanych. Trwałość, warunki przechowywania. | 2 |
T-W-6 | Transport żywności. | 1 |
T-W-7 | Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych. | 4 |
T-W-8 | Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zajęć | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów | 4 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 11 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienia |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź pisemna |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C13ut_W01 Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie. | TOW_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-W-8, T-W-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
TOW_1A_C13ut_W02 Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport. | TOW_1A_W17 | S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-4, M-2, M-5, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C13ut_U01 Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych. | TOW_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3, C-2 | T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-5, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C13ut_K01 Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu. | TOW_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05 | InzA_K02 | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3 | M-5, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C13ut_K02 Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu. | TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-L-5, T-W-1, T-L-6, T-W-6, T-L-3, T-L-8, T-W-8 | M-5, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C13ut_W01 Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
4,0 | Student, nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
TOW_1A_C13ut_W02 Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk z przedmiotu. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C13ut_U01 Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przechowalnictwo i chłodnictwo. |
3,0 | Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków. | |
3,5 | Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją. | |
4,0 | Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo. | |
4,5 | Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpreatcją. | |
5,0 | Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C13ut_K01 Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć i własnych wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięzwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczenia kierunków własnego rozwoju. | |
TOW_1A_C13ut_K02 Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności poczucia własnego rozwoju. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia własnego rozwoju. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W., Technologia obróbki chłodniczej, Warszawa
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
- Ciżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych., WNT, Warszawa
- Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych., Wyd. Morskie, Gdańsk
- Sikorski Z.E. i in., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
- E. Kołakowski, Technologia mrożonych przetworów rybnych., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1984
- Horubała A., Podstawy przechowalnictwa żywności, PWN, Warszawa, 1975
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wydawn. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, Przemysł Spożywczy
- Czasopismo, Chłodnictwo
- Czasopismo, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość
- Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
- Czasopismo, Czasopisma branży rolno-spożywczej