Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętnosci z zakresu chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych |
C-2 | Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne, przepisy BHP w laboratorium. Obsługa sprzętu laboratoryjnego | 2 |
T-L-2 | Ustalanie procedur analitycznych w chromatografii (kosztorysowanie analizy) | 2 |
T-L-3 | Identyfikacja jakościowa i ilościowa w chromatografii | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie parametrów kolumn chromatograficznych | 2 |
T-L-5 | Chromatografia cienkowarstwowa TLC – rozdzielanie barwników tuszu | 2 |
T-L-6 | Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS) | 2 |
T-L-7 | 7. Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. ( odnalezienie substancji szukanej na podstawie wzorca | 2 |
T-L-8 | Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych | 2 |
T-L-9 | Refraktometryczne oznaczanie acetonu w wodzie | 2 |
T-L-10 | Chromatografia gazowa, wykorzystanie detektora MS – analiza składu kwasów tłuszczowych | 4 |
T-L-11 | Wysokosprawna chromatografia cieczowa HPLC – wykorzystanie detektora PDA | 4 |
T-L-12 | Spektrofluorymetria- wyznaczanie krzywych kalibracyjnych dla fluoresceiny | 2 |
T-L-13 | Spektrometria w podczerwieni FT-IR – analiza widm lipidów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i skróty używane w analizie instrumentalnej. Zasady posługiwania się instrukcjami i katalogami sprzętu, akcesoriów i odczynników. Zasady doboru metody analitycznej. | 2 |
T-W-2 | Podział technik instrumentalnych. | 2 |
T-W-3 | Metody spektroskopowe, spektrofotometria absorpcyjna UV-Vis, IR, rozproszenia (Ramana), emisyjna (fluorymetria). | 4 |
T-W-4 | Podstawowe prawa stosowane w spektrofotometrii | 2 |
T-W-5 | . Metody chromatograficzne: . Rodzaje i podział chromatografii. . Podstawowe pojęcia i wielkości chromatograficzne. . HPLC – zasady dobory faz (kolumny i rodzaje wypełnień) i faz mobilnych, chromatografia gradientowa i izokratyczna, rodzaje detektorów. Chromatografia gazowa: analiza ilościowa i jakościowa, wykorzystanie spektrometrii masowej. . Pozostałe techniki chromatograficzne i techniki pomocnicze SPE, SPME | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Środki audiowizualne. - wykład , prezentacje własne i studentów |
M-2 | Sprzęt laboratoryjny, sprzęt analizy instrumentalnej (chromatografy GC i HPLC; spektrofotometry IR, UV-Vis; fluorymetr). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusje na temat bieżących ćwiczeń w oparciu o konspekty i przygotowanie na podstawie dostepnej literatury |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę z ćwiczeń i wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C14ut_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług | TOW_1A_W01 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_W02 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. | TOW_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_W03 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej. | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_W04 Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru. | TOW_1A_W16 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C14ut_U01 Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów. | TOW_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U02 Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo. | TOW_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U03 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | TOW_1A_U07 | S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U04 Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań. | TOW_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U05 Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. | TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U06 Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych. | TOW_1A_U13 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C14ut_U07 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego | TOW_1A_U17 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C14ut_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki. Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2 | S-1 |
TOW_1A_C14ut_K02 Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania. | TOW_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C14ut_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczna wiedzę na temat rodzajów metod instrumentalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_W02 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_W03 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnegoi przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna w dostatecznym stopniu pojęcie żywności ekologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_W04 Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C14ut_U01 Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Przy pomocy prowadzącego wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne i dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi w sposób dostateczny posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U02 Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w ograniczony stopniu prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U03 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U04 Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu osiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Przy pomocy prowadzącego potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U05 Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w ograniczonym stopniu umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U06 Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w ograniczonym stopniu zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_U07 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C14ut_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki. Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C14ut_K02 Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student z oporami wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczepanik W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, WN PWN Warszawa, 1999
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT Warszawa, 2001
- Zieliński W, Rajca A (Eds), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Journal of chromatography, Elsevier, 2011, Czasopisma - dostępne numery