Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geografia turystyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia turystyczna | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu geografii, umiejętność posługiwania sie mapami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do wyznaczania na podstawie map geograficznych i innych źródeł informacji o walorach turystycznych podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów w walorami turystycznymi Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich |
C-3 | Wskazanie atrakcyjności turystycznej Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mapa źródłem wiedzy geograficznej i turystycznej - rozróżnianie mapy geograficznej i innych źródeł informacji niezbędnych do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | 4 |
T-L-2 | Przegląd regionów i ośrodków turystycznych w województwie zachodniopomorskim. | 2 |
T-L-3 | Wytyczanie trasy imprezy turystycznej na podstawie mapy | 4 |
T-L-4 | Przygotowanie prezentacji walorów krajoznawczych, wypoczynowych i specjalistycznych wybranego regionu Polski | 4 |
T-L-5 | Planowanie wycieczki tematycznej po wybranym regionie Polski z uwzględnieniem preferencji uczestników (np. dla miłosników kuchnii regionalnej) i walorów turystycznych regionu | 4 |
T-L-6 | Wytyczanie trasy objazdowej po wybranym karaju Europy | 4 |
T-L-7 | Walory turystyczne wybranych krajów pozaeuropejskich - Przygotowanie programu imprezy trampingowej po kontynencie północnoamerykańskim | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojecia z zakresu geografii turystycznej | 2 |
T-W-2 | Regiony i ośrodki turystyczne Polski | 3 |
T-W-3 | Regiony i ośrodki turystyczne Europy | 3 |
T-W-4 | Regiony i ośrodki turystyczne wybranych krajów pozaeuropejskich | 3 |
T-W-5 | Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO - wybrane walory wystepujące w Polsce, Europie i krajach pozaeuropejskich | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Opracowanie prezentacji i sprawozdania z wykonywanych zadań | 15 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia symulacyjne w czytaniu i interpretacji mapy |
M-3 | Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15ut_W01 Student wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu geografii turystycznej | TOW_1A_W01 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10 | InzA_W02 | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-5, S-4 |
TOW_1A_C15ut_W02 Student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | TOW_1A_W08, TOW_1A_W18, TOW_1A_W19 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-5, S-3, S-2, S-4, S-1 |
TOW_1A_C15ut_W03 Student potrafi scharakteryzować regiony turystyczne Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych i antropogenicznych kraju | TOW_1A_W18, TOW_1A_W19, TOW_1A_W23 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-3, C-2 | T-L-5, T-W-2, T-L-7, T-W-5, T-L-6, T-W-4, T-L-4, T-W-3, T-L-2 | M-3, M-1 | S-5, S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15ut_U01 Student wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne oraz określa walory naturalne i antropogeniczne na podstawie map tematycznych | TOW_1A_U12, TOW_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-5, S-1, S-2, S-4 |
TOW_1A_C15ut_U02 Student posługuje się mapami geograficznymi i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | TOW_1A_U12, TOW_1A_U03, TOW_1A_U04, TOW_1A_U10 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-L-5, T-L-7, T-W-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15ut_K01 Student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | TOW_1A_K03, TOW_1A_K01, TOW_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-W-3, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-W-5, T-L-4, T-L-6 | M-3, M-1 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15ut_W01 Student wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu geografii turystycznej | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić żadnych pojęć z zakresu geografii turystycznej |
3,0 | student charakteryzuje kilka pojęć z zakresu geografii turystycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student charakteryzuje wszystkie pojęcia z zakresu geografii turystycznej | |
TOW_1A_C15ut_W02 Student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | 2,0 | student nie rozróżnia map geograficznych i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych |
3,0 | student rozróżnia mapy geograficzne niezbędne do programowania imprez i usług turystycznych | |
3,5 | student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania imprez i usług turystycznych | |
4,0 | student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | |
4,5 | student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych oraz posługuje się nimi | |
5,0 | student rozróżnia mapy geograficzne i inne źródła informacji niezbędne do programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych, posługuje się nimi i potrafi wskazać różnice między nimi | |
TOW_1A_C15ut_W03 Student potrafi scharakteryzować regiony turystyczne Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych i antropogenicznych kraju | 2,0 | student nie charakteryzuje regionów turystycznych Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych i antropogenicznych kraju |
3,0 | student charakteryzuje regiony turystyczne Polski pod kątem walorów naturalnych kraju | |
3,5 | student charakteryzuje regiony turystyczne Polski i Europy pod kątem walorów naturalnych | |
4,0 | student charakteryzuje regiony turystyczne Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych | |
4,5 | student charakteryzuje regiony turystyczne Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych i antropogenicznych | |
5,0 | student charakteryzuje regiony turystyczne Polski, Europy i wybranych krajów pozaeuropejskich pod kątem walorów naturalnych i antropogenicznych kraju oraz przeprowadza ich analizę |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15ut_U01 Student wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne oraz określa walory naturalne i antropogeniczne na podstawie map tematycznych | 2,0 | student nie posiada umiejętności czytania i interpretacji map tematycznych |
3,0 | student posiada umiejętność orientowania mapy w terenie | |
3,5 | student posiada umiejętność orientowania mapy w terenie i oblicza odległości w rzeczywistości na podstawie map | |
4,0 | student posiada umiejętność orientowania mapy w terenie, oblicza odległości w rzeczywistości na podstawie map i wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne | |
4,5 | student posiada umiejętność orientowania mapy w terenie, oblicza odległości w rzeczywistości na podstawie map i wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne oraz określa walory naturalne regionu | |
5,0 | student posiada umiejętność orientowania mapy w terenie, oblicza odległości w rzeczywistości na podstawie map i wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne oraz określa walory naturalne i antropogeniczne regionu | |
TOW_1A_C15ut_U02 Student posługuje się mapami geograficznymi i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | 2,0 | student nie posługuje się mapami i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych |
3,0 | student posługuje się mapami podczas programowania imprez i usług turystycznych | |
3,5 | student posługuje się mapami i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania imprez i usług turystycznych | |
4,0 | student posługuje się mapami i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania imprez i usług turystycznych oraz realizacji imprez i usług turystycznych | |
4,5 | student posługuje się mapami i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania imprez i usług turystycznych oraz realizacji imprez i usług turystycznych oraz interpretuje geograficzne i turystyczne materiały źródłowe | |
5,0 | student posługuje się mapami i innymi źródłami informacji o walorach turystycznych podczas programowania imprez i usług turystycznych oraz realizacji imprez i usług turystycznych, interpretuje geograficzne i turystyczne materiały źródłowe i identyfikuje walory turystyczne regionu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15ut_K01 Student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych | 2,0 | student nie wykorzystuje wiedzy o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych |
3,0 | student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski podczas programowania imprez i usług turystycznych | |
3,5 | student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski i Europy podczas programowania imprez i usług turystycznych | |
4,0 | student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas programowania imprez i usług turystycznych | |
4,5 | student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas realizacji imprez i usług turystycznych | |
5,0 | student wykorzystuje wiedzę o walorach przyrodniczych i kulturowych Polski, Europy i krajów pozaeuropejskich podczas programowania oraz realizacji imprez i usług turystycznych oraz pl |
Literatura podstawowa
- Krzymowska - Kostrowicka A., Geoekologia turystyki i wypoczynku, PWN, Warszawa, 1997, 1
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998, 3
- Neuerburg W., Padel S. i inni, Rolnictwo ekologiczne w praktyce., Ekoland, Leben&umwelt, Warszawa, 1994, 1, red. nauk. Sołtysik U.
- Dutkowski M., Problemy turystyki i rekreacji, Officyna, Szczecin, 2010, 1, tom 3
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Kurnatowska A., Ekologia, jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy., PWN, Warszawa - Łódź, 1997
- Bonenberg M.M., Paneuropejska sieć ekologiczna, PKE, Kraków, 1999, Pytania i odpowiedzi
- Bonenberg M.M. (red.) Zaręba d., Turystyka a środowisko, PKE, Kraków, 1998, 1, Pytania i odpowidzi, nr 3
- Bonenberg M.M., Dyplom europejski dla obszarów chronionych, PKE, Kraków, 2001, 1, Pytania i odpowiedzi, nr 6
- Dobrzański G., Dobrzańska B.M., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1993, 1