Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Sporty ekstremalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sporty ekstremalne
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 26 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze sportami ekstremalnymi jako specyficzną usługą turystyczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wspinaczka (bouldering, wspinaczka skalna, wspinaczka lodowa, taternictwo, alpinizm, himalaizm)3
T-L-2Narciarstwo ekstremalne (skialpinizm, zjazdy ekstremalne, freestyle)3
T-L-3Snowboarding ekstremalny (freeride (zjazdy w świeżym śniegu), snowboarding wysokogórski, snowboarding prędkościowy, skoki i ewolucje snowboardowe)3
T-L-4Spływy sportowe (rafting, canyoning, hydrospeed, kajakarstwo górskie3
T-L-5BASE jumping i paralotniarstwo3
T-L-6Bungee (bungee jumping (skoki z/na bungee), dream jumping, wystrzeliwanie, bungee-run)3
T-L-7Freediving oraz nurkowanie w przestrzeniach zamkniętych (wrakowe/jaskiniowe/dekompresyjne)3
T-L-8Windsurfing (wave, freestyle, speed)3
T-L-9kolokwium zaliczeniowe2
26
wykłady
T-W-1Zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów ekstermalnych2
T-W-2Konsekwencje zdrowotne uprawiania sportów ekstremalnych3
T-W-3Zasady ratownictwa w sportach extremalnych3
T-W-4Ekstremalne odmiany sportów wspinaczkowych i narciarstwa3
T-W-5Extremalne odmiany sportów wodnych3
T-W-6Motocross i jazda terenowa quadami3
T-W-7Off-road i rajdy terenowe3
T-W-8Bungee i jego odmiany3
T-W-9Ekstremalne odmiany sportów biegowych3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem9
A-L-3przygotowanie prezentacji dotyczącej sportów ekstremalnych10
A-L-4przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie i wygłoszenie prezętacji na temat wybranego sportu ekstremalnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2tz_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat sportów ekstremalnych.
TOW_1A_W19S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2tz_U01
Student potrafi planować imprezy sportowe, potrafi ocenić warunki bezpiecznego przeprowadzenia imprez sportowych.
TOW_1A_U10S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2tz_K01
Studen ma świadomość zagrożeń z jakimi związane jest uprawianie sportów extremalnych.
TOW_1A_K04, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-5, T-W-3, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2tz_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat sportów ekstremalnych.
2,0
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2tz_U01
Student potrafi planować imprezy sportowe, potrafi ocenić warunki bezpiecznego przeprowadzenia imprez sportowych.
2,0
3,0stdent uzyskuje minimum 50% punktów na kolokwium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2tz_K01
Studen ma świadomość zagrożeń z jakimi związane jest uprawianie sportów extremalnych.
2,0
3,0student potrafi zaplanować imprezę sportową związaną z uprawianiem sportów ekstremalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bernhard S., Schonthier M., No limits. Sporty ekstremalne, BELLONA, Warszawa, 2009
  2. Rob Beattie, Sztuka przetrwania i pierwsza pomoc, Muza SA, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kahn D., Extreme Sports Book. Krav Maga, Macmillan, London, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wspinaczka (bouldering, wspinaczka skalna, wspinaczka lodowa, taternictwo, alpinizm, himalaizm)3
T-L-2Narciarstwo ekstremalne (skialpinizm, zjazdy ekstremalne, freestyle)3
T-L-3Snowboarding ekstremalny (freeride (zjazdy w świeżym śniegu), snowboarding wysokogórski, snowboarding prędkościowy, skoki i ewolucje snowboardowe)3
T-L-4Spływy sportowe (rafting, canyoning, hydrospeed, kajakarstwo górskie3
T-L-5BASE jumping i paralotniarstwo3
T-L-6Bungee (bungee jumping (skoki z/na bungee), dream jumping, wystrzeliwanie, bungee-run)3
T-L-7Freediving oraz nurkowanie w przestrzeniach zamkniętych (wrakowe/jaskiniowe/dekompresyjne)3
T-L-8Windsurfing (wave, freestyle, speed)3
T-L-9kolokwium zaliczeniowe2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów ekstermalnych2
T-W-2Konsekwencje zdrowotne uprawiania sportów ekstremalnych3
T-W-3Zasady ratownictwa w sportach extremalnych3
T-W-4Ekstremalne odmiany sportów wspinaczkowych i narciarstwa3
T-W-5Extremalne odmiany sportów wodnych3
T-W-6Motocross i jazda terenowa quadami3
T-W-7Off-road i rajdy terenowe3
T-W-8Bungee i jego odmiany3
T-W-9Ekstremalne odmiany sportów biegowych3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem9
A-L-3przygotowanie prezentacji dotyczącej sportów ekstremalnych10
A-L-4przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2tz_W01Student ma podstawową wiedzę na temat sportów ekstremalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze sportami ekstremalnymi jako specyficzną usługą turystyczną
Treści programoweT-W-6Motocross i jazda terenowa quadami
T-W-9Ekstremalne odmiany sportów biegowych
T-W-8Bungee i jego odmiany
T-W-5Extremalne odmiany sportów wodnych
T-W-2Konsekwencje zdrowotne uprawiania sportów ekstremalnych
T-W-4Ekstremalne odmiany sportów wspinaczkowych i narciarstwa
T-W-7Off-road i rajdy terenowe
T-W-3Zasady ratownictwa w sportach extremalnych
T-W-1Zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów ekstermalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2tz_U01Student potrafi planować imprezy sportowe, potrafi ocenić warunki bezpiecznego przeprowadzenia imprez sportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze sportami ekstremalnymi jako specyficzną usługą turystyczną
Treści programoweT-L-2Narciarstwo ekstremalne (skialpinizm, zjazdy ekstremalne, freestyle)
T-L-6Bungee (bungee jumping (skoki z/na bungee), dream jumping, wystrzeliwanie, bungee-run)
T-L-7Freediving oraz nurkowanie w przestrzeniach zamkniętych (wrakowe/jaskiniowe/dekompresyjne)
T-L-8Windsurfing (wave, freestyle, speed)
T-L-3Snowboarding ekstremalny (freeride (zjazdy w świeżym śniegu), snowboarding wysokogórski, snowboarding prędkościowy, skoki i ewolucje snowboardowe)
T-L-5BASE jumping i paralotniarstwo
T-L-4Spływy sportowe (rafting, canyoning, hydrospeed, kajakarstwo górskie
T-L-1Wspinaczka (bouldering, wspinaczka skalna, wspinaczka lodowa, taternictwo, alpinizm, himalaizm)
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie i wygłoszenie prezętacji na temat wybranego sportu ekstremalnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stdent uzyskuje minimum 50% punktów na kolokwium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2tz_K01Studen ma świadomość zagrożeń z jakimi związane jest uprawianie sportów extremalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze sportami ekstremalnymi jako specyficzną usługą turystyczną
Treści programoweT-L-5BASE jumping i paralotniarstwo
T-W-3Zasady ratownictwa w sportach extremalnych
T-L-7Freediving oraz nurkowanie w przestrzeniach zamkniętych (wrakowe/jaskiniowe/dekompresyjne)
T-L-6Bungee (bungee jumping (skoki z/na bungee), dream jumping, wystrzeliwanie, bungee-run)
T-L-8Windsurfing (wave, freestyle, speed)
T-W-2Konsekwencje zdrowotne uprawiania sportów ekstremalnych
T-W-1Zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów ekstermalnych
T-L-1Wspinaczka (bouldering, wspinaczka skalna, wspinaczka lodowa, taternictwo, alpinizm, himalaizm)
T-L-2Narciarstwo ekstremalne (skialpinizm, zjazdy ekstremalne, freestyle)
T-L-3Snowboarding ekstremalny (freeride (zjazdy w świeżym śniegu), snowboarding wysokogórski, snowboarding prędkościowy, skoki i ewolucje snowboardowe)
T-L-4Spływy sportowe (rafting, canyoning, hydrospeed, kajakarstwo górskie
Metody nauczaniaM-2prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: przygotowanie i wygłoszenie prezętacji na temat wybranego sportu ekstremalnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaplanować imprezę sportową związaną z uprawianiem sportów ekstremalnych
3,5
4,0
4,5
5,0