Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Żywienie w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie w turystyce
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 26 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla turysty pieszego z uwzględnieniem bilansu płynów i ocena wartości odżywczej2
T-L-2Projekt jadłospisu dla osób przebywających na obozie żeglarskim i ocena wartości odżywczej2
T-L-3Projekt jadłospisu dla sportowców uprawiających biegi narciarskie i ocena wartości odżywczej2
T-L-4Projekt jadłospisu dla turystów przebywających na campingu i ocena wartości odżywczej2
T-L-5Projekt diety dla pensjonariuszy centrum odnowy biologicznej i ocena wartości odżywczej2
T-L-6Projekt diety podstawowej dla turysty uzdrowiskowego i ocena wartości odżywczej2
T-L-7Projekt jadłospisu dla turysty kajakarza i ocena wartości odżywczej1
13
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie na energię. Energia produktów żywnościowych2
T-W-2Białka w żywności i żywieniu2
T-W-3Witaminy w żywności i żywieniu2
T-W-4Składniki mineralne w żywności i żywieniu2
T-W-5Woda w żywności i żywieniu2
T-W-6Składniki nieodżywcze w żywności2
T-W-7Zasady racjonalnego żywienia i normy żywienia2
T-W-8Błędy żywieniowe i ich skutki zdrowotne2
T-W-9Źródła skażenia żywności2
T-W-10Systemy zapewnienia bezpiecznej produkcji żywności2
T-W-11Zasady układania jadłospisów2
T-W-12Żywienie w hotelach1
T-W-13Żywienie w turystyce uzdrowiskowej1
T-W-14Żywienie w turystyce wyjazdowej (z uwzględnieniem tropiku)1
T-W-15Żywienie w agroturystyce1
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C21ut_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Posiada podstawową wiedzę w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
TOW_1A_W16, TOW_1A_W23, TOW_1A_W25, TOW_1A_W03, TOW_1A_W20S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-14, T-L-4, T-W-15, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-5, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-L-7, T-W-9, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C21ut_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym, korzystających z różnych form turystyki. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TOW_1A_U15, TOW_1A_U14, TOW_1A_U05, TOW_1A_U12, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-2, T-L-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-15, T-L-7, T-W-14, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-3, T-W-13, T-L-2, T-W-6, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C21ut_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TOW_1A_K06, TOW_1A_K08, TOW_1A_K05, TOW_1A_K02, TOW_1A_K01S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-4, T-L-3, T-W-15, T-W-2, T-L-7, T-W-9, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-L-6M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C21ut_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Posiada podstawową wiedzę w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C21ut_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym, korzystających z różnych form turystyki. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C21ut_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
  2. Peckenpaugh N. J./ tłum. D. Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Dominik P., Zasady żywienia i organizacja żywienia w turystyce., Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
  4. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla turysty pieszego z uwzględnieniem bilansu płynów i ocena wartości odżywczej2
T-L-2Projekt jadłospisu dla osób przebywających na obozie żeglarskim i ocena wartości odżywczej2
T-L-3Projekt jadłospisu dla sportowców uprawiających biegi narciarskie i ocena wartości odżywczej2
T-L-4Projekt jadłospisu dla turystów przebywających na campingu i ocena wartości odżywczej2
T-L-5Projekt diety dla pensjonariuszy centrum odnowy biologicznej i ocena wartości odżywczej2
T-L-6Projekt diety podstawowej dla turysty uzdrowiskowego i ocena wartości odżywczej2
T-L-7Projekt jadłospisu dla turysty kajakarza i ocena wartości odżywczej1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie na energię. Energia produktów żywnościowych2
T-W-2Białka w żywności i żywieniu2
T-W-3Witaminy w żywności i żywieniu2
T-W-4Składniki mineralne w żywności i żywieniu2
T-W-5Woda w żywności i żywieniu2
T-W-6Składniki nieodżywcze w żywności2
T-W-7Zasady racjonalnego żywienia i normy żywienia2
T-W-8Błędy żywieniowe i ich skutki zdrowotne2
T-W-9Źródła skażenia żywności2
T-W-10Systemy zapewnienia bezpiecznej produkcji żywności2
T-W-11Zasady układania jadłospisów2
T-W-12Żywienie w hotelach1
T-W-13Żywienie w turystyce uzdrowiskowej1
T-W-14Żywienie w turystyce wyjazdowej (z uwzględnieniem tropiku)1
T-W-15Żywienie w agroturystyce1
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C21ut_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Posiada podstawową wiedzę w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
TOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
Treści programoweT-W-14Żywienie w turystyce wyjazdowej (z uwzględnieniem tropiku)
T-L-4Projekt jadłospisu dla turystów przebywających na campingu i ocena wartości odżywczej
T-W-15Żywienie w agroturystyce
T-W-3Witaminy w żywności i żywieniu
T-W-8Błędy żywieniowe i ich skutki zdrowotne
T-W-2Białka w żywności i żywieniu
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla turysty pieszego z uwzględnieniem bilansu płynów i ocena wartości odżywczej
T-W-4Składniki mineralne w żywności i żywieniu
T-W-11Zasady układania jadłospisów
T-L-2Projekt jadłospisu dla osób przebywających na obozie żeglarskim i ocena wartości odżywczej
T-L-3Projekt jadłospisu dla sportowców uprawiających biegi narciarskie i ocena wartości odżywczej
T-W-5Woda w żywności i żywieniu
T-W-6Składniki nieodżywcze w żywności
T-L-6Projekt diety podstawowej dla turysty uzdrowiskowego i ocena wartości odżywczej
T-L-5Projekt diety dla pensjonariuszy centrum odnowy biologicznej i ocena wartości odżywczej
T-W-10Systemy zapewnienia bezpiecznej produkcji żywności
T-W-1Zapotrzebowanie na energię. Energia produktów żywnościowych
T-W-7Zasady racjonalnego żywienia i normy żywienia
T-L-7Projekt jadłospisu dla turysty kajakarza i ocena wartości odżywczej
T-W-9Źródła skażenia żywności
T-W-12Żywienie w hotelach
T-W-13Żywienie w turystyce uzdrowiskowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C21ut_U01Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym, korzystających z różnych form turystyki. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
TOW_1A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron standardowych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
Treści programoweT-W-2Białka w żywności i żywieniu
T-L-6Projekt diety podstawowej dla turysty uzdrowiskowego i ocena wartości odżywczej
T-W-7Zasady racjonalnego żywienia i normy żywienia
T-W-4Składniki mineralne w żywności i żywieniu
T-W-8Błędy żywieniowe i ich skutki zdrowotne
T-W-15Żywienie w agroturystyce
T-L-7Projekt jadłospisu dla turysty kajakarza i ocena wartości odżywczej
T-W-14Żywienie w turystyce wyjazdowej (z uwzględnieniem tropiku)
T-W-3Witaminy w żywności i żywieniu
T-W-1Zapotrzebowanie na energię. Energia produktów żywnościowych
T-L-5Projekt diety dla pensjonariuszy centrum odnowy biologicznej i ocena wartości odżywczej
T-L-4Projekt jadłospisu dla turystów przebywających na campingu i ocena wartości odżywczej
T-W-10Systemy zapewnienia bezpiecznej produkcji żywności
T-W-9Źródła skażenia żywności
T-W-12Żywienie w hotelach
T-W-11Zasady układania jadłospisów
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla turysty pieszego z uwzględnieniem bilansu płynów i ocena wartości odżywczej
T-L-3Projekt jadłospisu dla sportowców uprawiających biegi narciarskie i ocena wartości odżywczej
T-W-13Żywienie w turystyce uzdrowiskowej
T-L-2Projekt jadłospisu dla osób przebywających na obozie żeglarskim i ocena wartości odżywczej
T-W-6Składniki nieodżywcze w żywności
T-W-5Woda w żywności i żywieniu
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C21ut_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi korzystających z różnych form turystyki.
Treści programoweT-W-4Składniki mineralne w żywności i żywieniu
T-L-3Projekt jadłospisu dla sportowców uprawiających biegi narciarskie i ocena wartości odżywczej
T-W-15Żywienie w agroturystyce
T-W-2Białka w żywności i żywieniu
T-L-7Projekt jadłospisu dla turysty kajakarza i ocena wartości odżywczej
T-W-9Źródła skażenia żywności
T-W-12Żywienie w hotelach
T-W-7Zasady racjonalnego żywienia i normy żywienia
T-W-6Składniki nieodżywcze w żywności
T-L-5Projekt diety dla pensjonariuszy centrum odnowy biologicznej i ocena wartości odżywczej
T-L-2Projekt jadłospisu dla osób przebywających na obozie żeglarskim i ocena wartości odżywczej
T-W-1Zapotrzebowanie na energię. Energia produktów żywnościowych
T-W-10Systemy zapewnienia bezpiecznej produkcji żywności
T-W-3Witaminy w żywności i żywieniu
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla turysty pieszego z uwzględnieniem bilansu płynów i ocena wartości odżywczej
T-L-4Projekt jadłospisu dla turystów przebywających na campingu i ocena wartości odżywczej
T-W-14Żywienie w turystyce wyjazdowej (z uwzględnieniem tropiku)
T-W-13Żywienie w turystyce uzdrowiskowej
T-W-5Woda w żywności i żywieniu
T-W-11Zasady układania jadłospisów
T-W-8Błędy żywieniowe i ich skutki zdrowotne
T-L-6Projekt diety podstawowej dla turysty uzdrowiskowego i ocena wartości odżywczej
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.