Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Turystyka ekologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka ekologiczna | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z podstaw ekologii, geografii i turystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze |
C-2 | Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego |
C-3 | Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości |
C-4 | Podniesienie świadomości ekologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regiony turystyczne Polski, Europy i świata | 2 |
T-L-2 | Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana. | 2 |
T-L-3 | Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego | 2 |
T-L-4 | Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce. | 2 |
T-L-5 | Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne | 3 |
T-L-6 | Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku. | 3 |
T-L-7 | Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki | 3 |
T-L-8 | Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu | 3 |
T-L-9 | Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej | 3 |
T-L-10 | Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne. | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze i charakterystyka popytu turystycznego. | 3 |
T-W-2 | Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego | 2 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia | 2 |
T-W-4 | Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej) | 2 |
T-W-5 | Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE | 2 |
T-W-6 | Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy) | 2 |
T-W-7 | Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego | 3 |
T-W-8 | Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie | 2 |
T-W-9 | Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym | 3 |
T-W-10 | Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie | 3 |
T-W-11 | Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Opracowanie prezentacji i sprawozdania z wykonywanych zadań | 15 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 26 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 16 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_W01 Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i zna prawne uwarunkowania turystycznego użytkowania obszarów chronionych | TOW_1A_W12, TOW_1A_W18 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-7, T-W-9, T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-L-6, T-L-2, T-W-8 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3, S-5 |
TOW_1A_O15-2ut_W02 Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia | TOW_1A_W25, TOW_1A_W19, TOW_1A_W18, TOW_1A_W23 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-L-9, T-L-5, T-W-4, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-L-6, T-L-3, T-W-9, T-W-11, T-L-2 | M-1 | S-4, S-3, S-5, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_U01 Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów | TOW_1A_U13, TOW_1A_U04, TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-4, C-3 | T-W-7, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-5, T-W-11, T-L-6, T-L-3, T-W-9, T-L-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-5, S-2, S-1, S-4, S-3 |
TOW_1A_O15-2ut_U02 Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego | TOW_1A_U03, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3, C-4 | T-L-7, T-L-10, T-W-11, T-L-2 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_K01 Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać | TOW_1A_K05, TOW_1A_K03, TOW_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-L-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-9, T-L-9, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-L-10, T-L-2, T-L-8, T-W-2, T-L-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_W01 Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i zna prawne uwarunkowania turystycznego użytkowania obszarów chronionych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki i podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych |
3,0 | Student charakteryzuje kilka podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki | |
3,5 | Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawowe pojęcia podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych | |
4,0 | Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i większość odstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych | |
4,5 | Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych | |
5,0 | Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych oraz oceniać ich przydatność w danej sytuacji | |
TOW_1A_O15-2ut_W02 Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia | 2,0 | Student nie zna znaczenia środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz roli edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia |
3,0 | Student wskazuje wybrane czynniki środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki | |
3,5 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki | |
4,0 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia | |
4,5 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia oraz wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce | |
5,0 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia, wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce oraz analizuje zależności środowisko-turystyka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_U01 Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów | 2,0 | Student nie zna form ekoturystyki i nie potrafi dopasować ich do specyfiki środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student dopasowuje wybrane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów | |
3,5 | Student dopasowuje większość form ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów | |
4,0 | Student dopasowuje poznane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów | |
4,5 | Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów oraz przeprowadza jego analizę | |
5,0 | Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego, potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów, przeprowadza jego analizę oraz wskazuje rozwiązanie problemu | |
TOW_1A_O15-2ut_U02 Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego | 2,0 | Student nie potrafi opracować etapów organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego |
3,0 | Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego | |
3,5 | Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego i agroturystycznego | |
4,0 | Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego oraz wskazać ich słabe strony | |
4,5 | Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania | |
5,0 | Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania oraz ocenić zagrożenia dla środowiska przyrodniczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_O15-2ut_K01 Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać | 2,0 | |
3,0 | Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać w dalszej karierze |
Literatura podstawowa
- Dutkowski M., Problemy turystyki i rekreacji, Officyna, Szczecin, 2010, 1, tom 3
- Krzymowska - Kostrowicka A., Geoekologia turystyki i wypoczynku, PWN, Warszawa, 1997, 1
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998, 3
- Neuerburg W., Padel S. i inni, Rolnictwo ekologiczne w praktyce., Ekoland, Leben&umwelt, Warszawa, 1994, 1, red. nauk. Sołtysik U.
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Koźmiński Cz. Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR Szczecin, Uniw. Szczecin, Szczecin, 2008
- Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, Strategia rozwoju województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015, Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2000
- Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie, Akad. Roln., Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Kurnatowska A., Ekologia, jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy., PWN, Warszawa - Łódź, 1997
- Bonenberg M.M., Paneuropejska sieć ekologiczna, PKE, Kraków, 1999, Pytania i odpowiedzi
- Bonenberg M.M. (red.) Zaręba d., Turystyka a środowisko, PKE, Kraków, 1998, 1, Pytania i odpowidzi, nr 3
- Bonenberg M.M., Dyplom europejski dla obszarów chronionych, PKE, Kraków, 2001, 1, Pytania i odpowiedzi, nr 6
- Dobrzański G., Dobrzańska B.M., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1993, 1
- Kosacki J.M., Województwo Szczecińskie. Informator turystyczny., SAT, Szczecin, 1994
- Kosacki J.M., Ziemia Szczecińska., SAT, Szczecin, 1994, Przewodniki turystyczne 1-6
- Jeżowska D., Próchniewicz K., Wolin, miasto i gmina, Officyna, Szczecin, 1996