Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo produktów ubocznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo produktów ubocznych | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu towaroznawstwo produktów ubocznych powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne. | 2 |
T-L-2 | Badanie właściwości surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | 5 |
T-L-3 | Badanie właściwości mieszanek paszowych. | 4 |
T-L-4 | Niejadalne surowce rzeźne - charakterystyka i utrwalanie. | 4 |
T-L-5 | Podroby zwierząt rzeźnych, charakterystyka i wykorzystanie. | 4 |
T-L-6 | Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych z krwi. | 3 |
T-L-7 | Pierze i wełna - charakterystyka jakościowa. | 2 |
T-L-8 | Ocena jakościowa utrwalonych produktów ubocznych. | 4 |
T-L-9 | Ćwiczenie podsumowujące. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Produkty uboczne i odpadowe przemysłu spożywczego - definicje i kierunki wykorzystania. | 2 |
T-W-3 | Podział, charakterystyka surowców ubocznych i odpadowych przemysłu mięsnego. | 2 |
T-W-4 | Podział i charakterystyka surowców ubocznych przemysłu rybnego. | 2 |
T-W-5 | Podział i charakterystyka surowców ubocznych pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego. | 2 |
T-W-6 | Podział i charakterystyka pasz roślinnych i zwierzęcych. | 2 |
T-W-7 | Podział i charakterystyka paszowych koncentratów białkowych i mineralnych. | 2 |
T-W-8 | Podział i charakterystyka mączek zwierzęcych. Podsumowanie treści wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C6tz_W01 Ma wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej, kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | TOW_1A_W07, TOW_1A_W15, TOW_1A_W14, TOW_1A_W16 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-2 |
TOW_1A_C6tz_W02 Ma wiedzę związaną z charakterystyką pasz i koncentratów spożywczych. | TOW_1A_W07, TOW_1A_W14, TOW_1A_W16, TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C6tz_U01 Potrafi dokonać podziału i scharakteryzować podstawowe surowce uboczne przemysłu spożywczego. | TOW_1A_U03, TOW_1A_U01, TOW_1A_U02, TOW_1A_U17 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8 | M-2 | S-1 |
TOW_1A_C6tz_U02 Potrafi przeprowadzić ocenę jakości podstawowych surowców i produktów ubocznych przemysłu spożywczego. | TOW_1A_U03, TOW_1A_U17, TOW_1A_U01, TOW_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-2, T-L-9, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C6tz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | TOW_1A_K05, TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K04, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-8, T-L-3, T-W-8, T-W-5, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C6tz_W01 Ma wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej, kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. | |
TOW_1A_C6tz_W02 Ma wiedzę związaną z charakterystyką pasz i koncentratów spożywczych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej pasz i koncentratów spożywczych. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych., potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C6tz_U01 Potrafi dokonać podziału i scharakteryzować podstawowe surowce uboczne przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TOW_1A_C6tz_U02 Potrafi przeprowadzić ocenę jakości podstawowych surowców i produktów ubocznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wykonać wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy niewielkiej pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie poprawnie wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C6tz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
- Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
- pr. zbior. pod red. Z. Litwińczuka, Surowca rzeźne. Ocena i wykorzystanie., WN-T, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
- pr zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996