Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: menadżer hotelarstwa i gastronomii

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia
W-2podstawy technologii zywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji dotyczących zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, związku z rodzajem i źródłem surowca oraz sposobówi skutecznej redukcji/eliminacji zagrożen.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mikroflora otoczenia: oznaczanie ogólnej liczby bakterii i grzybów mikroskopowych w pomieszczeniach produkcyjnych metodą sedymentacyjną i przy pomocy airsamplera2
T-L-2Ocena jakości mikrobiologicznej powierzchni roboczych, porównanie metod2
T-L-3Ocena jakości mikrobiologicznej wody dla potrzeb technologicznych; metod filtrów membranowych NPL. miana.2
T-L-4Higiena osobista a zanieczyszczenie środowiska produkcji żywności Drogi przenoszenia drobnoustrojów i skutecznośc zabiegów higienicznych (mycie rąk) w usuwaniu mikroorganizmów z powierzchni skóry2
T-L-5Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). Metody oznaczania4
T-L-6Identyfikacja biochemiczna4
T-L-7Drobnoustroje chorobotwórcze: Gronkowce koagulazo-dodatnie. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku gronkowców i ich identyfikacji4
T-L-8Drobnoustroje chorobotwórcze: Salmonella. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku Salmonella, identyfikacja biochemiczna i serologiczna4
T-L-9Izolacja i identyfikacja Listeria monocytogenes4
T-L-10Wybrane patogeny jelitowe w zywności: Salmonella, Yersinia6
T-L-11Sporotwórcze patogeny w zywności: Bacillus, Clostridium6
T-L-12Toksynotwórcze grzyby w zywności5
45
wykłady
T-W-1Zywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta2
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w zywności; źródła i drogi przenoszenia6
T-W-3obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego zywności2
T-W-4Toksyczne metabolity mikroorganizmów6
T-W-5Nowe patogeny w żywności2
T-W-6Sposoby przeciwdziałania obecności patogenów w zywności2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3przygotowanie do egzaminu30
90
wykłady
A-W-1czynny udział w zajęciach praktycznych25
A-W-2bieżące przygotowanie teoretyczne do zajęć teoretycznych i sprawdzianów25
A-W-3opracowywanie wyników doświadczeń10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2praca indywidualna i w grupach na zajęciach laboratoryjnych
M-3odczyty i interetacja wynikow, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczanie bloków tematycznych z przerobionego zakresu
S-3Ocena formująca: biezaca ocena przygotowania teoretycznego do zajęć praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3tz_W01
zna rodzaje zagrożeń dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
TOW_2A_W04, TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-4
TOW_2A_PO3-3tz_W02
zna wyrózniki oceny jakosci/bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz obowiązujące standardy mikrobiologiczne dla róznych grup towarowych
TOW_2A_W08, TOW_2A_W04S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3tz_U01
umie wskazać typowy dla okreslonego produktu kierunek badań pozwalających na okreslenie jego bezpieczeństwa zdrowotnego
TOW_2A_U03S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3tz_K01
ma swiadomość związku między obecnością róznych mikroorganizmów w zywności a potencjalnymi zagrożeniami dla jej bezpieczeństwa zdrowotnego
TOW_2A_K03S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3tz_W01
zna rodzaje zagrożeń dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
2,0
3,0ma dostateczną wiedze na temat rodzajów zagrożeń dla zdrowia, których nosnikiem może byc zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_PO3-3tz_W02
zna wyrózniki oceny jakosci/bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz obowiązujące standardy mikrobiologiczne dla róznych grup towarowych
2,0
3,0wie co stanowić może zagrożenie dla zdrowia w zywności ale nie zna dopuszczalnych kryteriów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3tz_U01
umie wskazać typowy dla okreslonego produktu kierunek badań pozwalających na okreslenie jego bezpieczeństwa zdrowotnego
2,0
3,0wiedza na temat związku przyczynowo-skutkowego miedzy obecnością chorobotwórczego czynnika, szkodliwego metabolitu, niedozwolonej pozostałości w zywności a rodzaju zagrożenia na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3tz_K01
ma swiadomość związku między obecnością róznych mikroorganizmów w zywności a potencjalnymi zagrożeniami dla jej bezpieczeństwa zdrowotnego
2,0
3,0słaba świadomość związku przyczynowo-skutkowego miedzy obecnościa okreslonych zanieczyszczeń w zywności okreslonego typu a zagrożeniem dla zdrowia potencjalnych konsumentów takiej zywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salyers AA., DD. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko, PWN, W-wa, 2010
  2. Szewczyk EM., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  3. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena zywności, Politechnika łódzka, Łódź, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Herrdia N., I.Wesley, S.Garcia, Microbiologically safe foods, J.Wiley@Sons, Inc. Publ., New Jersey, USA, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroflora otoczenia: oznaczanie ogólnej liczby bakterii i grzybów mikroskopowych w pomieszczeniach produkcyjnych metodą sedymentacyjną i przy pomocy airsamplera2
T-L-2Ocena jakości mikrobiologicznej powierzchni roboczych, porównanie metod2
T-L-3Ocena jakości mikrobiologicznej wody dla potrzeb technologicznych; metod filtrów membranowych NPL. miana.2
T-L-4Higiena osobista a zanieczyszczenie środowiska produkcji żywności Drogi przenoszenia drobnoustrojów i skutecznośc zabiegów higienicznych (mycie rąk) w usuwaniu mikroorganizmów z powierzchni skóry2
T-L-5Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). Metody oznaczania4
T-L-6Identyfikacja biochemiczna4
T-L-7Drobnoustroje chorobotwórcze: Gronkowce koagulazo-dodatnie. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku gronkowców i ich identyfikacji4
T-L-8Drobnoustroje chorobotwórcze: Salmonella. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku Salmonella, identyfikacja biochemiczna i serologiczna4
T-L-9Izolacja i identyfikacja Listeria monocytogenes4
T-L-10Wybrane patogeny jelitowe w zywności: Salmonella, Yersinia6
T-L-11Sporotwórcze patogeny w zywności: Bacillus, Clostridium6
T-L-12Toksynotwórcze grzyby w zywności5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta2
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w zywności; źródła i drogi przenoszenia6
T-W-3obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego zywności2
T-W-4Toksyczne metabolity mikroorganizmów6
T-W-5Nowe patogeny w żywności2
T-W-6Sposoby przeciwdziałania obecności patogenów w zywności2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1czynny udział w zajęciach praktycznych25
A-W-2bieżące przygotowanie teoretyczne do zajęć teoretycznych i sprawdzianów25
A-W-3opracowywanie wyników doświadczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3tz_W01zna rodzaje zagrożeń dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji dotyczących zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, związku z rodzajem i źródłem surowca oraz sposobówi skutecznej redukcji/eliminacji zagrożen.
Treści programoweT-W-1Zywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w zywności; źródła i drogi przenoszenia
T-W-4Toksyczne metabolity mikroorganizmów
T-W-5Nowe patogeny w żywności
Metody nauczaniaM-1wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3odczyty i interetacja wynikow, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczanie bloków tematycznych z przerobionego zakresu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczną wiedze na temat rodzajów zagrożeń dla zdrowia, których nosnikiem może byc zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3tz_W02zna wyrózniki oceny jakosci/bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz obowiązujące standardy mikrobiologiczne dla róznych grup towarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością, ochrony i kontroli jakości produktów, norm i normalizacji oraz systemów zarządzania. Ponadto posiada pogłębioną wiedzę z zakresu znaczenia zarządzania w strategii przedsiębiorstwa.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji dotyczących zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, związku z rodzajem i źródłem surowca oraz sposobówi skutecznej redukcji/eliminacji zagrożen.
Treści programoweT-L-2Ocena jakości mikrobiologicznej powierzchni roboczych, porównanie metod
T-L-3Ocena jakości mikrobiologicznej wody dla potrzeb technologicznych; metod filtrów membranowych NPL. miana.
T-L-4Higiena osobista a zanieczyszczenie środowiska produkcji żywności Drogi przenoszenia drobnoustrojów i skutecznośc zabiegów higienicznych (mycie rąk) w usuwaniu mikroorganizmów z powierzchni skóry
T-L-5Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). Metody oznaczania
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w zywności; źródła i drogi przenoszenia
T-W-3obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3odczyty i interetacja wynikow, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczanie bloków tematycznych z przerobionego zakresu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wie co stanowić może zagrożenie dla zdrowia w zywności ale nie zna dopuszczalnych kryteriów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3tz_U01umie wskazać typowy dla okreslonego produktu kierunek badań pozwalających na okreslenie jego bezpieczeństwa zdrowotnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji dotyczących zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, związku z rodzajem i źródłem surowca oraz sposobówi skutecznej redukcji/eliminacji zagrożen.
Treści programoweT-L-3Ocena jakości mikrobiologicznej wody dla potrzeb technologicznych; metod filtrów membranowych NPL. miana.
T-L-5Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). Metody oznaczania
T-L-7Drobnoustroje chorobotwórcze: Gronkowce koagulazo-dodatnie. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku gronkowców i ich identyfikacji
T-L-8Drobnoustroje chorobotwórcze: Salmonella. Postępowanie przy badaniu żywności w kierunku Salmonella, identyfikacja biochemiczna i serologiczna
T-L-9Izolacja i identyfikacja Listeria monocytogenes
T-W-1Zywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta
T-W-3obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2praca indywidualna i w grupach na zajęciach laboratoryjnych
M-3odczyty i interetacja wynikow, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczanie bloków tematycznych z przerobionego zakresu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wiedza na temat związku przyczynowo-skutkowego miedzy obecnością chorobotwórczego czynnika, szkodliwego metabolitu, niedozwolonej pozostałości w zywności a rodzaju zagrożenia na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3tz_K01ma swiadomość związku między obecnością róznych mikroorganizmów w zywności a potencjalnymi zagrożeniami dla jej bezpieczeństwa zdrowotnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji dotyczących zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, związku z rodzajem i źródłem surowca oraz sposobówi skutecznej redukcji/eliminacji zagrożen.
Treści programoweT-L-1Mikroflora otoczenia: oznaczanie ogólnej liczby bakterii i grzybów mikroskopowych w pomieszczeniach produkcyjnych metodą sedymentacyjną i przy pomocy airsamplera
T-W-1Zywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta
T-W-5Nowe patogeny w żywności
T-W-6Sposoby przeciwdziałania obecności patogenów w zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2praca indywidualna i w grupach na zajęciach laboratoryjnych
M-3odczyty i interetacja wynikow, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczanie bloków tematycznych z przerobionego zakresu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słaba świadomość związku przyczynowo-skutkowego miedzy obecnościa okreslonych zanieczyszczeń w zywności okreslonego typu a zagrożeniem dla zdrowia potencjalnych konsumentów takiej zywności
3,5
4,0
4,5
5,0