Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
Sylabus przedmiotu Ekologia wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia wód | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Typy wód i ich charakterystyka | 2 |
T-L-2 | Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego. | 2 |
T-L-3 | Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych. | 2 |
T-L-4 | Zespoły ekologiczne w różnych typach wód. | 3 |
T-L-5 | Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji. | 2 |
T-L-6 | Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji. | 2 |
T-L-7 | Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. | 2 |
T-W-2 | Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne. | 1 |
T-W-3 | Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne. | 2 |
T-W-4 | Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki. | 1 |
T-W-7 | Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych. | 1 |
T-W-8 | Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektu | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Studiowanie podanej literatury | 4 |
A-L-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B9ut_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne | TOW_2A_W13 | S2A_W01, S2A_W06 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
TOW_2A_B9ut_W02 Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych | TOW_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B9ut_U01 Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować | TOW_2A_U08 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B9ut_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych | TOW_2A_K03, TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-8, T-L-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B9ut_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne | 2,0 | Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych |
3,0 | Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych | |
3,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych | |
4,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych | |
4,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne | |
5,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji | |
TOW_2A_B9ut_W02 Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych | 2,0 | student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych |
3,0 | student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego | |
3,5 | student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne) | |
4,0 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego | |
4,5 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne) | |
5,0 | student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B9ut_U01 Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować | 2,0 | student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować | |
4,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować | |
4,5 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować | |
5,0 | student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B9ut_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych | 2,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych |
3,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych |
Literatura podstawowa
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
- Allan D. J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
- Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
- Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
- Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
Literatura dodatkowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
- Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
- Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, miniskrypt ZUT w Szczecinie, 2005
- Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
- Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995
- Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 2006, 1, s.148
- Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
- Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
- Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.M.P., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1