Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo a specyfika wyrobów cukierniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo a specyfika wyrobów cukierniczych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętnosci z zakresu ogólnej technologii żywności i analizy żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętnosć charakterystyki poszczególnych grup towarowych wyrobów cukierniczych, |
C-2 | wymagania jakosciowe (wybrane metody oznaczania), rozpoznawanie zafałszować wyrobów cukierniczych, trwałość, warunki przechowywania, |
C-3 | zasady znakowania (w tym wartością odzywczą) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z laboratorium, instrukcje BHP | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka towaroznawcza surowców stosowanych do produkcji wyrobów cukierniczych. | 2 |
T-L-3 | Czekolada i wyroby czekoladowa- charakterystyka grupy, wymagania jakościowe | 2 |
T-L-4 | wyroby czekoladopodobne i w polewie kakaowej - ocena organoleptyczna, oznaczanie kuwertury | 2 |
T-L-5 | Zafałszowania czekolad - analiza składu kwasów tłuszczowych | 4 |
T-L-6 | Cukierki, wyroby wschodnie - charakterystyka grupy towarowej - oznaczanie wartosci odżywczej | 6 |
T-L-7 | Wyznaczanie temperatury krytycznej przechowywania konfekcjonowanych wyrobów wschodnich | 2 |
T-L-8 | Obliczanie GDA wyrobów cukieniczych | 2 |
T-L-9 | Zajęcia terenowe - analiza rynku wyrobów cukierniczych | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka towaroznawcza surowców stosowanych do produkcji wyrobów cukierniczych. | 4 |
T-W-2 | Ogólna klasyfikacja wyrobów cukierniczych. | 4 |
T-W-3 | Czekolada i wyroby czekoladowane, wyroby czekoladopodobne i w polewie kakaowej. | 4 |
T-W-4 | Zafałszowania czekolad. | 2 |
T-W-5 | Cukierki, wyroby wschodnie. | 4 |
T-W-6 | Guma do żucia. | 2 |
T-W-7 | Wymagania jakościowe, warunki przechowywania, trwałość. | 4 |
T-W-8 | Znakowanie , zywności wysoko przetworzonej | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Bieżące przygotowywanie się do ćwiczeń | 34 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - obecność | 26 |
A-W-2 | Aktywny udzial - dyskusja przygotowywanie prezentacji | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Srodki audiowizualne. |
M-2 | Sprzęt laboratoryjny, |
M-3 | Materiały pozyskane od producentów wyrobów cukierniczych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierzące dyskusje w trakcie ćwiczeń , na podstawie zagadnień podanych przez prowadzącego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium na podstawie wykładów oraz wiadomości zdobytych w trakcie ćwiczeń oraz przygotowania się na podstawie podanej literatury |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_W01 Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, stosowanych w produkcji wyrobów cukierniczych | TOW_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_W02 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów | TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_W03 Ma wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu, a takze na jego trwałóść i okres przydatności do spożycia. | TOW_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_W04 Ma wiedzę na temat metod oceny i kryteriów oceny wyrobów cukierniczych i ich opakowan | TOW_2A_W07 | S2A_W01, S2A_W07, S2A_W10 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_U01 Posiada umiejętność zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa wyrobów cukierniczych | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_U02 Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz zarówno do oceny surowca jak i gotowego wyrobu , również o wysokim stopniu przetworzenia | TOW_2A_U03 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_U03 Potrafi analizować i oceniać cykl technologiczny wskazywać jego mocne i słabe strony | TOW_2A_U08 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_U04 Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa wyrobów cukierniczych w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje | TOW_2A_U10 | S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-3, C-1, C-2 | T-W-8, T-L-6, T-W-2, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-L-8, T-W-4, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-L-4, T-L-7, T-W-6, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_PO2-1ut_K02 Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju | TOW_2A_K08 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_W01 Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, stosowanych w produkcji wyrobów cukierniczych | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_W02 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_W03 Ma wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu, a takze na jego trwałóść i okres przydatności do spożycia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_W04 Ma wiedzę na temat metod oceny i kryteriów oceny wyrobów cukierniczych i ich opakowan | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_U01 Posiada umiejętność zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa wyrobów cukierniczych | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostatecyne umiejetnođci w yakresie danego efektu ksytacenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_U02 Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz zarówno do oceny surowca jak i gotowego wyrobu , również o wysokim stopniu przetworzenia | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostatecyne umiejetnođci w yakresie danego efektu ksytacenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_U03 Potrafi analizować i oceniać cykl technologiczny wskazywać jego mocne i słabe strony | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostatecyne umiejetnođci w yakresie danego efektu ksytacenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_U04 Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa wyrobów cukierniczych w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostatecyne umiejetnođci w yakresie danego efektu ksytacenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-1ut_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczne kompetencje w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_PO2-1ut_K02 Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczne kompetencje w ramach danego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lempka A., (red.), Towaroznawstwo. Produkty spozywcze, PWN, Warszawa, 1985
- Wyczański S, Cukiernictwo, WSiP, Warszawa, 1989
- Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, 2006
Literatura dodatkowa
- Przemysł cukierniczy, SIGMA NOT, 2011, Czasopisma branżowe
- Przemysł gastronomczny, Sigma NOT, 2011