Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_C3-2mhig_U01 | Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy i zaproponować możliwe udogodnienia. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_U08 | Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U04 | potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat fizjologii pracy i wypoczynku determinowaną przez czynniki fizjologiczne, anatomiczne i psychologiczne.
Student pozna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy. |
---|
C-2 | Student zaznajomi się z zasadami, metodami i formami stosowanych zajęć rekreacyjnych, scenariuszami zajęć rekreacyjnych oraz opisami form aktywności ruchowej dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, co poszerzy zasób wiedzy merytorycznej w zakresie fizjologii pracy, wypoczynku i rekreacji, i pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii. |
Treści programowe | T-L-3 | Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych. |
---|
T-L-4 | Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego). |
T-L-6 | Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą). |
T-L-7 | Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące. |
T-L-9 | Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji). |
T-W-2 | Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy. |
T-L-2 | Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa). |
T-W-3 | Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych.
Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi. |
T-W-6 | Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki.
Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem.
Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny |
T-L-8 | Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć). |
T-W-4 | Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa. |
T-L-10 | Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking). |
T-W-5 | Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka. |
T-L-5 | Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii. |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe. |
T-L-1 | Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia. |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem. |
---|
M-2 | Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących, zajęcia praktyczne w grupie studentów |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Frekwencja na ćwiczeniach (75%). |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%; stworzenie własnego scenariusza rekreacji ruchowej, |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy ani nie potrafi zaproponować żadnych udogodnień. |
3,0 | Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem niektórych warunków pracy. |
3,5 | Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia). |
4,0 | Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować niektóre możliwe udogodnienia. |
4,5 | Student umie w większosci przypadków ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować większość możliwych udogodnień biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika. |
5,0 | Student umie w pełni ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować wszystkie możliwe udogodnienia biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika. |