Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Pasożyty w surowcach i produktach żywnościowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pasożyty w surowcach i produktach żywnościowych
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożeń parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych oraz dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Biologia, systematyka, epidemiologia, pasożytów i szkodników produktów żywnościowych występujących w Polsce10
T-L-2Parazytozy pierwotniacze przewodu pokarmowego8
T-L-3Choroby pasożytnicze, wywołane zarażeniem pasożytami z pozostałych grup systematycznych8
26
wykłady
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, definicje. Źródła zarażeń, drogi wnikania, transmisja. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.10
T-W-2Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.8
T-W-3Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.8
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie dostępnych naukowych źródeł specjalistycznych40
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń24
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady przygotowane techniką multimedialną, ilustrowane licznymi schematami, fotografiami i rycinami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny wraz z przygotowaną przez studenta prezentacją multimedialną, obejmującą wybrany zakres treści programowych przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasożytów w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się najgroźniejszych pasożytów.
TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_U01
Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu na eliminację zagrożeń pasożytniczych związanych przechowywaniem i przygotowywaniem surowców i gotowych produktów żywnościowych oraz na skuteczne zapobieganie parazytozom pokarmowym.
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-2, C-1T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności i/lub nieodpowiednim jego przechowywaniem. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasożytów w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się najgroźniejszych pasożytów.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuj zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_U01
Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu na eliminację zagrożeń pasożytniczych związanych przechowywaniem i przygotowywaniem surowców i gotowych produktów żywnościowych oraz na skuteczne zapobieganie parazytozom pokarmowym.
2,0Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych,, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać biegle opanowaną wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3mhig_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności i/lub nieodpowiednim jego przechowywaniem. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
2,0Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Lech Gundłach, Andrzej Bernard Sadzikowski, Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Deryło A., Parazytologia i akaroentomologia medyczna., PWN, Warszawa, 2002
  2. Litwińczuk Z. (red.), Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Biologia, systematyka, epidemiologia, pasożytów i szkodników produktów żywnościowych występujących w Polsce10
T-L-2Parazytozy pierwotniacze przewodu pokarmowego8
T-L-3Choroby pasożytnicze, wywołane zarażeniem pasożytami z pozostałych grup systematycznych8
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, definicje. Źródła zarażeń, drogi wnikania, transmisja. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.10
T-W-2Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.8
T-W-3Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.8
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie dostępnych naukowych źródeł specjalistycznych40
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń24
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3mhig_W01Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasożytów w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się najgroźniejszych pasożytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych oraz dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożeń parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, definicje. Źródła zarażeń, drogi wnikania, transmisja. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.
T-W-2Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowane techniką multimedialną, ilustrowane licznymi schematami, fotografiami i rycinami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny wraz z przygotowaną przez studenta prezentacją multimedialną, obejmującą wybrany zakres treści programowych przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuj zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3mhig_U01Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu na eliminację zagrożeń pasożytniczych związanych przechowywaniem i przygotowywaniem surowców i gotowych produktów żywnościowych oraz na skuteczne zapobieganie parazytozom pokarmowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych oraz dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożeń parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.
T-L-1Biologia, systematyka, epidemiologia, pasożytów i szkodników produktów żywnościowych występujących w Polsce
T-W-2Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
T-L-2Parazytozy pierwotniacze przewodu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowane techniką multimedialną, ilustrowane licznymi schematami, fotografiami i rycinami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny wraz z przygotowaną przez studenta prezentacją multimedialną, obejmującą wybrany zakres treści programowych przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych,, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać biegle opanowaną wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3mhig_K01Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności i/lub nieodpowiednim jego przechowywaniem. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożeń parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych oraz dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.
T-W-2Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, definicje. Źródła zarażeń, drogi wnikania, transmisja. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem.
T-L-1Biologia, systematyka, epidemiologia, pasożytów i szkodników produktów żywnościowych występujących w Polsce
T-L-2Parazytozy pierwotniacze przewodu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowane techniką multimedialną, ilustrowane licznymi schematami, fotografiami i rycinami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny wraz z przygotowaną przez studenta prezentacją multimedialną, obejmującą wybrany zakres treści programowych przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie