Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Zapobieganie zakażeniom i zatruciom pokarmowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zapobieganie zakażeniom i zatruciom pokarmowym
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii żywności, żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowyanie schematów żywienia w różnych postaciach zakażenia i zatrucia pokarmowego.23
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń3
26
wykłady
T-W-1Zatrucia, zakażenia pokarmowe.6
T-W-2Źródła i drogi przenoszenia.4
T-W-3Żywienie w zakażeniach i zatruciach pokarmowych4
T-W-4Zakażenie pałeczką Salmonella.3
T-W-5Zatrucie enterotoksyną gronkowcową3
T-W-6Zatrucie jadem kiełbasianym - toksyną botulinową.3
T-W-7Żywienie w biegunce ostrej, przewlekłej, nieswoistej i chlorkowej.3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu końcowego5
A-L-5Konsultacje z nauczycielem18
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_W01
Posiada roszerzoną wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W06, TOW_2A_W09S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1T-W-7, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_U01
Posiada umiejętność projektowania schematów żywieniowych w różnych rodzajach zatruć i zakażeń pokarmowych. Potrafi właściwie analizować pryczyny i przebieg procesów związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U03, TOW_2A_U06S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-2, C-1T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-2, T-L-1, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_W01
Posiada roszerzoną wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów.
2,0Nie opanował podstawowych zagadnień z zakrsu zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym. Nie zna bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów.
3,0Posiada dostateczną wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Posiada częściową wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Opanował prawie całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Posiada całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Posiada całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_U01
Posiada umiejętność projektowania schematów żywieniowych w różnych rodzajach zatruć i zakażeń pokarmowych. Potrafi właściwie analizować pryczyny i przebieg procesów związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców.
2,0Nie potrafi prawidłowo ustalić schematu żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Nie potrafi w najprostszy sposób zapreentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-3mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Zaremba M.L, Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004, 3
  2. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Chevallier L./tłum. Gajewska D., 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowyanie schematów żywienia w różnych postaciach zakażenia i zatrucia pokarmowego.23
T-L-2Zaliczenie ćwiczeń3
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zatrucia, zakażenia pokarmowe.6
T-W-2Źródła i drogi przenoszenia.4
T-W-3Żywienie w zakażeniach i zatruciach pokarmowych4
T-W-4Zakażenie pałeczką Salmonella.3
T-W-5Zatrucie enterotoksyną gronkowcową3
T-W-6Zatrucie jadem kiełbasianym - toksyną botulinową.3
T-W-7Żywienie w biegunce ostrej, przewlekłej, nieswoistej i chlorkowej.3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu końcowego5
A-L-5Konsultacje z nauczycielem18
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-3mhig_W01Posiada roszerzoną wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych.
Treści programoweT-W-7Żywienie w biegunce ostrej, przewlekłej, nieswoistej i chlorkowej.
T-L-1Przygotowyanie schematów żywienia w różnych postaciach zakażenia i zatrucia pokarmowego.
T-W-4Zakażenie pałeczką Salmonella.
T-W-3Żywienie w zakażeniach i zatruciach pokarmowych
T-W-1Zatrucia, zakażenia pokarmowe.
T-W-2Źródła i drogi przenoszenia.
T-W-6Zatrucie jadem kiełbasianym - toksyną botulinową.
T-W-5Zatrucie enterotoksyną gronkowcową
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował podstawowych zagadnień z zakrsu zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym. Nie zna bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów.
3,0Posiada dostateczną wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Posiada częściową wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Opanował prawie całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Posiada całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Posiada całą wiedzę w zakrsie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym oraz bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów. Poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-3mhig_U01Posiada umiejętność projektowania schematów żywieniowych w różnych rodzajach zatruć i zakażeń pokarmowych. Potrafi właściwie analizować pryczyny i przebieg procesów związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych.
Treści programoweT-W-1Zatrucia, zakażenia pokarmowe.
T-L-1Przygotowyanie schematów żywienia w różnych postaciach zakażenia i zatrucia pokarmowego.
T-W-5Zatrucie enterotoksyną gronkowcową
T-W-6Zatrucie jadem kiełbasianym - toksyną botulinową.
T-W-4Zakażenie pałeczką Salmonella.
T-W-7Żywienie w biegunce ostrej, przewlekłej, nieswoistej i chlorkowej.
T-W-2Źródła i drogi przenoszenia.
T-W-3Żywienie w zakażeniach i zatruciach pokarmowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prawidłowo ustalić schematu żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Nie potrafi w najprostszy sposób zapreentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje schematy żywienia w zależności od rodzaju zatrucia i zakażenia pokarmowego. Prawidłowo prezentuje wyniki badań dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-3mhig_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym.
Treści programoweT-W-2Źródła i drogi przenoszenia.
T-L-1Przygotowyanie schematów żywienia w różnych postaciach zakażenia i zatrucia pokarmowego.
T-W-6Zatrucie jadem kiełbasianym - toksyną botulinową.
T-W-1Zatrucia, zakażenia pokarmowe.
T-W-3Żywienie w zakażeniach i zatruciach pokarmowych
T-W-4Zakażenie pałeczką Salmonella.
T-W-5Zatrucie enterotoksyną gronkowcową
T-W-7Żywienie w biegunce ostrej, przewlekłej, nieswoistej i chlorkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.