Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z analizy żywności, towaroznawstwa żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne, zasady BHP, wprowadzenie | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn. | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę. | 1 |
T-L-4 | Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców. | 2 |
T-L-5 | Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego. | 1 |
T-L-6 | Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań. | 1 |
T-L-7 | Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice | 1 |
T-L-8 | Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety. | 3 |
T-W-2 | Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci | 3 |
T-W-3 | Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym. | 3 |
T-W-4 | Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie. | 3 |
T-W-5 | Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie zagadnienia problemowego | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach. |
M-3 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B11tz_W01 Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia roślinnego | TOW_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-L-6, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-W-4, T-L-9, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
TOW_2A_B11tz_W02 Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia zwierzęcego | TOW_2A_W02 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
TOW_2A_B11tz_W03 Student potrafi rozróżniać produkty ze względu na ich jakość i bezpieczeństwo zdrowotne, zna zalety i wady stosowania poszczególnych środków | TOW_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-L-8, T-W-3, T-W-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
TOW_2A_B11tz_W04 Student potrafi zdefiniować potrzeby współczesnego człowieka wynikające ze specyfiki trybu życia w zakresie stosowania suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | TOW_2A_W09 | S2A_W01 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-L-5, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-8, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_2A_B11tz_W05 Umie rozróżniać informacje o charakterze komercyjnym od merytorycznych, potrafi wskazać uwarunkowania społeczne wpływające na stan rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | TOW_2A_W15 | S2A_W01 | InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-L-7, T-L-5, T-W-3, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B11tz_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego i krytycznego poszukiwania informacji w zakresie produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
TOW_2A_B11tz_U02 Student potrafi zweryfikować produkt specjalnego przeznaczenia, suplement diety i żywność funkcjonalną pod kątem ich faktycznej przydatności dla człowieka | TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-2, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
TOW_2A_B11tz_U03 Student potrafi dobierać substancje bioaktywne przydatne do tworzenia konkretnych suplementów diety i żywności funkcjonalnej | TOW_2A_U05 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-7, T-W-2, T-L-5, T-L-8, T-W-4, T-L-4, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
TOW_2A_B11tz_U04 Potrafi zaproponować odpowiedni produkt specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną lub suplement diety odpowiednie dla określonego odbiorcy | TOW_2A_U06 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-L-6, T-L-5, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
TOW_2A_B11tz_U05 Student potrafi samodzielnie poszukiwać i analizować informacje dotyczące rynku produktów specjalnego przeznaczenia i suplementów diety i żywności funkcjonalnej | TOW_2A_U09 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1 | T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-8, T-W-4, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-W-5, T-L-5 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B11tz_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-2, T-L-6, T-W-3, T-L-8, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B11tz_K02 Student posiada kompetencje w zakresie swojej działalności na rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej i ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się w tym zakresie | TOW_2A_K08 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-5, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-L-7, T-W-4, T-W-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B11tz_W01 Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia roślinnego | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_W02 Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia zwierzęcego | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_W03 Student potrafi rozróżniać produkty ze względu na ich jakość i bezpieczeństwo zdrowotne, zna zalety i wady stosowania poszczególnych środków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe korzyści i ograniczenia żywieniowe stosowania poszczególnych grup żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_W04 Student potrafi zdefiniować potrzeby współczesnego człowieka wynikające ze specyfiki trybu życia w zakresie stosowania suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu zaproponować odpowiednie produkty specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną i suplementy diety w zależności od potrzeb i trybu życia konsumenta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_W05 Umie rozróżniać informacje o charakterze komercyjnym od merytorycznych, potrafi wskazać uwarunkowania społeczne wpływające na stan rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu rozróżnić informacje o charakterze reklamowym od merytorycznych w odniesieniu do produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B11tz_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego i krytycznego poszukiwania informacji w zakresie produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety | 2,0 | |
3,0 | Student umie wyszukać podstawowe informacje dotyczące produktów specjalnego przeznaczenia, suplementów diety i żywności funkcjonalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_U02 Student potrafi zweryfikować produkt specjalnego przeznaczenia, suplement diety i żywność funkcjonalną pod kątem ich faktycznej przydatności dla człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie potrafi krytycznie zweryfikować przydatość danego suplementu diety, produktu specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_U03 Student potrafi dobierać substancje bioaktywne przydatne do tworzenia konkretnych suplementów diety i żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólną rolę podstawowych substancji bioaktywnych w żywności dla człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_U04 Potrafi zaproponować odpowiedni produkt specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną lub suplement diety odpowiednie dla określonego odbiorcy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe potrzeby poszczególnych odbiorców w zakresie suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_U05 Student potrafi samodzielnie poszukiwać i analizować informacje dotyczące rynku produktów specjalnego przeznaczenia i suplementów diety i żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukać i przeanalizować krytycznie podstawowe informacje dotyczące suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B11tz_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odnaleźć i wskazać nowe suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia i żywność funkcjonalną pojawiające się na rynku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B11tz_K02 Student posiada kompetencje w zakresie swojej działalności na rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej i ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się w tym zakresie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić swój stosunek do współczesnego rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alchimowicz M., Żywność a produkty lecznicze – czy zawsze oddzielnie?, Aporie ekologii pogranicza pod red. W. Wawrzyniaka i T. Zaborowskiego, Wyd. ZWSHiFM, Zielona Góra, 2009, rozdz. 24, 283 – 287
- Kołakowska A., Żywność funkcjonalna., Materiały z Sesji Jubileuszowej z okazji 50-lecia AR w Szczecinie " Nauki rolnicze w służbie człowieka i przyrody", Szczecin 29 września 2004., Szczecin, 2004, referaty, s.88-94
- Kołakowska A., Kołakowski E., Kucharska E., Żywność funkcjonalna z ryb., Broszura PolFood, Wyd. Poznański Park naukowo-Techniczny., Poznań, 2005
- Swiderski F. (red), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagraniczne