Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Problemy projektowania jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy projektowania jednostek pływających
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość konstrukcji oraz wyposażenia statku i podstawy wiedzy o eksploatacji statku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania specyficznych problemów kontraktacji oraz prowadzenia nadzoru z ramienia armatora nad projektowaniem i budową statku w zakładach przemysłu stoczniowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wstępne obliczenia podstawowych charakterystyk statku.2
T-P-2Wstępne oceny kosztu wytworzenia i kosztu eksploatacji wybranych typów statków.2
T-P-3Projektowanie zmian konstrukcyjnych oraz określenie ich kosztu.2
T-P-4Przykładowa analiza wybranych wyników prób morskich i na uwięzi. Analiza odchyleń od wymagań kontraktu.3
T-P-5Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Warunki brzegowe procesu projektowania – międzynarodowe konwencje morskie, przepisy towarzystw klasyfikacyjnych, wymagania władzy administracyjnej.1
T-W-2Podział konstrukcyjny statku oraz forma i struktura dokumentacji projektowej, podstawowe dokumenty projektowe statku.1
T-W-3Metody i narzędzia stosowane we współczesnym procesie projektowania okrętowego – modelowanie 3D, koordynacja projektowa, „design for cost” „design for production”. Organizacja procesu projektowego w kolejnych etapach projektowania.1
T-W-4Wyznaczanie wstępnych charakterystyk projektowych statku – projektowanie ofertowe. Proces kontraktacji statku towarowego, podstawy prawne, dokumenty kontraktowe, gwarancje kontraktowe. Dokumentacja materiałowa statku. Zatwierdzanie dokumentacji technicznej.2
T-W-5Określenie technicznego kosztu wytworzenia statku oraz kosztu eksploatacji statku. Współpraca nadzoru armatora z technicznymi służbami stoczni. Zmiany projektowe – rodzaje zmian, określanie kosztu zmian na życzenie armatora1
T-W-6Weryfikacja osiągów statku – program prób na uwięzi, program prób morskich. Weryfikacja głównych parametrów projektowych statku – próba przechyłów, próba nośności, próba prędkości – sposób przeprowadzania i urządzenia pomiarowe.1
T-W-7Określenie technicznego kosztu wytworzenia statku oraz kosztu eksploatacji statku. Współpraca nadzoru armatora z technicznymi służbami stoczni. Zmiany projektowe – rodzaje zmian, określanie kosztu zmian na życzenie armatora, procedura opracowania i uzgadniania dokumentacji i kosztu zmiany.1
T-W-8Trendy cenowe światowego rynku budowy statków. Kierunki rozwoju podstawowych typów statków towarowych oraz ich wyposaŜenia.1
T-W-9Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu10
A-P-2Studiowanie literatury7
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie z wykorzystaniem rzutnika, komputera
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-03_W01
Student ma szczegółówą i uporządkowaną wiedzę w zakresie procesu projektowania i budowy jednostek pływających wraz z organizacją i realizacją procesów transportowych, zna i rozumie zasady projektowania i zarządzania łańcuchami dostaw transportowych zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
TR_2A_W03, TR_2A_W05, TR_2A_W07, TR_2A_W08, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-3, T-P-2, T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-P-3, T-W-1, T-W-7, T-P-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-03_U01
Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, przeprowadzac eksperymenty i interpretowac wyniki,wyciągac wnioski, potrafi integrowac wiedzę z zakresu projektowania jednostek pływajacych oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także sformułowac specyfikację złożonego zadania z zakresu projektowania jednostek pływających o charakterze praktycznym oraz ocenic przydatnośc wykorzystania osiągnięc nauki do rozwiązywania zagadnień z zakresu problemów projektowania jednostek pływających.
TR_2A_U05, TR_2A_U08, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U21T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-03_K02
Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z problemami projektowania jednostek pływajkących na społeczeństwo, rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie oraz potrafi myślec i działac w sposób kreatywny.
TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-03_W01
Student ma szczegółówą i uporządkowaną wiedzę w zakresie procesu projektowania i budowy jednostek pływających wraz z organizacją i realizacją procesów transportowych, zna i rozumie zasady projektowania i zarządzania łańcuchami dostaw transportowych zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-03_U01
Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, przeprowadzac eksperymenty i interpretowac wyniki,wyciągac wnioski, potrafi integrowac wiedzę z zakresu projektowania jednostek pływajacych oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także sformułowac specyfikację złożonego zadania z zakresu projektowania jednostek pływających o charakterze praktycznym oraz ocenic przydatnośc wykorzystania osiągnięc nauki do rozwiązywania zagadnień z zakresu problemów projektowania jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-03_K02
Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z problemami projektowania jednostek pływajkących na społeczeństwo, rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie oraz potrafi myślec i działac w sposób kreatywny.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Chądzyński W., Elementy współczesnej metodyki projektowania obiektów pływających, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
  2. Chądzyński W., Trendy rozwoju procesów projektowania okrętowego, Wydawnoctwo CTO, Gdańsk, 2001
  3. Chądzyński W., Trendy rozwoju procesów projektowania okrętowego, Wydawnictwo CTO, Gdańsk, 2001
  4. Erichsen S., Management of marine design, Butterworths and Co, London ., 1989
  5. Erichsen S., Management of marine design, Butterworths and Co, London, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wstępne obliczenia podstawowych charakterystyk statku.2
T-P-2Wstępne oceny kosztu wytworzenia i kosztu eksploatacji wybranych typów statków.2
T-P-3Projektowanie zmian konstrukcyjnych oraz określenie ich kosztu.2
T-P-4Przykładowa analiza wybranych wyników prób morskich i na uwięzi. Analiza odchyleń od wymagań kontraktu.3
T-P-5Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki brzegowe procesu projektowania – międzynarodowe konwencje morskie, przepisy towarzystw klasyfikacyjnych, wymagania władzy administracyjnej.1
T-W-2Podział konstrukcyjny statku oraz forma i struktura dokumentacji projektowej, podstawowe dokumenty projektowe statku.1
T-W-3Metody i narzędzia stosowane we współczesnym procesie projektowania okrętowego – modelowanie 3D, koordynacja projektowa, „design for cost” „design for production”. Organizacja procesu projektowego w kolejnych etapach projektowania.1
T-W-4Wyznaczanie wstępnych charakterystyk projektowych statku – projektowanie ofertowe. Proces kontraktacji statku towarowego, podstawy prawne, dokumenty kontraktowe, gwarancje kontraktowe. Dokumentacja materiałowa statku. Zatwierdzanie dokumentacji technicznej.2
T-W-5Określenie technicznego kosztu wytworzenia statku oraz kosztu eksploatacji statku. Współpraca nadzoru armatora z technicznymi służbami stoczni. Zmiany projektowe – rodzaje zmian, określanie kosztu zmian na życzenie armatora1
T-W-6Weryfikacja osiągów statku – program prób na uwięzi, program prób morskich. Weryfikacja głównych parametrów projektowych statku – próba przechyłów, próba nośności, próba prędkości – sposób przeprowadzania i urządzenia pomiarowe.1
T-W-7Określenie technicznego kosztu wytworzenia statku oraz kosztu eksploatacji statku. Współpraca nadzoru armatora z technicznymi służbami stoczni. Zmiany projektowe – rodzaje zmian, określanie kosztu zmian na życzenie armatora, procedura opracowania i uzgadniania dokumentacji i kosztu zmiany.1
T-W-8Trendy cenowe światowego rynku budowy statków. Kierunki rozwoju podstawowych typów statków towarowych oraz ich wyposaŜenia.1
T-W-9Zaliczenie1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu10
A-P-2Studiowanie literatury7
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-03_W01Student ma szczegółówą i uporządkowaną wiedzę w zakresie procesu projektowania i budowy jednostek pływających wraz z organizacją i realizacją procesów transportowych, zna i rozumie zasady projektowania i zarządzania łańcuchami dostaw transportowych zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W07ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów i usług logistycznych, zna i rozumie zasady projektowania sieci logistycznych i zarządzania łańcuchami dostaw
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania specyficznych problemów kontraktacji oraz prowadzenia nadzoru z ramienia armatora nad projektowaniem i budową statku w zakładach przemysłu stoczniowego.
Treści programoweT-W-3Metody i narzędzia stosowane we współczesnym procesie projektowania okrętowego – modelowanie 3D, koordynacja projektowa, „design for cost” „design for production”. Organizacja procesu projektowego w kolejnych etapach projektowania.
T-P-2Wstępne oceny kosztu wytworzenia i kosztu eksploatacji wybranych typów statków.
T-P-1Wstępne obliczenia podstawowych charakterystyk statku.
T-W-2Podział konstrukcyjny statku oraz forma i struktura dokumentacji projektowej, podstawowe dokumenty projektowe statku.
T-W-4Wyznaczanie wstępnych charakterystyk projektowych statku – projektowanie ofertowe. Proces kontraktacji statku towarowego, podstawy prawne, dokumenty kontraktowe, gwarancje kontraktowe. Dokumentacja materiałowa statku. Zatwierdzanie dokumentacji technicznej.
T-W-8Trendy cenowe światowego rynku budowy statków. Kierunki rozwoju podstawowych typów statków towarowych oraz ich wyposaŜenia.
T-W-6Weryfikacja osiągów statku – program prób na uwięzi, program prób morskich. Weryfikacja głównych parametrów projektowych statku – próba przechyłów, próba nośności, próba prędkości – sposób przeprowadzania i urządzenia pomiarowe.
T-P-3Projektowanie zmian konstrukcyjnych oraz określenie ich kosztu.
T-W-1Warunki brzegowe procesu projektowania – międzynarodowe konwencje morskie, przepisy towarzystw klasyfikacyjnych, wymagania władzy administracyjnej.
T-W-7Określenie technicznego kosztu wytworzenia statku oraz kosztu eksploatacji statku. Współpraca nadzoru armatora z technicznymi służbami stoczni. Zmiany projektowe – rodzaje zmian, określanie kosztu zmian na życzenie armatora, procedura opracowania i uzgadniania dokumentacji i kosztu zmiany.
T-P-4Przykładowa analiza wybranych wyników prób morskich i na uwięzi. Analiza odchyleń od wymagań kontraktu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie z wykorzystaniem rzutnika, komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-03_U01Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, przeprowadzac eksperymenty i interpretowac wyniki,wyciągac wnioski, potrafi integrowac wiedzę z zakresu projektowania jednostek pływajacych oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także sformułowac specyfikację złożonego zadania z zakresu projektowania jednostek pływających o charakterze praktycznym oraz ocenic przydatnośc wykorzystania osiągnięc nauki do rozwiązywania zagadnień z zakresu problemów projektowania jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania specyficznych problemów kontraktacji oraz prowadzenia nadzoru z ramienia armatora nad projektowaniem i budową statku w zakładach przemysłu stoczniowego.
Treści programoweT-P-2Wstępne oceny kosztu wytworzenia i kosztu eksploatacji wybranych typów statków.
T-P-1Wstępne obliczenia podstawowych charakterystyk statku.
T-P-3Projektowanie zmian konstrukcyjnych oraz określenie ich kosztu.
T-P-4Przykładowa analiza wybranych wyników prób morskich i na uwięzi. Analiza odchyleń od wymagań kontraktu.
Metody nauczaniaM-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-03_K02Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z problemami projektowania jednostek pływajkących na społeczeństwo, rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie oraz potrafi myślec i działac w sposób kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania specyficznych problemów kontraktacji oraz prowadzenia nadzoru z ramienia armatora nad projektowaniem i budową statku w zakładach przemysłu stoczniowego.
Treści programoweT-P-1Wstępne obliczenia podstawowych charakterystyk statku.
T-P-2Wstępne oceny kosztu wytworzenia i kosztu eksploatacji wybranych typów statków.
T-P-3Projektowanie zmian konstrukcyjnych oraz określenie ich kosztu.
T-P-4Przykładowa analiza wybranych wyników prób morskich i na uwięzi. Analiza odchyleń od wymagań kontraktu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.