Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i ekologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska i ekologia zwierząt | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu fizyki, chemii, ekologii ogólnej, biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami rozpoznawania zanieczyszczeń środowiska (chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi) |
C-2 | Zapoznanie studentów ze sposobami analiz zanieczyszczeń poszczególnych elementów środowiska |
C-3 | Zapoznanie z ogólnymi metodami walki z zanieczyszczeniami środowiska |
C-4 | Wykształcenie wrażliwości na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem do środowiska nadmiernej ilości czynników szkodliwych |
C-5 | Zapoznanie z prawodawstwem dotyczącym ochrony środowiska w Polsce |
C-6 | Rozpoznawanie typów rozmieszczenia zwierząt w środowisku, charakterystyki demograficznej, metod badań populacji. Nabycie umiejętności oceny relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki degradujące środowiska | 4 |
T-A-2 | Metody poboru próbek środowiskowych do badań | 2 |
T-A-3 | Współczesne metody badań ekotoksykologicznych | 2 |
T-A-4 | Wpływ zanieczyszczeń na różnorodność biologiczną | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty prawne ochrony środowiska | 2 |
T-W-2 | Źródła zanieczyszczeń środowiska | 2 |
T-W-3 | Powiązania ochrony środowiska z ochroną przyrody | 2 |
T-W-4 | Ekologia zwierząt: autekologia, synekologia, demekologia | 6 |
T-W-5 | Interakcje wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe zwierząt | 2 |
T-W-6 | Łańcuchy pokarmowe a ekotoksykologia | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotownie prezentacji na zadany temat | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
A-A-4 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-T-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z zajęć terenowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_W01 Student posiada wiedzę na temat zagrożeń zanieczyszczenia środowiska i jego związków z fauną | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-4 | T-T-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_U01 Student potrafi rozpoznać jakość środowiska pod względem zanieczyszczeń i ocenić jego wpływ na funkcjonowanie zwierząt i ludzi | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-1, C-3 | T-T-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_K01 Student w wyniku pozyskanej wiedzy potrafi interpretować i przedstawiać zdobytą wiedzę i wykazywać pozytywny stosunek do przyrody | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-1, C-2, C-4 | T-T-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_W01 Student posiada wiedzę na temat zagrożeń zanieczyszczenia środowiska i jego związków z fauną | 2,0 | brak wiedzy na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt |
3,0 | wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dostatecznym | |
3,5 | wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_U01 Student potrafi rozpoznać jakość środowiska pod względem zanieczyszczeń i ocenić jego wpływ na funkcjonowanie zwierząt i ludzi | 2,0 | brak umiejętności rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych |
3,0 | umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dostatecznym | |
3,5 | umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D26_K01 Student w wyniku pozyskanej wiedzy potrafi interpretować i przedstawiać zdobytą wiedzę i wykazywać pozytywny stosunek do przyrody | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się dostateczną znajomością problemów zanieczyszczeń środowiska i jego wpływu na organizmy zwierzęce oraz możliwości wpływania na poprawę dobrostanu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
- Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
- Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
- Zabłocki i in., Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
- Kurnatowska A. i in., Ekologia i jej związki z innymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
- Olczak R., Warcholska A.U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody - wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999