Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Języki znaczników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Języki znaczników
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zabresu struktur danych
W-2Podstawy programowania
W-3Podstawy języków znaczników
W-4Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
C-5Budowanie treści WWW z wykorzystaniem HTML

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink2
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer2
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath2
T-L-4Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów3
T-L-5Tworzenie dokumentów DTD2
T-L-6HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML2
T-L-7HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS2
15
wykłady
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników1
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw1
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer2
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema2
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT1
T-W-11HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML2
T-W-12HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w domu -> przygotowanie do zaliczenia zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_W01
Zna budowę dokumentu XML
BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-L-5, T-W-1M-1S-2
BI_1A_BI-S-O4.1_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1
BI_1A_BI-S-O4.1_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_U01
Tworzy dokumenty XML
BI_1A_U09, BI_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-5, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1
BI_1A_BI-S-O4.1_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
BI_1A_U09, BI_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1
BI_1A_BI-S-O4.1_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
BI_1A_U09, BI_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-4T-L-4, T-W-10M-1, M-2S-1
BI_1A_BI-S-O4.1_U04
Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
BI_1A_U09, BI_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-2, C-4T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1
BI_1A_BI-S-O4.1_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_W01
Zna budowę dokumentu XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
BI_1A_BI-S-O4.1_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
BI_1A_BI-S-O4.1_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_U01
Tworzy dokumenty XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
BI_1A_BI-S-O4.1_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
BI_1A_BI-S-O4.1_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
BI_1A_BI-S-O4.1_U04
Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.1_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
BI_1A_BI-S-O4.1_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Literatura podstawowa

  1. Arciniegas F, XML. Kompendium programisty, Helion, 2002
  2. B.Pfaffenberger, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Wydawnictwo HELION, 2005
  3. Schafer S., TML, XHTML i CSS. Biblia, Helion, 2010, 5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink2
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer2
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath2
T-L-4Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów3
T-L-5Tworzenie dokumentów DTD2
T-L-6HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML2
T-L-7HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników1
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw1
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer2
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema2
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT1
T-W-11HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML2
T-W-12HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w domu -> przygotowanie do zaliczenia zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_W01Zna budowę dokumentu XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-L-5Tworzenie dokumentów DTD
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_W02Zna zasady tworzenia dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_W03Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_U01Tworzy dokumenty XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
Treści programoweT-L-5Tworzenie dokumentów DTD
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_U02Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_U03Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-L-4Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_U04Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
Treści programoweT-W-4XML: Łącza XLink
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_K01Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
T-W-4XML: Łącza XLink
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
T-W-7XML: Schematy XSchema
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.1_K02Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Treści programoweT-L-5Tworzenie dokumentów DTD
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
T-L-4Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML