Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, w tym klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genów różnych organizmów. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. |
C-2 | Omówienie transformacji materiału genetycznego podczas cyklu komórkowego. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. |
C-3 | Kształtowanie u studentów otwartej postawy w zakresie pogłębiania wiedzy z zakresu gentyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Replikacja DNA. Podział mitotyczny i mejotyczny. | 2 |
T-A-2 | Prawa Mendla. | 2 |
T-A-3 | Współdziałanie genów i plejotropia. | 2 |
T-A-4 | Sprzężenie cech i mapowanie genów. Chromosomowa teoria Morgana. | 2 |
T-A-5 | Cechy sprzężone i związane z płcią. | 2 |
T-A-6 | Allele wielokrotne, markery genetyczne. | 2 |
T-A-7 | Cechy ilościowe – charakterystyka i porównanie z cechami jakościowymi. | 2 |
T-A-8 | Zmienność genetyczna populacji i metody jej oceny. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. Kod genetyczny. | 2 |
T-W-2 | Struktura genomu u organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa genu. Mapy genomowe. | 2 |
T-W-3 | Mechanizm ekspresji genów – transkrypcja i dojrzewanie RNA, translacja. | 2 |
T-W-4 | Regulacja ekspresji genów u bakterii, wirusów i organizmów eukariotycznych. | 2 |
T-W-5 | Molekularne mechanizmy mutacji, działanie czynników mutagenicznych. Naprawa DNA. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu oraz ich skutki. | 2 |
T-W-7 | Genetyczne podstawy procesów odpornościowych. | 1 |
T-W-8 | Genetyczne podstawy determinacji i różnicowania płci. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie treści ćwiczeń | 4 |
A-A-5 | Kosultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie treści wykładów | 4 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-2 | Ocena formująca: kontrola aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca bazuje na ocenie formującej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_W01 W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student powinien charakteryzować mutacje kwasów nukleinowych. | BI_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BIB-S-C2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśniać molekularny mechanizm dziedziczenia. | BI_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiećwykonywać krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech. | BI_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na pogłębianie wiedzy z zakresu genetyki ogólnej | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-3 | T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_W01 W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student powinien charakteryzować mutacje kwasów nukleinowych. | 2,0 | Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki oraz nie objaśnia zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student nie charakteryzuje mutacji kwasów nukleinowych. |
3,0 | Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych. | |
3,5 | Student biegle opisuje podstawowe oraz słabo ponadpodstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych. | |
4,0 | Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna podstawowe czynniki mutagenne. | |
4,5 | Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna i rozpoznaje podstawowe czynniki mutagenne. | |
5,0 | Student opisuje doskonale podstawowe pojęcia oraz biegle definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student doskonale charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz biegle rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie czynniki mutagenne. | |
BI_1A_BIB-S-C2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśniać molekularny mechanizm dziedziczenia. | 2,0 | Student nie objaśnia podstawowych molekularnych mechanizmów dziedziczenia. |
3,0 | Student objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia. | |
3,5 | Student biegle objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia. | |
4,0 | Student biegle objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia. | |
4,5 | Student doskonale objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia. | |
5,0 | Student doskonale objaśnia, charakteryzuje i tłumaczy wszystkie molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz biegle rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiećwykonywać krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech. | 2,0 | Student nie wykonuje krzyżówek genetycznych opisujących schemat dziedziczenia cech. |
3,0 | Student wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech. | |
3,5 | Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech. | |
4,0 | Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników. | |
4,5 | Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne o różnym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników. | |
5,0 | Student doskonale wykonuje krzyżówki genetyczne o zaawansowanym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać rozbudowanej interpretacji wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na pogłębianie wiedzy z zakresu genetyki ogólnej | 2,0 | Student nie wykazuje otwartej postawy w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. |
3,0 | Student wykazuje otwartą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. | |
3,5 | Student wykazuje otwartą i aktywną postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. | |
4,0 | Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. | |
4,5 | Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę i jest chętny do ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
- Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
- Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki, UMK, Toruń, 1998
Literatura dodatkowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009