Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Programowanie multimediów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie multimediów | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość technik programistycznych |
W-2 | umiejętności zwiążane z pracą w multimedialnym systemie operacyjnym |
W-3 | umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami programistycznymi z zakresu tworzenia, przetwarzania , preesyłania i prezentowania treści multimedialnych, takich jak dźwięk, obraz, animacja itp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE) | 2 |
T-L-2 | Tworzenie prostych aplikacji konsolowych i graficznych | 2 |
T-L-3 | Oprogramowanie GUI | 2 |
T-L-4 | Grafika 2D, tworzenie grafiki i przetwarzanie obrazu | 2 |
T-L-5 | Grafika 2D - techniki prostej animacji | 2 |
T-L-6 | Dźwięk i mowa - metody syntezy i odtwarzania | 2 |
T-L-7 | Strumieniowanie - tworzenie odtwarzaczy multimedialnych | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do programowania obiektowego w języku Java | 2 |
T-W-2 | Tworzenie graficznego interfejsu użytkownkia | 2 |
T-W-3 | Tworzenie i przetwarzanie grafiki 2D | 2 |
T-W-4 | Grafika 3D | 2 |
T-W-5 | Przetwarzanie dźwięku cyfrowego | 2 |
T-W-6 | Obsługa animacji i innych danych strumieniowych | 2 |
T-W-7 | Synteza mowy | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | dopracowanie programów realizowanych na zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie dokumentacji technicznej środowiska Java | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w zakresie prezentacji technik programistycznych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne w zakresie indywidualnej realizacji przykładowych aplikacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzanie stopnia realizacji poszczególnych przykładów na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe na koniec wykładu i zaliczenie ustne za zankończenie laboratorium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_W01 Student w wynku przeprowdzonych zajec będzie stanie definiować podstawowe problemy związane z przetwarzaniem, przesy laniem i prezentowaniem danych multimedialnych w środowisku komputerowym | BI_1A_W02, BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W11, BI_1A_W14, BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3 |
BI_1A_BII-S-O2.1_W02 Student zna i rozumie tematykę programowania multimediów w języku Java | BI_1A_W14 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3 |
BI_1A_BII-S-O2.1_W03 Student zna podstawowe biblioteki umożliwiające przetwarzanie multimediów w języku Java | BI_1A_W14 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3 |
BI_1A_BII-S-O2.1_W04 Student zna i potrafi opisać zagadnienia związane z tworzeniem graficznego interfejsu użytkownika w języku Java | BI_1A_W14 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-L-3 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_U01 Student w wynku przeprowdzonych zajec będzie w stanie opracowywać oprogramowanie rezlizujące podstawowe algorytmy związane z przetwarzaniem, przesylaniem i prezentowaniem danych multimedialnych w środowisku komputerowym | BI_1A_U09, BI_1A_U10, BI_1A_U11 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | — | M-2 | S-1, S-4 |
BI_1A_BII-S-O2.1_U02 Student potrafi stworzyć aplikację wyposażoną w graficzny interfejs użytkownika | BI_1A_U14 | T1A_U05, T1A_U07 | InzA_U07 | C-1 | — | M-2 | S-1, S-4 |
BI_1A_BII-S-O2.1_U03 Student potrafi posłużyć się istniejącymi bibliotekami do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | BI_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | S-4 |
BI_1A_BII-S-O2.1_U04 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zaimplementować aplikacje multimedialną w języku Java | BI_1A_U10, BI_1A_U14 | P1A_U03, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07 | — | — | — | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w doniesieniu do autorozwoju; kreatywne podejście do rozwiązywania niestandardowych problemów; świadomość ciągłego kształcenia. | BI_1A_K01, BI_1A_K03, BI_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
BI_1A_BII-S-O2.1_K02 Potrafi samodzielnie realizować zadania na podstawie wcześniej określonych wymagań | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-4 |
BI_1A_BII-S-O2.1_K03 Rozumię potrzebę zwiększania swojej wiedzy z dziedziny przetwarzania multimediów oraz dzielenia się wiedzą już posiadaną | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_W01 Student w wynku przeprowdzonych zajec będzie stanie definiować podstawowe problemy związane z przetwarzaniem, przesy laniem i prezentowaniem danych multimedialnych w środowisku komputerowym | 2,0 | Student nie dysponuje wiedzą na temat podstawowych technik i narzędzi |
3,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, potrafi dokonać ich porównania | |
4,0 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE | |
4,5 | Student dysponuje zaawanoswaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, potrafi dokonac ich systematyzacji i porównania | |
5,0 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, zna ich cehcy charakterystyczne i potrafi proponować ich konkretnr zastosowanie | |
BI_1A_BII-S-O2.1_W02 Student zna i rozumie tematykę programowania multimediów w języku Java | 2,0 | Student nie dysponuje wiedzą na temat podstawowych technik i narzędzi |
3,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczą i przetwarzania multimediów w JAVIE | |
3,5 | Student dysponuje umiarkowaną wiedzą dotyczącą przetwarzania multimediów w JAVIE | |
4,0 | Student dysponuje dużą wiedzą dotyczącą przetwarzania multimediów w JAVIE, potrafi porównać wybrane metody i zastosować je w określonych przypadkach | |
4,5 | Student dysponuje kompleksową wiedzą dotyczącą przetwarzania multimediów w JAVIE, potrafi dokonać przeglądu wybranych metod i zastosować je w określonych przypadkach | |
5,0 | Student dysponuje kompleksową wiedzą dotyczącą przetwarzania multimediów w JAVIE, potrafi dokonać syntezy wiedzy na ten temat oraz proponować rozwiązanai wykraczające poza typowe scenariusze | |
BI_1A_BII-S-O2.1_W03 Student zna podstawowe biblioteki umożliwiające przetwarzanie multimediów w języku Java | 2,0 | Student nie dysponuje wiedzą na temat podstawowych technik i narzędzi |
3,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, potrafi dokonać ich porównania | |
4,0 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE | |
4,5 | Student dysponuje zaawanoswaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, potrafi dokonac ich systematyzacji i porównania | |
5,0 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat bibliotek ukierunkowanych na przetwarzanie multimediów w JAVIE, zna ich cehcy charakterystyczne i potrafi proponować ich konkretnr zastosowanie | |
BI_1A_BII-S-O2.1_W04 Student zna i potrafi opisać zagadnienia związane z tworzeniem graficznego interfejsu użytkownika w języku Java | 2,0 | Student nie dysponuje wiedzą na temat podstawowych technik i narzędzi |
3,0 | Student dysponuje elementarną wiedzą na temat podstawowych zagadnień dot. tworzenia graficznych interfejsów użytkownika w JAVIE | |
3,5 | Student dysponuje elementarną wiedzą na temat podstawowych zagadnień dot. tworzenia graficznych interfejsów użytkownika w JAVIE, potrafi zaproponować odpowiednie rozwiązania dla prostych problemów | |
4,0 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat wybranych zagadnień dot. tworzenia graficznych interfejsów użytkownika w JAVIE, potrafi zaproponować odpowiednie rozwiązania dla prostych problemów | |
4,5 | Student dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat wybranych zagadnień dot. tworzenia graficznych interfejsów użytkownika w JAVIE, potrafi zaproponować odpowiednie rozwiązania dla złożonych problemów | |
5,0 | Student dysponuje bogatą wiedzą na temat wybranych zagadnień dot. tworzenia graficznych interfejsów użytkownika w JAVIE, potrafi przeanalizować i porównać wybrane zagadnienia oraz zaproponować odpowiednie rozwiązania dla złożonych problemów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_U01 Student w wynku przeprowdzonych zajec będzie w stanie opracowywać oprogramowanie rezlizujące podstawowe algorytmy związane z przetwarzaniem, przesylaniem i prezentowaniem danych multimedialnych w środowisku komputerowym | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych technik i narzędzi do rozwiązywania najprostszych problemów algorytmicznych |
3,0 | Student potrafi zrealizować prostą aplikację wykorzystującą multimedia | |
3,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującą multimedia | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującąwybrane elementy multimedialne (obraz, dźwięk, animację) | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować zaawansowaną aplikację wykorzystującą wybrane elementy multimedialne(obraz, dźwięk, animację) | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować zaawansowaną aplikację wykorzystującą całość mediów (obraz, dźwięk, animację) | |
BI_1A_BII-S-O2.1_U02 Student potrafi stworzyć aplikację wyposażoną w graficzny interfejs użytkownika | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych technik i narzędzi do rozwiązywania najprostszych problemów algorytmicznych |
3,0 | Student potrafi zrealizować prostą aplikację wykorzystującą interfejs graficzny | |
3,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującą interfejs graficzny i wybrane elementy multimedialne (obraz, dźwięk, animację) | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującą interfejs graficzny i wybrane elementy multimedialne (obraz, dźwięk, animację) | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować zaawansowaną aplikację wykorzystującą interfejs graficzny oraz wybrane elementy multimedialne(obraz, dźwięk, animację) | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować zaawansowaną aplikację wykorzystującą interfejs graficzny i całość mediów (obraz, dźwięk, animację) | |
BI_1A_BII-S-O2.1_U03 Student potrafi posłużyć się istniejącymi bibliotekami do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych technik i narzędzi do rozwiązywania najprostszych problemów algorytmicznych |
3,0 | Student potrafi zrealizować prostą aplikację wykorzystującą jedną z prezentowanych bibliotek do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | |
3,5 | Student potrafi zrealizować prostą aplikację wykorzystującą dwie z prezentowanych bibliotek do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | |
4,0 | Student potrafi zrealizować prostą aplikację wykorzystującą kilka z prezentowanych bibliotek do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | |
4,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującą kilka z prezentowanych bibliotek do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | |
5,0 | Student potrafi zrealizować zaawansowaną aplikację wykorzystującą wiele z prezentowanych bibliotek do tworzenia GUI oraz przetwarzania multimediów | |
BI_1A_BII-S-O2.1_U04 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zaimplementować aplikacje multimedialną w języku Java | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych technik i narzędzi do rozwiązywania najprostszych problemów algorytmicznych |
3,0 | Student potrafi zaplanować i zrealizować, przy wspołpracy z prowadzącym, prostą aplikację wykorzystującą wybrane elementy GUI i multimedialne | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanować i zrealizować prostą aplikację wykorzystującą wybrane elementy GUI i multimedialne | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanować i zrealizować średniozaawansowaną aplikację wykorzystującą wybrane elementy GUI i multimedialne | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanować i zrealizować zaawanowaną aplikację wykorzystującą wybrane elementy GUI i multimedialne | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie określić założenia wstępne, cel i efekty oraz zaplanować i zrealizować złożoną aplikację wykorzystującą wszystkie zaprezentowane elementy GUI i multimedialne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O2.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w doniesieniu do autorozwoju; kreatywne podejście do rozwiązywania niestandardowych problemów; świadomość ciągłego kształcenia. | 2,0 | student nie posiada kompetencji w wymaganym zakresie |
3,0 | student potrafi samodzielnie realizowac postawione zadania | |
3,5 | student potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizowac zadanie | |
4,5 | student potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań | |
BI_1A_BII-S-O2.1_K02 Potrafi samodzielnie realizować zadania na podstawie wcześniej określonych wymagań | 2,0 | student nie posiada kompetencji w wymaganym zakresie |
3,0 | student potrafi realizowac postawione zadania | |
3,5 | student potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizowac zadanie | |
4,5 | student potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań | |
BI_1A_BII-S-O2.1_K03 Rozumię potrzebę zwiększania swojej wiedzy z dziedziny przetwarzania multimediów oraz dzielenia się wiedzą już posiadaną | 2,0 | student nie posiada kompetencji w wymaganym zakresie |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą |
Literatura podstawowa
- David Bernstein, The Design and Implementation of Multimedia Software With Examples in Java, Jones & Bartlett Publishers, 2010
Literatura dodatkowa
- Oracle, http://java.oracle.com, 2011