Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Komputerowe systemy wspomagania decyzji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe systemy wspomagania decyzji | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość algebry i analizy matematycznej |
W-2 | Podstawy informatyki |
W-3 | Podstawowa umiejętność posługiwania się programem arkuszy kalkulacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie sie z podstawowymi pojęciami związanymi ze wspomaganiem decyzji |
C-2 | Pogłębienie znajomości oprogramowania użytkowego - Microsoft EXCEL |
C-3 | Nabycie umiejętności budowy prostego modelu sytuacji decyzyjnej |
C-4 | Nauczenie się rozwiązywania problemów optymalizacyjnych w Microsoft EXCEL |
C-5 | Zapoznanie się z typologią komputerowych systemów wspomagania decyzji |
C-6 | Nauczenie się posługiwania narzędziami i funkcjami Microsoft EXCEL w zakresie wartości pieniądza w czasie |
C-7 | Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami związanymi ze wspomaganiem decyzji zarządczych. |
C-8 | Umiejętność budowy prostego modelu sytuacji decyzyjnej. |
C-9 | Poznanie struktur i zasad funkcjonowania typowych systemów wspomagania decyzji. |
C-10 | Pogłębienie znajomości oprogramowania użytkowego – Microsoft EXCEL. |
C-11 | Opanowanie technik obliczeniowych we wspomaganiu decyzji w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. |
C-12 | Umiejętność wykorzystania arkuszy kalkulacyjnych we wspomaganiu decyzji inwestycyjnych. |
C-13 | Poznanie podstawowych pojęć związanych z modelami optymalizacyjnymi. |
C-14 | Nauczenie się rozwiązywania problemów optymalizacyjnych w środowisku Microsoft-EXCEL. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy. Dyskusja na temat interpretacji uzyskanych wyników. | 2 |
T-L-2 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach - reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość pieniądza – formuły dla stałej i zmiennej stopy procentowej. | 2 |
T-L-3 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach – płatności annuitetowych według wersji: bez wyprzedzenia i z wyprzedzeniem. Zastosowanie funkcji EXCEL-owych. Zastosowanie formuł tablicowych. Przykłady naliczania odsetek karnych. Przykłady numeryczne na obliczanie realnej stopy procentowej. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie algorytmów budowy harmonogramów spłaty kredytów – cztery warianty: metoda rat kapitałowych a metoda annuitetowa; wariant bez wyprzedzenia a wariant z wyprzedzeniem. Formuły tablicowe przy zmiennej stopie odsetkowej. | 2 |
T-L-5 | Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia|Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a. | 2 |
T-L-6 | Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu. | 2 |
T-L-7 | Dodatek SOLVER. Zapis macierzowy zagadnienia programowania liniowego (PL). Interpretacja wyników obliczeń – na przykładach. Problem diety. Identyfikacja rozwiązania optymalnego i rozpoznanie sprzecznego zagadnienia PL, program dualny, obliczanie krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań optymalnych. Omówienie zadań zaliczających laboratoria. | 2 |
T-L-8 | Prezentacja prawidłowych rozwiązań zadań zaliczających laboratoria. Analiza efektów prac studentów rozwiązujących zadania w duetach. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia: decyzja, sytuacja decyzyjna, modele sytuacji decyzyjnych, zarządzanie, system, system informacyjny, system informacyjny przedsiębiorstwa, system informatyczny. | 2 |
T-W-2 | Dane, informacje, wiedza, mądrość. Zasady transformacji danych w informacje. Potrzeby informacyjne menedżerów. Informacja w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym. Wartość informacji. Zarządzanie informacją. Klasyfikacja informacji. Funkcje informacji. Właściwości informacji jako zasobu. Szczeble zarządzania a rodzaje informacji. Cechy informacji. | 2 |
T-W-3 | Kryteria klasyfikacji komputerowych systemów wpomagania decyzji w zarządzaniu. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. | 2 |
T-W-4 | Informatyczne systemy departamentowe. Informatyczne systemy przedsiębiorstwa. Systemy międzyorganizacyjne. Systemy finansowe. Systemy produkcyjne. Systemy zarządzania zasobami ludzkimi. | 2 |
T-W-5 | Systemy poziomu operacyjnego – STPD: definicje, istota, cele, główne cechy. Podstawowe transakcje w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Organizacja przetwarzania danych w STPD. Wspomaganie decyzji operacyjnych - przykłady. | 2 |
T-W-6 | Systemy wspomagania decyzji menedżęrskich szczebla taktycznego – ISZ. Model ISZ. Wejścia i wyjścia ISZ. Przykłady wspomagania decyzji zrutynizowanych. Systemy wspomagania decyzji menedżerskich szczebla strategicznego – SIK/SWK: definicje, istota, cele. Model SIK/SWK. Krytyczne czynniki sukcesu a kluczowe wskaźniki działalności. | 2 |
T-W-7 | Systemy wspomagające pracowników wiedzy – SWD. Procesy i fazy podejmowania decyzji. Planowanie strategiczne, kontrola menedżerska i kontrola operacyjna – wspomaganie komputerowe. Struktura SWD. Zarządzanie danymi, zarządzanie modelem, zarządzanie wiedzą, interfejs użytkownika. Analiza wrażliwości i symulacja - przykłady. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie tematyki wykładów - test wielokrotnego wyboru. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 7 |
A-L-3 | Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria (praca w duetach) | 6 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach do laboratoriów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów i samo zaliczenie | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładów | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną |
M-2 | Z użyciem komputera - rozwiązywanie przez studentów (w parach) zestawów zadań |
M-3 | Objaśnienie (na przedostatnich zajęciach laboratoryjnych): kryteria oceny zadań zaliczeniowych wraz z wymaganiami formalnymi |
M-4 | Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną. |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna - wykład-prezentacja elektroniczna przygotowana przez studentów-ochotników (na wcześniej zadany temat i w oparciu o materiały udostępnione przez wykładowcę) połączona z dyskusją. |
M-6 | Z użyciem komputera - rozwiązywanie (w grupach 2, 3 osobowych) zestawów zadań przesłanych studentom z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem. |
M-7 | Objaśnienie (na ostatnich zajęciach laboratoryjnych): zestaw zadań zaliczających laboratoria, kryteria oceniania, określenie wymagań formalnych i merytorycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na początku laboratorium - krótkie zaliczenie zadania postawionego na poprzednich zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zestawów zadań zaliczających laboratoria (rozwiązania przesłane elektronicznie) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia tematyki wykładów - test wielokrotnego wyboru |
S-4 | Ocena formująca: Na początku laboratorium - krótkie zaliczenie zadania postawionego na poprzednich zajęciach. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zestawu zadań zaliczających laboratoria (rozwiązania przesłane drogą elektroniczną). |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena z treści teoretycznych (wykładów) na egzaminie w formie testu wielokrotnego wyboru (efekt - na papierze). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2, S-3 |
BI_1A_BII-S-O1.2_W02 Student powinien być w stanie wymienić i zdefiniować klasy komputerowych systemów wspomagania decyzji oraz rozpoznawać i rozróżniać klasy tych systemów na podstawie zadanych charakterystyk | — | — | — | C-1, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-3 |
BI_1A_BII-S-O1.2_W03 Student powinien być w stanie wymienić i opisać elementy składowe modeli optymalizacyjnych (na potrzeby wspomagania decyzji) | BI_1A_W18 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
BI_1A_BII-S-O1.2_W04 Student powinien być w stanie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie | — | — | — | C-6 | T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_U01 Student powinien umieć zaprojektować model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zestaw formuł obliczających, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki | BI_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09 | InzA_U02 | C-3, C-2, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-O1.2_U02 Student powinien umieć dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe | — | — | — | C-3, C-2, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-O1.2_U03 Student powinien umieć opracować i zbudować model optymalizacyjny problemu decyzyjnego, rozwiązać taki model, wyszukać, ocenić i zinterpretować możliwe alternatywy decyzji | BI_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09 | InzA_U02 | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_K01 Dbałość o zwięzły i precyzyjny opis wyników obliczeń | — | — | — | C-3, C-4, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-O1.2_K02 Aktywna postawa i chęć pracy w zespole | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-4, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
BI_1A_BII-S-O1.2_K03 Zdolność do wyrażania ocen alternatywnych decyzji | BI_1A_K05 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-4, C-6 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych | 2,0 | Student nie zna i/lub nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych |
3,0 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | |
3,5 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych oraz potrafi (przynajmniej niektóre) poprzeć przykładami. | |
4,0 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych oraz potrafi (przynajmniej niektóre) poprzeć przykładami. Ponadto: potrafi wskazać inne dyscypliny naukowe - źródła metod wspomagania decyzji. | |
4,5 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych oraz potrafi (przynajmniej niektóre) poprzeć przykładami. Ponadto: potrafi wskazać inne dyscypliny naukowe - źródła metod wspomagania decyzji. Co więcej: potrafi przedstawić przykłady konkretnych metod numerycznych wspomagających decydenta. | |
5,0 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych ze wspomaganiem decyzji zarządczych oraz potrafi (przynajmniej niektóre) poprzeć przykładami. Ponadto: potrafi wskazać inne dyscypliny naukowe - źródła metod wspomagania decyzji. Co więcej: potrafi przedstawić przykłady konkretnych metod numerycznych wspomagających decydenta. Ponadto: potrafi wymienić silne i słabe strony (czyli: ograniczenia) tych metod. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_W02 Student powinien być w stanie wymienić i zdefiniować klasy komputerowych systemów wspomagania decyzji oraz rozpoznawać i rozróżniać klasy tych systemów na podstawie zadanych charakterystyk | 2,0 | Student nie zna i/lub umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także nie potrafi rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. |
3,0 | Student zna i umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także umie rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. | |
3,5 | Student zna i umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także umie rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. Student potrafi przytoczyć nazwy angielskie (występujące w literaturze przedmiotu), będące odpowiednikami polskich nazw tych systemów. | |
4,0 | Student zna i umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także umie rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. Student potrafi przytoczyć nazwy angielskie (występujące w literaturze przedmiotu), będące odpowiednikami polskich nazw tych systemów. Ponadto: student potrafi przyporządkować te systemy odpowiednim szczeblom zarządzania. | |
4,5 | Student zna i umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także umie rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. Student potrafi przytoczyć nazwy angielskie (występujące w literaturze przedmiotu), będące odpowiednikami polskich nazw tych systemów. Ponadto: student potrafi przyporządkować te systemy odpowiednim szczeblom zarządzania. Co więcej: student potrafi wymienić dwa lub trzy systemy komercyjne dostępne na rynku. | |
5,0 | Student zna i umie wymienić oraz zdefiniować klasy systemów wspomagania decyzji a także umie rozpoznawać i rozrózniać klasy tych na podstawie zadanych charakterystyk. Student potrafi przytoczyć nazwy angielskie (występujące w literaturze przedmiotu), będące odpowiednikami polskich nazw tych systemów. Ponadto: student potrafi przyporządkować te systemy odpowiednim szczeblom zarządzania. Co więcej: student potrafi wymienić dwa lub trzy systemy komercyjne dostępne na rynku. Student potrafi wskazać branże i rodzaje działalności gospodarczej, w których przydatność tych systemów jest największa. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_W03 Student powinien być w stanie wymienić i opisać elementy składowe modeli optymalizacyjnych (na potrzeby wspomagania decyzji) | 2,0 | Student nie umie zidentyfikować części składowych modelu optymalizacyjnego. |
3,0 | Student umie wymienić elementy modeli optymalizacyjnych. | |
3,5 | Student umie wymienić elementy modeli optymalizacyjnych. Student potrafi opisać ich role w modelu. | |
4,0 | Student umie wymienić elementy modeli optymalizacyjnych. Student potrafi opisać ich role w modelu optymalizacyjnym. Ponadto: student umie zdefiniować sprzeczny model optymalizacyjny. | |
4,5 | Student umie wymienić elementy modeli optymalizacyjnych. Student potrafi opisać ich role w modelu optymalizacyjnym. Ponadto: student umie zdefiniować sprzeczny model optymalizacyjny oraz umie opisać sytuacje występowania wielu rozwiązań optymalnych. | |
5,0 | Student umie wymienić elementy modeli optymalizacyjnych. Student potrafi opisać ich role w modelu optymalizacyjnym. Ponadto: student umie zdefiniować sprzeczny model optymalizacyjny oraz umie opisać sytuacje występowania wielu rozwiązań optymalnych. Student potrafi wymienić algorytmy iteracyjne stosowane współcześnie do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_W04 Student powinien być w stanie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie | 2,0 | Student nie potafi posługiwać się oprogramowaniem narzędziowym Microsoft-EXCEL i/lub nie umie wskazać i zaproponować narzędzi i funkcji przydatnych do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). |
3,0 | Student umie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). | |
3,5 | Student umie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). Student potrafi objaśnić różnice pomiędzy przyszłą a obecną wartością kapitału. | |
4,0 | Student umie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). Student potrafi objaśnić różnice pomiędzy przyszłą a obecną wartością kapitału. Ponadto: student potrafi tą różnicę przedstawić jakimś przykładem. | |
4,5 | Student umie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). Student potrafi objaśnić różnice pomiędzy przyszłą a obecną wartością kapitału. Ponadto: student potrafi tą różnicę przedstawić jakimś przykładem. Co więcej: student potrafi dołączyć czynnik inflacji w objaśnieniach przyszłej i obecnej wartości kapitału. | |
5,0 | Student umie wskazać i zaproponować narzędzia i funkcje przydatne do rozwiązywania problemów z zakresu wartości pieniądza w czasie (w środowisku Microsoft-EXCEL). Student potrafi objaśnić różnice pomiędzy przyszłą a obecną wartością kapitału. Ponadto: student potrafi tą różnicę przedstawić jakimś przykładem. Co więcej: student potrafi dołączyć czynnik inflacji w objaśnieniach przyszłej i obecnej wartości kapitału. Ponadto: student powinien umieć wskazać i zaproponować modyfikacje obliczeń tych wartości w praktyce. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_U01 Student powinien umieć zaprojektować model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zestaw formuł obliczających, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | Student nie umie zaprojektować podstawowego modelu sytuacji decyzyjnej, przygotować stosownego zbiór formuł i posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym. |
3,0 | Student umie zaprojektować podstawowy model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zbiór formuł, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
3,5 | Student umie zaprojektować podstawowy model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zbiór formuł, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi też przedstawić wyniki w atrakcyjny sposób. | |
4,0 | Student umie zaprojektować podstawowy model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zbiór formuł, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi też przedstawić wyniki w atrakcyjny sposób. Ponadto, student umie znaleźć rozwiązania alternatywne. | |
4,5 | Student umie zaprojektować podstawowy model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zbiór formuł, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi też przedstawić wyniki w atrakcyjny sposób. Ponadto, student umie znaleźć rozwiązania alternatywne. Student umie zbudować prosty interfejs użytkownika modelu. | |
5,0 | Student umie zaprojektować podstawowy model sytuacji decyzyjnej, przygotować stosowny zbiór formuł, posłużyć się arkuszem kalkulacyjnym, zweryfikować i zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi też przedstawić wyniki w atrakcyjny sposób. Ponadto, student umie znaleźć rozwiązania alternatywne. Student umie zbudować prosty interfejs użytkownika modelu. Student umie zoptymalizować proces obliczeń. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_U02 Student powinien umieć dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe | 2,0 | Student nie umie dobrać i wykorzystać odpowiednich narzędzi i funkcji arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. |
3,0 | Student umie dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. | |
3,5 | Student umie dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. Potrafi organizować obliczenia. | |
4,0 | Student umie dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. Potrafi organizować obliczenia oraz rozplanować kalkulacje pośrednie. | |
4,5 | Student umie dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. Potrafi organizować obliczenia oraz rozplanować kalkulacje pośrednie. Uzyskane wyniki umie łączyć z elementami grafiki. | |
5,0 | Student umie dobrać i wykorzystać odpowiednie narzędzia i funkcje arkusza kalkulacyjnego do obliczeń wspomagających decyzje inwestycyjne i kapitałowe. Potrafi organizować obliczenia oraz rozplanować kalkulacje pośrednie. Uzyskane wyniki umie łączyć z elementami grafiki. Potrafi opracować prosty interfejs. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_U03 Student powinien umieć opracować i zbudować model optymalizacyjny problemu decyzyjnego, rozwiązać taki model, wyszukać, ocenić i zinterpretować możliwe alternatywy decyzji | 2,0 | Student nie umie opracować prostego modelu optymalizacyjnego. |
3,0 | Student umie opracować prosty model optymalizacyjny. | |
3,5 | Student umie opracować prosty model optymalizacyjny oraz umie posłużyć się oprogramowaniem narzędziowym. | |
4,0 | Student umie opracować prosty model optymalizacyjny oraz umie posłużyć się oprogramowaniem narzędziowym. Ponadto, potrafi obliczyć taki model. | |
4,5 | Student umie opracować prosty model optymalizacyjny oraz umie posłużyć się oprogramowaniem narzędziowym. Ponadto, potrafi obliczyć taki model oraz wyszukać i ocenić alternatywne decyzje. | |
5,0 | Student umie opracować prosty model optymalizacyjny oraz umie posłużyć się oprogramowaniem narzędziowym. Ponadto, potrafi obliczyć taki model oraz wyszukać i ocenić alternatywne decyzje. Student umie sporządzić prosty interfejs użytkownika modelu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.2_K01 Dbałość o zwięzły i precyzyjny opis wyników obliczeń | 2,0 | Student nie wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. |
3,0 | Student wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. | |
3,5 | Student wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. Jest kreatywny w graficznej prezentacji wyników, | |
4,0 | Student wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. Jest kreatywny w graficznej prezentacji wyników, Wykazuje otwartość na pomysły innych osób. | |
4,5 | Student wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. Jest kreatywny w graficznej prezentacji wyników, Wykazuje otwartość na pomysły innych osób. Jest skłonny do wyrażania ocen na temat tych pomysłów. | |
5,0 | Student wykazuje się dbałością w zakresie zwięzłego i precyzyjnego opisu wyników obliczeń. Jest kreatywny w graficznej prezentacji wyników, Wykazuje otwartość na pomysły innych osób. Jest skłonny do wyrażania ocen na temat tych pomysłów. Wykazuje aktywną postawę. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_K02 Aktywna postawa i chęć pracy w zespole | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy i nie chce pracować w zespole. |
3,0 | Student ma aktywną postawę i chęć pracy w zespole. | |
3,5 | Student ma aktywną postawę i chęć pracy w zespole. Wykazuje otwartość na pomysły innych członków zespołu. | |
4,0 | Student ma aktywną postawę i chęć pracy w zespole. Wykazuje otwartość na pomysły innych członków zespołu i sam wykazuje kreatywność. | |
4,5 | Student ma aktywną postawę i chęć pracy w zespole. Wykazuje otwartość na pomysły innych członków zespołu i sam wykazuje kreatywność. Współpracuje z innymi zgodnie z zasadami etyki. | |
5,0 | Student ma aktywną postawę i chęć pracy w zespole. Wykazuje otwartość na pomysły innych członków zespołu i sam wykazuje kreatywność. Współpracuje z innymi zgodnie z zasadami etyki i wykazuje zdolności przywódcze. | |
BI_1A_BII-S-O1.2_K03 Zdolność do wyrażania ocen alternatywnych decyzji | 2,0 | Student nie jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. |
3,0 | Student jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. | |
3,5 | Student jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. Jest wrażliwy na zdanie innych osób. | |
4,0 | Student jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. Jest wrażliwy na zdanie innych osób. Wykazuje zdolność do przekonywania do własnego zdania. | |
4,5 | Student jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. Jest wrażliwy na zdanie innych osób. Wykazuje zdolność do przekonywania do własnego zdania zgodnie z zasadami etyki. | |
5,0 | Student jest zdolny do wyrażania ocen alternatywnych decyzji. Jest wrażliwy na zdanie innych osób. Wykazuje zdolność do przekonywania do własnego zdania zgodnie z zasadami etyki. Jest otwarty na poszukiwanie kompromisu. |
Literatura podstawowa
- R. Budziński, Komputerowy system przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, IBS PAN, Warszawa-Szczecin, 2000
- R. Knosala [red.], Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2007
- K. Piasecki, Modele matematyki finansowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007