Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Podstawy religioznawstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy religioznawstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu religioznawstwa, wiedzę z zakresu historii religii. Potrafi wymienić, opisać i scharektyryzować główne religie świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania. | 2 |
T-W-2 | Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii. | 2 |
T-W-3 | Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa. | 2 |
T-W-4 | Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii. | 2 |
T-W-5 | Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam. | 2 |
T-W-6 | Nowe ruchy religijne i sekty. | 2 |
T-W-7 | Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Konsyultacje. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie merytoryczne do wykładów. | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Konsultacje. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_W01 Student wykazuje się znajomością i wiedzą na temat głównych religii świata. | BI_1A_W21 | P1A_W04, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W08, T1A_W10 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_U01 Posiada umiejetność operowania podstawowymi pojęciami z zakrsu religioznawstwa. | BI_1A_U21 | P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_K01 Wykazuje wysoki poziom tolerancji wobec przedstawicieli różnych religii i wyznań. | BI_1A_K01 | P1A_K03, P1A_K04, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_W01 Student wykazuje się znajomością i wiedzą na temat głównych religii świata. | 2,0 | Zna i rozumie pojęcie roli społecznej, pozycji społecznej i statusu społecznego w róznych religiach. Umie opisać swoje położenie w hierarchii społęcznej |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw religioznawstwa. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia. | |
3,5 | Ma wiedzę dotyczącą podstwa kształtowania się religii. | |
4,0 | Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji w róznych kulturach i religiach | |
4,5 | Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji z róznymi kulturami i reliami | |
5,0 | Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy różnicami kulturalnymi wynikającymi z róznic religijnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_U01 Posiada umiejetność operowania podstawowymi pojęciami z zakrsu religioznawstwa. | 2,0 | Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji i róznicy interpretacji zachowań wynikających z róznic kulturowych |
3,0 | Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych, wynikających z różnic religijnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy | |
3,5 | Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych wynikających z różnic religijnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej. | |
4,0 | Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacj w kontekście róznic religijnych; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach. | |
4,5 | Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej ze wskazaniem róznic religijnych | |
5,0 | Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu w kontekście róznic religijnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-A2.3_K01 Wykazuje wysoki poziom tolerancji wobec przedstawicieli różnych religii i wyznań. | 2,0 | Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej w kontekście róznic religijnych |
3,0 | Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar róznic religijnych | |
3,5 | Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról w zależności od rozpatrywanej religii | |
4,0 | Wykazuje otwartość wobec zmiennej roli i systemu wartości zależnie od wyznawanej religii | |
4,5 | Potrafi, wskazując jakie są najważniejsze róznice w zachowaniu wynikające z róznic religijnych. | |
5,0 | Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej religii. |
Literatura podstawowa
- Zdybicka Z., Człowiek i religia. Zarys filozofii religii., KUL, Lublin, 2006
- Ciupak E., Socjologia religii, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Durkheim E., Elementarne formy życia religijnego, PWN, Warszawa, 1990
- Trocchi Gatto C., Nowe ruchy religijne, WAM, Kraków, 2002