Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,42zaliczenie
projektyP5 30 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada więdzę z podstaw programowania
W-2Student posiada więdzę z programowania obiektowego
W-3Ukończony kurs Wstęp do algorytmizacji
W-4Ukończony kurs ze struktur danych i złożoności obliczeniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne aspekty studium wykonalności.2
T-L-2Aspekty praktyczne harmonogrowania projektu1
T-L-3Praktyczne aspekty specyfikacji wymagań.2
T-L-4Praktyczne aspekty modelowania i analizy wymagań.2
T-L-5Praktyczne aspekty projektowania architektury komponentowej.2
T-L-6Praktyka realizacji przypadków użycia.4
T-L-7Aspekty praktyczne testowania jenostkowego.2
15
projekty
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci4
T-P-2Specyfikacja wymagan projektu oraz wstepne harmonogrowanie projektu.4
T-P-3Modelowanie i analiza wymagan. Architektura funkcjonalna systemu.4
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.4
T-P-5Realizacja przypadków uzycia. Wzorce projektowe.6
T-P-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.6
T-P-7Prezentacja wyników projektu.2
30
wykłady
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.2
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.3
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.3
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.3
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.3
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.4
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.4
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.4
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Laboratorium15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
30
projekty
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Przygotowywanie projektów - praca własna studenta30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-5ekzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C8_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
BI_1A_W21, BI_1A_W20, BI_1A_W18, BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-C8_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
BI_1A_W21, BI_1A_W20, BI_1A_W18, BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-C8_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
BI_1A_W21, BI_1A_W20, BI_1A_W18, BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-7, T-W-9, T-P-1, T-P-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-C8_W04
Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
BI_1A_W21, BI_1A_W20, BI_1A_W18, BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-P-7, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C8_U01
Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
BI_1A_U10, BI_1A_U11, BI_1A_U20P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C8_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C8_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objasnic wpływ procesów wytwórczych na przedsiewziecie informatyczne
BI_1A_BII-S-C8_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objasnic artchitekture dokumentu standardu UML
BI_1A_BII-S-C8_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objasnic cały proces testowania
BI_1A_BII-S-C8_W04
Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objasnic metryki wytwarzania oprogramowania dotyczace wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C8_U01
Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosowac wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
3,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
4,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe i narzedzia do przedmiotu testowania
4,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem
5,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywac procesy wywórcze do konkretnego przedsiewziecia informatycznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C8_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
2,0brak umiejetnosci samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo czestej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga czestej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyrózniajaca umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonac zadania cwiczeniowe zgodnie z otrzymanymi poleceniami prowadzacego

Literatura podstawowa

  1. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
  2. Pressman Roger S., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  3. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003
  4. Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami, WNT, Warszawa, 2003
  5. Booch, G., UML : przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2002
  6. Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
  7. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, Gliwice, 2010
  8. Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Martin Fowler, Kent Beck, John Brant, William Opdyke, Don Roberts, Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, Gliwice, 2011
  2. Steve McConnell, Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów., Helion, Gliwice, 2010, 2
  3. Bijay K. Jayaswal, Peter C. Patton, Oprogramowanie godne zaufania. Metodologia, techniki i narzędzia projektowania, Helion, Gliwice, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne aspekty studium wykonalności.2
T-L-2Aspekty praktyczne harmonogrowania projektu1
T-L-3Praktyczne aspekty specyfikacji wymagań.2
T-L-4Praktyczne aspekty modelowania i analizy wymagań.2
T-L-5Praktyczne aspekty projektowania architektury komponentowej.2
T-L-6Praktyka realizacji przypadków użycia.4
T-L-7Aspekty praktyczne testowania jenostkowego.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci4
T-P-2Specyfikacja wymagan projektu oraz wstepne harmonogrowanie projektu.4
T-P-3Modelowanie i analiza wymagan. Architektura funkcjonalna systemu.4
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.4
T-P-5Realizacja przypadków uzycia. Wzorce projektowe.6
T-P-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.6
T-P-7Prezentacja wyników projektu.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.2
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.3
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.3
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.3
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.3
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.4
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.4
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.4
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Laboratorium15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Przygotowywanie projektów - praca własna studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-5ekzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_W01Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W21ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki
BI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-L-1Praktyczne aspekty studium wykonalności.
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci
T-L-2Aspekty praktyczne harmonogrowania projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objasnic wpływ procesów wytwórczych na przedsiewziecie informatyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_W02Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W21ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki
BI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-L-3Praktyczne aspekty specyfikacji wymagań.
T-L-4Praktyczne aspekty modelowania i analizy wymagań.
T-L-5Praktyczne aspekty projektowania architektury komponentowej.
T-L-6Praktyka realizacji przypadków użycia.
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci
T-P-2Specyfikacja wymagan projektu oraz wstepne harmonogrowanie projektu.
T-P-3Modelowanie i analiza wymagan. Architektura funkcjonalna systemu.
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.
T-P-5Realizacja przypadków uzycia. Wzorce projektowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objasnic artchitekture dokumentu standardu UML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_W03Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W21ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki
BI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-L-7Aspekty praktyczne testowania jenostkowego.
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci
T-P-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objasnic cały proces testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_W04Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W21ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki
BI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-L-1Praktyczne aspekty studium wykonalności.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.
T-P-1Analiza narzedzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalnosci
T-P-7Prezentacja wyników projektu.
T-L-2Aspekty praktyczne harmonogrowania projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objasnic metryki wytwarzania oprogramowania dotyczace wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_U01Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
BI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-L-1Praktyczne aspekty studium wykonalności.
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosowac wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
3,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
4,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe i narzedzia do przedmiotu testowania
4,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem
5,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywac procesy wywórcze do konkretnego przedsiewziecia informatycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C8_K01Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnosci samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo czestej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga czestej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyrózniajaca umiejetnosc samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonac zadania cwiczeniowe zgodnie z otrzymanymi poleceniami prowadzacego