Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ewolucjonizm i podstawy filogenetyki molekularnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ewolucjonizm i podstawy filogenetyki molekularnej | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu botaniki, zoologii, geologii |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej i biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z historią myśli ewolucyjnej i innymi poglądami na powstanie i rozwój życia, z mechanizmami ewolucji na różnych poziomach organizmu: populacji, gatunku, oraz ze zjawiskami makroewolucyjnymi i megaewolucyjnymi. |
C-2 | Przybliżenie studentom paleontologii. Wykształcenie umiejętności swobodnego poruszania się po historii naszej planety, przedstawiając chronologiczny opis jej dziejów ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk towarzyszących powstawaniu i wymieraniu gatunków. Studenci powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i powiązania obecnie żyjących organizmów z ich przodkami. |
C-3 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach. |
C-4 | Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej. |
C-5 | Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy paleontologii | 4 |
T-A-2 | Dzieje życia na Ziemi | 6 |
T-A-3 | Przegląd skamieniałości | 3 |
T-A-4 | Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek. | 2 |
T-A-5 | Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych. | 4 |
T-A-6 | Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych. | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizmy ewolucji na poziomie genetycznym | 2 |
T-W-2 | Mechanizmy ewolucji na poziomie populacji i gatunku | 2 |
T-W-3 | Makroewolucja | 2 |
T-W-4 | Megaewolucja | 2 |
T-W-5 | Podstawy filogenetyki molekularnej. Drzewa filogenetyczne. | 2 |
T-W-6 | Hipoteza „zegara molekularnego”. | 2 |
T-W-7 | Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu | 7 |
A-W-3 | Studiowanie zalecanej literatury | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych |
M-2 | Wykład problemowy z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_W01 Student charakteryzuje mechanizmy ewolucyjne, które są przyczyną zmienności morfologiczno-anatomicznych i funkcjonalnych organizmów | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BIB-S-C7_W02 W wyniku przeprowadzoych zajęć student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BIB-S-C7_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-4, C-5 | T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_U01 Student objaśnia zróżnicowanie organizmów powstałe w wyniku ewolucji | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
BI_1A_BIB-S-C7_U02 W wyniku przeprwadzonych zajęć student konstruuje drzewo filogenetyczne wybranego gatunku. | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-2 |
BI_1A_BIB-S-C7_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-4, C-5 | T-W-7, T-A-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_K01 Student posiądzie świadomość relacji pomiędzy organizmami istniejącymi obecnie i w przeszłości opierając się na bazie empirycznej | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BI_1A_BIB-S-C7_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje między filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-5 | T-W-7, T-A-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_W01 Student charakteryzuje mechanizmy ewolucyjne, które są przyczyną zmienności morfologiczno-anatomicznych i funkcjonalnych organizmów | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się wiedzą na poziomie dostatecznym, na temat mechanizmów ewolucyjnych powodujących zmienność funkcjonowania organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C7_W02 W wyniku przeprowadzoych zajęć student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | 2,0 | Student nie zna teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. |
3,0 | Student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | |
3,5 | Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | |
4,0 | Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | |
4,5 | Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | |
5,0 | Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej. | |
BI_1A_BIB-S-C7_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | |
3,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | |
4,0 | Student ma dobrą i ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | |
4,5 | Student ma doskonałą wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | |
5,0 | Student ma doskonałą podstawowa i rozszerzoną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_U01 Student objaśnia zróżnicowanie organizmów powstałe w wyniku ewolucji | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność powiązania w stopniu dostatecznym zjawisk ewolucyjnych ze zróżnicowaniem organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C7_U02 W wyniku przeprwadzonych zajęć student konstruuje drzewo filogenetyczne wybranego gatunku. | 2,0 | Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznegomodelowych gatunków zwierząt. |
3,0 | Student konstruuje drzewo filogentyczne modelowych gatunków zwierząt. | |
3,5 | Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych gatunków zwierząt. | |
4,0 | Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt. | |
4,5 | Student biegle i z wprawą konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt. | |
5,0 | Student doskonalekonstruuje drzewo filogenetyczne wybranego dowolnego gatunku zwierząt. | |
BI_1A_BIB-S-C7_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. | 2,0 | Student nie analizuje roli filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. |
3,0 | Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki. | |
3,5 | Student biegle analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki. | |
4,0 | Student biegle analizuje i charakteryzuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki. | |
4,5 | Student biegle analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki. | |
5,0 | Student dosonale analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C7_K01 Student posiądzie świadomość relacji pomiędzy organizmami istniejącymi obecnie i w przeszłości opierając się na bazie empirycznej | 2,0 | |
3,0 | Znajomość w stopniu dostatecznym ważnych ewolucyjnych zmian na przestrzeni dziejów Ziemi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C7_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje między filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki | 2,0 | Student nie postrzega relacji między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki. |
3,0 | Student postrzega relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki. | |
3,5 | Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki. | |
4,0 | Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy. | |
4,5 | Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy. | |
5,0 | Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany i otwarty na pogłębianie wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
- Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Douglas F., Ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Stanley S.M., Historia Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Ryszkiewicz M., Ewolucja. Od wielkiego wybuchu do Homo sapiens, Prószyński i s-ka, Warszawa, 2000