Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne S-6:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne S-6
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu „Podstawy projektowania urbanistycznego”, sem. 3
W-2Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 4
W-3Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 5
W-4Umiejętność obsługi programów komputerowych do modelowania i wizualizacji 3D

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast europejskich i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta (lub fragmentu miasta)
C-3Opanowanie umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji wyniku analiz na modelu wirtualnym
C-4Opanowanie umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji założeń planu na modelu wirtualnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1P1: Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2P2: Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3P3: Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, delimitację jednostek U-K, rozwój historyczny, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologię zabudowy.9
T-P-4P4: Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego.9
T-P-5P5: Klauzura projektowa3
T-P-6P6: Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego.6
45
wykłady
T-W-1W1: Wprowadzenie w problematykę projektowania miejskiego. Omówienie zadania projektowego realizowanego na ćwiczeniach. Prezentacja celu, zakresu, harmonogramu i zasad oceny projektu.1
T-W-2W2: Podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast: techniki modelowania przestrzeni miejskiej, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej. Prezentacja podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do opracowania uproszczonego wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta w ramach ćwiczeń. Omówienie materiałów wyjściowych.2
T-W-3W3: Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast: czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta, systemy komunikacyjne, systemy terenów zielonych, systemy przestrzeni publicznych, kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania, współczesne modele planowania i administrowania przestrzenią miast.4
T-W-4W4: Cykl wykładów prezentujący możliwości wykorzystywania wirtualnych modeli miast do analiz urbanistycznych: badanie percepcji przestrzeni miasta, analizy krajobrazowe, wyznaczanie zasięgów oddziaływania wizualnego, badanie struktury zabudowy. Omówienie przykładów aplikacji technik w planowaniu.2
T-W-5W5: Cykl wykładów prezentujący przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich, problemy rozwojowe miast, współczesne tendencje w planowaniu. Omówienie realizacji urbanistycznych z wybranych miast europejskich.4
T-W-6W6: Omówienie wyników klauzury projektowej.1
T-W-7W7: Omówienie technik wykorzystania wirtualnych modeli miast dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego40
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena klauzury projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
A_1A_W17, A_1A_W20, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
A_1A_C-XIV/6_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
A_1A_W09, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
A_1A_U13, A_1A_U20, A_1A_U21T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-3, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-3S-1, S-2, S-3
A_1A_C-XIV/6_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
A_1A_U10, A_1A_U11, A_1A_U27T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-7, T-P-2, T-P-6M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/6_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
A_1A_K02, A_1A_K04T1A_K03, T1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_W01
Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w problematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów rewitalizacji struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz wskazać niektóre współczesne przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komunikacji. Potrafi wymienić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komunikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych. Potrafi omówić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi wymienić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miast oraz zinterpretować ich znaczenie.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbanistycznych w Europie.
A_1A_C-XIV/6_W02
Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_U01
Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
2,0Student nie potrafi przygotować koncepcji planu rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta.
3,0Student potrafi przygotować poprawną koncepcję projektową oraz w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje i zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne.
3,5Student potrafi przygotować poprawną koncepcję projektową oraz w stopniu dostatecznym uzasadnić podjęte decyzje i wykazać ich poprawność, w oparciu o wybrane analizy.
4,0Student potrafi opracować czytelną koncepcję projektową oraz uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcję rewitalizacji, rozpoznać istotne potencjały oraz bardzo dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
A_1A_C-XIV/6_U02
Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/6_K01
Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Bagiński E., Preferencje ludności miejskiej dotyczące wielkości miast i dostępności przestrzennej miejsc pracy, usług i wypoczynku, 1979
  2. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa, 1979
  3. Chmielewski J. M., Teoria Urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, 2001
  4. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, 1999
  5. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, 2011
  6. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
  7. Wallis A., Miasto i przestrzeń, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Batty M., “Model Cities”, CASA Working Paper 113, UCL, CASA, 2007
  2. Batty M., Cities and Complexity, The MIT Press, 2005
  3. Batty M., Longley P., Fractal Cities, Academic Press Limited, 1994
  4. Benenson I., Torrens P.M., Geosimulation: Automata-Based Modeling of Urban Phenomena, John Wiley & Sons, 2004
  5. Czyńska K., Metody kształtowania współczesnej sylwety miasta na przykładzie panoram Szczecina – dysertacja, Politechnika Wrocławska, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1P1: Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.6
T-P-2P2: Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.12
T-P-3P3: Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, delimitację jednostek U-K, rozwój historyczny, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologię zabudowy.9
T-P-4P4: Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego.9
T-P-5P5: Klauzura projektowa3
T-P-6P6: Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego.6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1W1: Wprowadzenie w problematykę projektowania miejskiego. Omówienie zadania projektowego realizowanego na ćwiczeniach. Prezentacja celu, zakresu, harmonogramu i zasad oceny projektu.1
T-W-2W2: Podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast: techniki modelowania przestrzeni miejskiej, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej. Prezentacja podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do opracowania uproszczonego wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta w ramach ćwiczeń. Omówienie materiałów wyjściowych.2
T-W-3W3: Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast: czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta, systemy komunikacyjne, systemy terenów zielonych, systemy przestrzeni publicznych, kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania, współczesne modele planowania i administrowania przestrzenią miast.4
T-W-4W4: Cykl wykładów prezentujący możliwości wykorzystywania wirtualnych modeli miast do analiz urbanistycznych: badanie percepcji przestrzeni miasta, analizy krajobrazowe, wyznaczanie zasięgów oddziaływania wizualnego, badanie struktury zabudowy. Omówienie przykładów aplikacji technik w planowaniu.2
T-W-5W5: Cykl wykładów prezentujący przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich, problemy rozwojowe miast, współczesne tendencje w planowaniu. Omówienie realizacji urbanistycznych z wybranych miast europejskich.4
T-W-6W6: Omówienie wyników klauzury projektowej.1
T-W-7W7: Omówienie technik wykorzystania wirtualnych modeli miast dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach45
A-P-2Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego40
A-P-3Seminarium poświęcone prezentacji projektów5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_W01Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
A_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast europejskich i współczesnych trendów w planowaniu
Treści programoweT-W-3W3: Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast: czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta, systemy komunikacyjne, systemy terenów zielonych, systemy przestrzeni publicznych, kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania, współczesne modele planowania i administrowania przestrzenią miast.
T-W-5W5: Cykl wykładów prezentujący przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich, problemy rozwojowe miast, współczesne tendencje w planowaniu. Omówienie realizacji urbanistycznych z wybranych miast europejskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena klauzury projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w problematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów rewitalizacji struktur miejskich.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz wskazać niektóre współczesne przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komunikacji. Potrafi wymienić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
4,0Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komunikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych. Potrafi omówić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich.
4,5Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi wymienić kilka współczesnych przykładów rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miast oraz zinterpretować ich znaczenie.
5,0Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbanistycznych w Europie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_W02Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta (lub fragmentu miasta)
Treści programoweT-W-2W2: Podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast: techniki modelowania przestrzeni miejskiej, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej. Prezentacja podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do opracowania uproszczonego wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta w ramach ćwiczeń. Omówienie materiałów wyjściowych.
T-W-4W4: Cykl wykładów prezentujący możliwości wykorzystywania wirtualnych modeli miast do analiz urbanistycznych: badanie percepcji przestrzeni miasta, analizy krajobrazowe, wyznaczanie zasięgów oddziaływania wizualnego, badanie struktury zabudowy. Omówienie przykładów aplikacji technik w planowaniu.
T-W-7W7: Omówienie technik wykorzystania wirtualnych modeli miast dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena klauzury projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu.
3,0Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych.
3,5Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych.
4,0Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli.
4,5Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu.
5,0Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_U01Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
A_1A_U20potrafi projektować wielofunkcyjne zespoły urbanistyczne w skali miejskiej z uwzględnieniem złożonych uwarunkowań
A_1A_U21odczytuje w przestrzeni powiązania funkcjonalne i formalne, relacje między obiektem a otoczeniem, harmonijnie włącza własne, autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji wyniku analiz na modelu wirtualnym
C-4Opanowanie umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji założeń planu na modelu wirtualnym
Treści programoweT-W-1W1: Wprowadzenie w problematykę projektowania miejskiego. Omówienie zadania projektowego realizowanego na ćwiczeniach. Prezentacja celu, zakresu, harmonogramu i zasad oceny projektu.
T-W-3W3: Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast: czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta, systemy komunikacyjne, systemy terenów zielonych, systemy przestrzeni publicznych, kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania, współczesne modele planowania i administrowania przestrzenią miast.
T-W-6W6: Omówienie wyników klauzury projektowej.
T-P-1P1: Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych.
T-P-3P3: Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, delimitację jednostek U-K, rozwój historyczny, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologię zabudowy.
T-P-4P4: Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego.
T-P-5P5: Klauzura projektowa
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena klauzury projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować koncepcji planu rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta.
3,0Student potrafi przygotować poprawną koncepcję projektową oraz w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje i zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne.
3,5Student potrafi przygotować poprawną koncepcję projektową oraz w stopniu dostatecznym uzasadnić podjęte decyzje i wykazać ich poprawność, w oparciu o wybrane analizy.
4,0Student potrafi opracować czytelną koncepcję projektową oraz uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi opracować oryginalną koncepcję rewitalizacji, rozpoznać istotne potencjały oraz bardzo dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_U02Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
A_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
A_1A_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta (lub fragmentu miasta)
C-3Opanowanie umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji wyniku analiz na modelu wirtualnym
C-4Opanowanie umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji założeń planu na modelu wirtualnym
Treści programoweT-W-4W4: Cykl wykładów prezentujący możliwości wykorzystywania wirtualnych modeli miast do analiz urbanistycznych: badanie percepcji przestrzeni miasta, analizy krajobrazowe, wyznaczanie zasięgów oddziaływania wizualnego, badanie struktury zabudowy. Omówienie przykładów aplikacji technik w planowaniu.
T-W-7W7: Omówienie technik wykorzystania wirtualnych modeli miast dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
T-P-2P2: Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej.
T-P-6P6: Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena klauzury projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera.
3,0Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu.
3,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu.
4,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
4,5Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego.
5,0Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/6_K01Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast europejskich i współczesnych trendów w planowaniu
C-2Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta (lub fragmentu miasta)
C-3Opanowanie umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji wyniku analiz na modelu wirtualnym
C-4Opanowanie umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta (lub jego fragmentu) oraz umiejętności wizualizacji założeń planu na modelu wirtualnym
Treści programoweT-W-3W3: Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast: czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta, systemy komunikacyjne, systemy terenów zielonych, systemy przestrzeni publicznych, kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania, współczesne modele planowania i administrowania przestrzenią miast.
T-W-5W5: Cykl wykładów prezentujący przykłady rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich, problemy rozwojowe miast, współczesne tendencje w planowaniu. Omówienie realizacji urbanistycznych z wybranych miast europejskich.
T-W-7W7: Omówienie technik wykorzystania wirtualnych modeli miast dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych.
T-P-4P4: Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego.
T-P-5P5: Klauzura projektowa
T-P-6P6: Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje.
4,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu.
4,5Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej.
5,0Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej.