Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska - ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska - ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 3,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność czytania treści map topograficznych i geodezyjnych
W-2opanowane podstawy projektowania architektonicznego i urbanistycznego
W-3umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów2
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina8
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz2
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin6
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz2
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych8
T-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania2
30
wykłady
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny2
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-11Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-12Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2- Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - zdjęć satelitarnych i dokumetów planistycznych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń - Przygotowanie charakterystyki problemów środowiskowych Szczecina na postawie analizy dokumentów (raporty o stanie miasta, mapy akustyczne) z odpowiednim oznaczeniem na mapie18
A-P-3Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-4- Wykonanie dwóch map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie badań terenowych i umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumentów planistycznych oraz zdjęć satelitarnych i lotniczych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń oraz interaktywnego planu miasta z internetu - Wykonanie dokumentacji fotograficznej w terenie18
A-P-5Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-6- Wykonanie mapy koncepcji z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów i wyznaczonych kierunków rozwoju w Studium oraz opisu w przewodniczku do ćwiczeń, a także wizualizacji wybranych rozwiązań projektowych - Wykonanie części opisowej wykonanych analiz z przedstawieniem diagnozy stanu oraz przyjętych rozwiązań w koncepcji projektowej18
A-P-7- Prezentacja koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz złożenie pracy w formie drukowanej i cyfrowej - Pytania i dyskusja2
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów; kolokwium sprawdające dla osób, których absencja na wykładach przekroczyła 50%.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IX/4_W10
Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
A_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-4, C-1, C-5T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-10M-1S-2, S-3
A_1A_CS1-IX/4_W13
Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
A_1A_W13T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1, C-6, C-3, C-4, C-5, C-2T-P-5, T-W-1, T-W-12, T-P-6, T-W-13, T-W-4, T-W-3, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-11, T-P-7, T-P-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IX/4_U11
Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
A_1A_U11T1A_U03, T1A_U04, T1A_U15InzA_U07C-3, C-5, C-6, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-P-2, T-P-4, T-P-6M-3S-1, S-2
A_1A_CS1-IX/4_U23
Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
A_1A_U23T1A_U10, T1A_U15InzA_U03, InzA_U08C-4, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
A_1A_CS1-IX/4_U26
Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu wykonując koncepcję działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla wybranego fragmentu miasta na podstawie sporządzonych wczesniej analiz
A_1A_U26T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-3, C-6, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-P-6M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IX/4_K02
Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie analiz i podjęcie decyzji projektowych
A_1A_K02T1A_K03C-3, C-4, C-6, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2, M-3S-1, S-2
A_1A_CS1-IX/4_K06
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
A_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-3, C-4, C-6, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-P-3, T-P-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
A_1A_CS1-IX/4_K08
Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
A_1A_K08T1A_K02C-3, C-4, C-6, C-2T-P-7M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IX/4_W10
Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
2,0
3,0Obecność na min. 8 wykładach, w przypadku absencji większej niż 7 wykładów obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium lub opracowanie pisemnego referatu
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IX/4_W13
Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
2,0
3,0Obecność na min. 8 wykładach, w przypadku absencji większej niż 7 wykładów zaliczenie w formie pisemnego kolokwium lub oddanie referatu na zadany temat. Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla fragmentu miasta na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IX/4_U11
Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
2,0
3,0Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IX/4_U23
Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
2,0
3,0Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IX/4_U26
Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu wykonując koncepcję działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla wybranego fragmentu miasta na podstawie sporządzonych wczesniej analiz
2,0
3,0Oddanie pracy semestralnej spełniającej zakres formalny oraz bez większych błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IX/4_K02
Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie analiz i podjęcie decyzji projektowych
2,0
3,0Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IX/4_K06
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
2,0
3,0Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IX/4_K08
Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
  2. Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
  3. Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
  4. Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
  5. Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
  6. Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
  7. Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
  8. Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
  9. Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
  10. Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf
  11. UN HABITAT, Global Report on Human Settlements 2011, Cities and Climate Change, United Nations Settlements Programme, Earthscan, London Washington, DC, 2011, ISBN: 978-1-84971-371-9 (paperback)
  12. Halina Barbara Szczepanowska, Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001, ISBN: 83-86384-74-3

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
  2. Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
  4. Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
  5. Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
  6. Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
  7. Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
  8. Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
  9. Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
  10. Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  11. James Wines, Zielona Architektura pod redakcją Philipa Jodida, TASCHEN, Kolonia, 2008, ISBN: 978-83-89192-47-9, Wydanie specjalne z okazji 25-lecia Wydawnictwa TASCHEN
  12. Janusz Marchwiński, Katarzyna Zielonko-Jung, Współczesna architektura proekologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, ISBN: 978-83-01-17053-0, Wydanie I

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów2
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina8
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz2
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin6
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz2
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych8
T-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny2
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-11Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-12Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2- Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - zdjęć satelitarnych i dokumetów planistycznych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń - Przygotowanie charakterystyki problemów środowiskowych Szczecina na postawie analizy dokumentów (raporty o stanie miasta, mapy akustyczne) z odpowiednim oznaczeniem na mapie18
A-P-3Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-4- Wykonanie dwóch map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie badań terenowych i umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumentów planistycznych oraz zdjęć satelitarnych i lotniczych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń oraz interaktywnego planu miasta z internetu - Wykonanie dokumentacji fotograficznej w terenie18
A-P-5Prezentacja wyników na seminarium w formie multimedialnej2
A-P-6- Wykonanie mapy koncepcji z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów i wyznaczonych kierunków rozwoju w Studium oraz opisu w przewodniczku do ćwiczeń, a także wizualizacji wybranych rozwiązań projektowych - Wykonanie części opisowej wykonanych analiz z przedstawieniem diagnozy stanu oraz przyjętych rozwiązań w koncepcji projektowej18
A-P-7- Prezentacja koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz złożenie pracy w formie drukowanej i cyfrowej - Pytania i dyskusja2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów; kolokwium sprawdające dla osób, których absencja na wykładach przekroczyła 50%.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_W10Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W10zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
Treści programoweT-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-5Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na min. 8 wykładach, w przypadku absencji większej niż 7 wykładów obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium lub opracowanie pisemnego referatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_W13Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W13zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (rozwiązania energooszczędne, minimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko, idea zrównoważonego rozwoju…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-12Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-11Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
S-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na min. 8 wykładach, w przypadku absencji większej niż 7 wykładów zaliczenie w formie pisemnego kolokwium lub oddanie referatu na zadany temat. Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla fragmentu miasta na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_U11Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_U23Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U23uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
T-W-11Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-12Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_U26Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu wykonując koncepcję działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla wybranego fragmentu miasta na podstawie sporządzonych wczesniej analiz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U26potrafi projektować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddanie pracy semestralnej spełniającej zakres formalny oraz bez większych błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_K02Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie analiz i podjęcie decyzji projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów
T-P-2- Analiza istniejących strukturalnych powiązań zadanego posiedla/osiedli z systemem przyrodniczym regionu Szczecina - Analiza istniejących powiązań zadanego osiedla/osiedli z systemem przyrodniczym miasta z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Rozpoznanie problemów środowiskowych Szczecina
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz
T-P-4- Rozpoznanie istniejcych powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych zadanego osiedla/osiedli - Rozpoznanie wyznaczonych kierunków rozwoju dla zadanego osiedla/osiedli w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz
T-P-6Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie zadanego osiedla/osiedli z uwzględnieniem systemu przyrodniczego miasta i regionu oraz innych działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych
Metody nauczaniaM-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_K06Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast Zieleń Szczecina - rozwój historyczny
T-W-4Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-6System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-7Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-8Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-9Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-13Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
T-W-11Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-12Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-P-3Diagnoza sytuacji jako wynik analiz
T-P-5Diagnoza stanu na podstawie wykonanych analiz
Metody nauczaniaM-11. Metody podające: - wykłady informacyjne; - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu
M-22. Metody aktywizujące: - trzy seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej
M-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Studenci, których absencja na wykładach przekracza 50% muszą je zaliczyć w formie pisemnego kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IX/4_K08Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
Treści programoweT-P-7Efekt finalny - koncepcja mająca na celu ochronę i poprawę łączności ekologicznej w mieście z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych oraz podniesienie jakości życia poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego i zapewnienie terenów rekreacyjnych w otoczeniu miejsca zamieszkania
Metody nauczaniaM-33. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo dwukrotnie w trakcie seminariów; oceniane są: wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie
S-2Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po trzecim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Oceny z poprzednich seminariów są brane pod uwagę, jednakże niekoniecznie muszą one wpływać decydująco na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania
3,5
4,0
4,5
5,0