Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | A_1A_??_W15 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania, a w szczególności związane z bezpieczeństwem użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | A_1A_W15 | zna w zakresie podstawowym antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania (percepcja, ergonomia, potrzeby osób niepełnosprawnych…) |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Szkolenie w zakresie bhp w I Bloku tematycznym zmierza do zapoznania studenta, z zagrożeniami związanymi z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, organizacji pracy zgodnie zasadami bezpieczeństwa i ergonomii. Uświadomienie zagrożeń tkwiących w samych pracownikach ich kwalifikacjach, predyspozycjach psychofizycznych i stanie zdrowia. Szkolenie w zakresie bhp w II Bloku tematycznym zmierza do wykształcenia w studentach potrzeby stosowania przepisów bhp w praktyce i świadomości w tym zakresie, a co się z tym wiąże lepszą ochronę ich zdrowia i życia. Ćwiczenia praktyczne mają na celu opanowanie przez studenta sposobów zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia, udziału w akcji ratunkowej oraz udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna.
1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic.
2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji.
3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy.
4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania.
5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy.
6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe. |
---|
T-W-1 | BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia.
1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp).
2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp.
3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp.
4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa
Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp.
6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221).
7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy.
8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne).
9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca.
10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów.
11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych.
12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego.
13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika.
14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich.
15. Bhp w procesie inwestycyjnym. |
Metody nauczania | M-2 | W trakcie wykładu przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz demonstracje na fantomie. |
---|
M-1 | Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku zagadnień związanych z udzieleniem, pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie optymalnego rozwiązania w wypadku stanu dyskomfortu i uciążliwości oraz wyjścia z sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w dwóch cyklach szkolenia (wykłady). Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Pytania zostały sformułowane z treści wykładów oraz wskazanej po rozpoczęciu pierwszego wykładu literatury. Udzielenie co najmniej 45 poprawnych odpowiedzi stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania w przestrzeni zbudowanej, unikać zagrożeń i umieć im przeciwdziałać. W szczególności pownien umieć określić stopień potencjalnego zagrożenia podczas użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |